Duitse Autobahn onderwerp van politieke koehandel

0

Komt er nog dit jaar een eind aan plankgas rijden op de Duitse snelwegen? Oppositiepartij CDU verleent daar mogelijk haar steun aan, mits de kerncentrales bij onze oosterburen een halfjaar langer openblijven. De Duitse regeringscoalitie is echter niet enthousiast over deze politieke koehandel.

Wat het eigen wapen voor Amerikanen is, dat is ongelimiteerd hard kunnen rijden (uiteraard als de omstandigheden dat toelaten) voor Duitsers. Toch is er bij onze oosterburen een flinke minderheid van de bevolking die voor beperking van de maximumsnelheid is. Vermeende extra veiligheid is daarvoor een reden, maar vooral milieuoverwegingen. Het is dus niet verrassend dat de roep om lagere maximumsnelheden vooral van de Groenen afkomstig is.

Ondanks dat de maximum snelheid op de Autobahn al decennialang een bron van discussie is, stierven oproepen daartoe tot nu toe een stille dood. Veel Duitsers zien het ongelimiteerd scheuren op de snelweg als een grondrecht. Daar morrel je niet aan. Ook de SPD wil er haar handen niet aan branden. Maar de Duitse christendemocraten blijkbaar wel. Mits de kerncentrales in Duitsland langer open mogen blijven om de naderende energiecrisis het hoofd te bieden.

Het is opvallend dat het invoeren van een maximum snelheid uit rechts-conservatieve hoek komt. Op de telefoon van het partijkantoor van de CHU / CSU zit de autolobby namelijk onder de sneltoets. Deze conservatieve partij moet sowieso weinig van verandering hebben. Momenteel regeert de CHU / CSU niet mee, maar Jens Spahn, een prominente politicus en de vorige minister van Volksgezondheid, heeft vanuit de oppositiebankjes laten weten dat een snelheidslimiet niet langer taboe is.

Er is dus wel een belangrijke voorwaarde: de Groenen moeten dan bereid zijn om de laatste 3 kerncentrales in Duitsland die op de nominatie stonden om per 1 januari 2023 gesloten te worden, 6 maanden langer open te houden (de 3 andere centrales werden vanwege de omstreden kernuitstap door voormalig bondskanselier Angela Merkel al eerder gesloten). Dan valt er met de CDU politicus naar eigen zeggen “over een snelheidslimiet van 130 km/u te praten”.

De christendemocraten dachten voor hun voorstel om het besluit over kernenergie terug te draaien steun te krijgen van de fractievoorzitter van de liberale FDP, Christian Dürr, maar die reageert afwijzend op wat hij omschrijft als politieke koehandel: “We moeten alles doen om het dreigende tekort aan gas in de kiem te smoren. Het openhouden van de kerncentrales kan een noemenswaardige bijdrage leveren, een snelheidslimiet niet”, aldus de Porsche rijder. Daarmee houdt de FDP, een fervent voorstander van het scheuren op de Autobahn, haar verkiezingsbelofte en steunt het de Groenen. Die partij vindt het openhouden van de kerncentrales onbespreekbaar vanwege de kans op ongelukken zoals in Fukushima.

Het voorstel van Spahn lijkt daarom kansloos te zijn. De SPD, die ook in de regering zit en de doorslag zou kunnen geven, is van mening dat een tijdelijk uitstel van de kernuitstap geen structurele oplossing is. Deze partij van bondskanselier Olaf Scholz sprak zich in het verleden trouwens uit tegen een snelheidslimiet.

Reageren is niet mogelijk.