Snel, maar toch ingehaald door de concurrentie: test Audi SQ8 e-Tron

0

Audi heeft haar 4 jaar oude e-Tron een verjongingskuur laten ondergaan. De facelift kenmerkt zich niet zozeer door optische wijzigingen, maar door een groter rijbereik en een verbeterde ophanging. Bijvangst is een andere naam: de elektrische cross-over gaat voortaan als Q8 e-Tron door het leven. De e-Tron S Quattro heet nu SQ8 e-Tron. Is de Audi, die ook weer leverbaar is in vlotter gelijnde Sportback uitvoering, nu voldoende up-to-date om de concurrentiestrijd met modernere alternatieven als de BMW iX, Mercedes EQE SUV en diverse Chinese elektrische cross-overs (zoals de Lotus Eletre en Polestar 3) aan te kunnen? Een test op Lanzarote moet een antwoord geven op die vraag.

Op het eerste gezicht is er niet veel veranderd. De facelift komt vooral tot uiting in een andere grille met het nieuwe Audi logo. Daarnaast hebben de bumpers een iets andere vorm gekregen. De ingenieurs van Audi hebben ook de stroomlijn verbeterd, waardoor de aerodynamische coëfficiënt bij de ‘gewone’ Q8 / SQ8 e-Tron daalt van 0,28 naar 0,27 en bij de Sportback van 0,26 naar 0,24. In combinatie met een groter batterijenpakket zorgt dit voor een royalere actieradius. De besturing, standaard met variabele bekrachtiging, zou nu directer moeten werken. Gecombineerd met een stuggere ophanging levert dat volgens Audi een strakker weggedrag op. Nieuw is het parkeersysteem met afstandsbediening. De SQ8 kan worden uitgerust met een trekhaak om tot 1,8 ton te kunnen slepen.

AudiSQ8eTronTest8

De SQ8 e-Tron beschikt over 3 asynchrone motoren, die samen goed zijn voor 504 pk en 973 Nm. Zijn batterij is net als die van de Q8 e-Tron 55 opgewaardeerd van 95 kWh naar 114 kWh (bruto; 106 kWh is bruikbaar). Daardoor is het rijbereik gestegen naar 494 km (Q8 e-Tron 55: 582 km; voor de Sportback uitvoering zijn de waarden 513 km respectievelijk 600 km). Het maximale AC laadvermogen bleef ongewijzigd: 11 kW standaard of optioneel 22 kW. Voor gelijkstroomladen (DC) neemt het vermogen toe van 150 kW naar 170 kW (bij de e-Tron 50 van 120 kW tot 150 kW). Audi zegt ook de laadcurve verbeterd te hebben om het hoge oplaadvermogen langer vol te houden. Maar 170 kWh valt nog altijd in het niet bij de 270 kW van een e-Tron GT, waarvan de batterij met een spanning van 800 Volt werkt tegen 400 Volt voor de SQ8 e-Tron. De toekomstige Q6 e-Tron zal ook met 800 Volt aanzienlijk sneller kunnen opladen. Dat maakt de SQ8 e-Tron niet bij uitstek de elektrische auto voor lange afstand ritten.

AudiSQ8eTronTest2

Aan het interieur heeft Audi, afgezien van het gebruik van enkele nieuwe recyclingmaterialen, niets veranderd. Dit betekent dat de klant kan rekenen op een luxueuze en uitstekend afgewerkte cabine. De standaard digitale instrumentarium kan grote Google Earth navigatiekaarten weergeven. De testauto was verder voorzien van zaken als een panorama dak en voorstoelen met massagefunctie.

AudiSQ8eTronTest3

Optioneel zijn de bijna 2.000 euro kostende camera’s die de traditionele buitenspiegels vervangen. Hun bevindingen worden weergeven op 7 inch grote displays die in de deuren zijn gemonteerd. Maar het perspectief die ze bieden is verwarrend en als bestuurder moet je naar beneden kijken om te zien wat er achter de auto gebeurt. Per saldo eerder een gimmick dan een echte verbetering.

