Vecht Mazda met de CX-60 Diesel tegen de bierkaai?

0

Mazda heeft de specificaties bekendgemaakt van de CX-60 met 3,3 liter 6 cilinder dieselmotor. Nu nog een dergelijke krachtbron lanceren klinkt niet alleen als mosterd na de maaltijd, maar is dat (waarschijnlijk) ook.

In het gestaag krimpende dieselsegment lijken alleen overlevingskansen te zijn voor diehards als Audi, BMW en Mercedes-Benz. Op hun thuismarkt is er nog steeds een flinke vraag naar oliegestookte modellen, hoewel ook daar de belangstelling afneemt. Maar Audi, BMW en Mercedes-Benz hebben alle drie een groot klantenbestand aan diesel fans en kunnen daarmee tegen een stootje. Maar wat heeft outsider Mazda nog in het dieselsegment te zoeken? Bij ons wordt de CX-5 weliswaar ook nog steeds in SkyActiv-D uitvoering aangeboden, maar de oliegestookte versies van alle andere modeltypes van het merk zijn niet voor niets gesaneerd. Zou de CX-60 een directe opvolger van de CX-5 zijn, dan zou je kunnen zeggen dat Mazda de bestaande klanten voor de dieseluitvoering van deze SUV niet in de steek wil laten. Maar dat is niet het geval. De CX-60 wordt duidelijk hoger gepositioneerd. Het feit dat deze SUV geleverd gaat worden met een 6 cilinder 3,3 liter dieselmotor en niet met het bestaande 2,2 liter 4 cilinder blok is daar het bewijs van.

Als nieuwkomer een segment betreden dat door de ene na de andere autofabrikant verlaten wordt, dat is vragen om problemen. Mazda stelt dat zij voor de verkoop van de dieseluitvoering van de CX-60 niet volledig afhankelijk is van Europa omdat het model ook op de thuismarkt verkrijgbaar is. Maar toch. De spoeling is wel erg dun. Had Mazda zijn ontwikkelingsbudget niet beter aan andere aandrijfvormen kunnen besteden?

Kijkend naar de jongste verkoopcijfers, is het antwoord op die vraag ronduit “Ja!”. In Nederland zijn de verkopen van Mazda afgelopen maand vrijwel gehalveerd. In België daalde de afzet met ruim 40 procent. De Europese verkoopcijfers voor de maand juni zijn nog niet bekend, maar in mei kromp het marktaandeel van Mazda van 1,4 procent in 2021 naar 0,9 procent dit jaar. Dat is fors. Alarmerend fors. Natuurlijk, productieproblemen als gevolg van een tekort aan onderdelen kunnen een deel van de verklaring zijn, maar waarom zou Mazda daar harder door geraakt worden dan de concurrentie? Het kan niet anders dan dat het huidige gamma de klant onvoldoende aanspreekt.

Wat schort er in het portfolio? Om te beginnen ontbreekt een elektrisch model met een volwaardige actieradius. De MX-30, die ook gehandicapt wordt door zijn onpraktische deurconstructie, komt niet verder dan 200 kilometer op een volle accu en dan word je door de consument niet serieus genomen. Stekker hybride modellen ontbreken volledig. Mazda gaat de CX-60 weliswaar aanbieden in 327 pk sterke PHEV uitvoering, maar daar heeft de klant die niet minimaal 52 mille kan of wil uitgeven aan een auto niks aan. Ondertussen heeft de CX-3 geen directe opvolger gekregen, loopt de Mazda 6 op zijn laatste benen zonder te worden vervangen en krijgen klanten voor de ‘2’ straks een Toyota Yaris voorgeschoteld. Dag merkidentiteit.

Het kan niet anders dan dat Mazda verrast is door het tempo waarin de automarkt elektrificeert. Als gevolg waarvan de dieseluitvoering van de CX-60 (en straks de langere 7-persoons variant CX-80) te ver in zijn ontwikkelingstraject zat om nog te kunnen stoppen. Dat de e-SkyActiv-D dieselmotor een van de schoonste krachtbronnen in zijn soort is, doet daar niks aan af. Diesel blijft diesel. En dus anno 2022 een no go area voor het gros van de leaserijders. Voor particuliere klanten is de CX-60 met 6 cilinder dieselmotor (en optioneel vierwielaandrijving) te duur, dus tel uit je winst.

Het is sneu voor Mazda, want de nieuwe dieselmotor met DCPCI (de afkorting van:  Distribution-Controlled Partially Premixed Compression Ignition is een prachtig stukje techniek. Voor de achterwiel aangedreven versie met 200 pk beloven de Japanners een gemiddeld verbruik van 1:20. De 4WD uitvoering die 54 pk sterker is, haalt 1:18. Beide vermogensversies beschikken over een mild hybride 48 volt systeem. De CO2 uitstoot van de Mazda CX-60 bedraagt mede daardoor slechts 127 respectievelijk 137 gram per kilometer. Ter vergelijking: de BMW X3 xDrive30d heeft een emissiewaarde van 162 gram. Maar hoe relevant is dat als de gemiddelde auto in Nederland in 2020 nog maar 82,3 gram CO2 per kilometer uitstootte? Ook met DCPCI zit Mazda aan de verkeerde helft van de scheidslijn.

Mazda komt omstreeks 2025 met een reeks volledig als elektrische auto ontwikkelde modellen. Die gaan gebruikmaken van het nieuwe modulaire SkyActiv EV-platform. Leuk, maar dat betekent nog 3 jaar dalende marktaandelen. Want de CX-60 e-SkyActiv-D gaat dat echt niet opkrikken. Hoeveel procentpunten marktaandeel zou Mazda in 2025 nog overhebben? Even veel als Subaru?

Reageren is niet mogelijk.