Rivian vs Hummer: pupil leert nestor een lesje

0

Pick-ups vallen buiten het primaire nieuwsbereik van Autointernationaal.nl maar soms zijn er uitzonderingen nodig om die regel te bevestigen. Zoals een verslag van een Amerikaanse vergelijkingstest tussen de (GMC) Hummer EV van General Motors en de Rivian R1T.

Rivian is een debutant in autoland en moet theoretisch het vak nog leren. Dat zou het jonge bedrijf kunnen doen van General Motors dat al meer dan 100 jaar actief is op het autofront en vele decennia de grootste fabrikant ter wereld was. Maar Rivian besloot het wiel van een elektrische pick-up zelf uit te vinden. Dat blijkt een goede zaak te zijn. Althans, van General Motors had de startende onderneming niet veel kunnen leren, zo blijkt uit de vergelijkingstest. Het is eerder de oude rot die terug naar de schoolbanken moet.

HummerEVrivianRT1b

Volgens het magazine Motortrend, dat de vergelijkingstest uitvoerde, heeft de Hummer EV heus wel kwaliteiten. Zo is zijn laadsnelheid indrukwekkend en maakt de vierwielbesturing de enorme elektrische pick-up een stuk beter handelbaar. Daarnaast loopt fabrikant General Motors voorop met haar Supercruise techniek om auto’s zelfstandig rij taken te laten uitvoeren. Maar de bouwkwaliteit van het interieur is, zeker gezien de prijs van de Hummer, “meh” en de aandrijflijn mist verfijning.

Dat het ook anders kan, bewijst de Rivian R1T. Die is beter gebouwd, rijdt op het asfalt als een sportwagen, is off-road vaardiger en heeft een efficiëntere aandrijflijn. Ook is er lof voor de vele slimme opbergmogelijkheden aan boord. Kritiek is er alleen op het feit dat te veel functies in de Rivian via het touchscreen bediend moeten  worden.

“There is nothing more to say”, zo concludeert Motortrend na de winnaar van de vergelijkingstest aangewezen te hebben. Rivian maakt dus een uitstekend debuut. En General Motors moet zich schamen. Dat het als nestor door een pupil vernederd wordt, komt doordat de autofabrikant nog steeds aloude fouten maakt: een ondermaatse bouwkwaliteit van de interieurs en onvoldoende verfijning omdat de puntjes op de i ontbreken.

General Motors wil een Europese comeback maken en denkt dat wij vrolijk worden van haar nieuwe lichting elektrische auto’s. Maar daar is weinig reden voor. Een nieuw fiasco (herinner jij de geflopte herlancering van Chevrolet nog?) dient zich aan …

Reageren is niet mogelijk.