AudiSQ8eTronTest

De 4,91 meter lange SQ8 e-Tron biedt achter passagiers veel ruimte, maar hun bank is niet verschuifbaar en biedt ook geen andere modulaire mogelijkheden. De kofferbak is met 569 à 1.637 liter even groot als die van de A6 Avant. Maar bij de Sportback versie moet de achterklep al na 528 à 1.567 liter aan bagage dicht. Die uitvoering biedt ook minder hoofdruimte. Geen verschil tussen beide carrosserievarianten is er voor wat betreft het volume van de frunk onder de motorkap: dat ‘ bagagevak heeft een capaciteit van 62 liter.

AudiSQ8eTronTest4

De pneumatische ophanging van de SQ8 is wat stug en een beetje nerveus, maar niet oncomfortabel. Verder is er sprake van een uitstekende geluidsisolatie, vooral met de optionele akoestische zijruiten. Het enige wat ik tijdens het rijden hoorde was een licht gezoem van de 3 elektromotoren tijdens het optrekken en tijdens de remenergie recuperatie. De SQ8 e-Tron kan dankzij de boost functie in 4,5 seconden naar 100 km/u accelereren. Zijn topsnelheid is begrensd op 210 km/u. Dat klinkt sportief, maar in bochten voel je goed dat deze kolos bijna 2,7 ton zwaar is. Weliswaar is de SQ8 e-Tron iets dynamischer dan zijn voorganger (de e-Tron S Quattro), maar zijn gewicht is voelbaar bij het remmen, terwijl het rijgevoel voor een als sportief model gepositioneerde auto te afstandelijk is. Jammer, want dankzij zijn 2 elektromotoren achter is er sprake van Torque Vectoring is er wel sprake van enige levendigheid in bochten. De vraag is echter of jij wel een ‘kwispelende kont’ wil bij een auto die 2,7 ton zwaar is …

AudiSQ8eTronTest5

Bij rustig rijden tijdens gematigde temperaturen (het was 20°C tijdens de test op Lanzarote) verbruikte de SQ8 met zijn 3 motoren zonder een al te zware voet 28 kWh/100 km, wat een rijbereik betekent van slechts 380 km, ondanks dat Audi 494 km claimt. En bij koud weer zal de actieradius nog wat kleiner zijn.

AudiSQ8eTronTest6

De SQ8 e-Tron gaat afgerond 103.000 euro kosten. Daarmee zit deze Audi in het prijssegment van de BMW iX xDrive50, de Mercedes EQE SUV 350 4Matic AMG Line, en de Volvo EX90 Twin Motor Ultra. Voor de Sportback variant moet 2.400 euro extra worden betaald.

AudiSQ8eTronTest9

 

60%
60%
Awesome

In vergelijking met bovengenoemde modernere concurrenten is de SQ8 e-Tron nogal stevig geprijsd. Immers, de facelift heeft niet veel om het lijf (maar dat kan een voordeel zijn voor mensen die op zoek zijn naar een auto waarmee zij niet al te veel opvallen in het verkeer) en als het gaat om het stroomverbruik, rijbereik of de laadsnelheid scoort de Audi minder goed dan bovengenoemde rivalen. De SQ8 e-Tron is ook niet leuker om mee te rijden dan de concurrentie. De eerder genoemde rusteloosheid en nervositeit in zijn ophanging wordt al snel vermoeiend. Alleen de bouwkwaliteit van zijn interieur bevindt zich op het hoogste niveau.

De SQ8 e-Tron is merkbaar sneller dan de Q8 e-Tron 55 en ziet er dankzij zijn bredere wielkasten en kleinere grondspeling sportiever uit (ook in vergelijking met de concurrentie). Maar de keerzijde is een fiks hogere prijs zonder dat daar een tastbaar andere, laat staan superieure, rijervaring tegenover staat die de meerkosten rechtvaardigt. Dus als jij 103 mille wil stukslaan op een elektrische auto, koop dan de BMW iX xDrive50. Die rivaal uit München kost ongeveer hetzelfde, gaat verder op een volle acculading omdat hij zijn energie effectiever gebruikt, laadt sneller op en biedt veercomfort plus rijeigenschappen van wereldklasse.

  • 6
  • Beoordelingen door bezoekers (30)
    1.8

Reageren is niet mogelijk.