Het opladen van een elektrische auto op de straten van Amsterdam wordt deze maand in één klap meer dan 100 procent duurder. Bij de meeste laadpalen, die eigendom zijn van Vattenfall, gaat het namelijk om meer dan een verdubbeling van het laadtarief. Dat stijgt van 31 cent per kilowattuur naar 68 cent per kilowattuur (inclusief btw).
Met een doorsnee accupakket van 60 kWh scheelt dat flink. Een elektrische auto met een dergelijke batterijen set kon voorheen voor 19 euro helemaal volgeladen worden, maar de betreffende eigenaar is nu 41 euro kwijt. Ook bij TotalEnergies, een andere aanbieder van laadpalen in Amsterdam, gaat het tarief naar 68 cent. Maar dat bedrijf had afgelopen november de tarieven al verhoogd van 31 cent naar 44 cent.
De gemeente Amsterdam laat het plaatsen, het beheer en de exploitatie van laadpalen over aan beide bovengenoemde energiebedrijven. Als verklaring voor de prijsverhoging worden de snel gestegen energieprijzen genoemd, evenals het stoppen van de verlaagde btw op energie in 2023. Die kunstingreep drukte vorig jaar nog het laadtarief .
Vattenfall benadrukt net als de gemeente Amsterdam dat de tarieven bij openbare laadpalen ook in andere gemeenten gestegen zijn: “De energieprijs is natuurlijk voor iedereen hoog”, stelt Vattenfall. Volgens een woordvoerder van de gemeente Amsterdam ligt het laadtarief in omliggende gemeenten op een vergelijkbaar niveau. Daarom stelt de zegsman niet te verwachten dat de prijsverhoging opvallende gevolgen zal hebben, zoals automobilisten die uitwijken naar alternatieven.
Maarten Hachmang, oprichter van de website laadpastop10.nl die de uiteenlopende tarieven van de vele laadpasaanbieders op een rij zet, verwacht inderdaad niet dat veel elektrische autobezitters uitwijken naar andere gemeenten om te laden. Zij zullen dat toch vooral in de buurt van hun woning en het werk blijven doen, verwacht hij. “De locatie is bepalend”. Omdat het bij elektrische auto’s voor 88 procent gaat om leaserijders, is het volgens Hachmang ook de vraag of zij gevoelig zijn voor een sterk verhoogde prijs, aangezien de baas veelal betaalt.
Hachmang dringt aan op transparantie, want veel laadpaalexploitanten doen niet erg hun best om hun klanten over de nieuwe tarieven te informeren. Hij verwacht overigens niet dat een auto met een benzinemotor nu financieel voordeliger uitvalt dan een elektrisch exemplaar, al zijn de snel gestegen tarieven natuurlijk geen reclame om nieuwe doelgroepen warm te maken voor elektrisch rijden. “Een lage prijs van het opladen van de accu is het beste argument om de buurman te overtuigen”.
Energiebedrijven als Vattenfall mogen volgens afspraken met de gemeente Amsterdam slechts eens per 3 of 6 maanden hun laadtarieven aanpassen. Het gevolg was dat de prijs in heel 2022 op hetzelfde, achteraf bezien, lage niveau bleef, terwijl de kosten die de energiebedrijven maakten voor de elektriciteit snel opliepen. TotalEnergies beheert op dit moment 558 laadpalen in Amsterdam. Dit jaar plaatst het energiebedrijf er in de hoofdstad nog 1.000 stuks bij. Dat Vattenfall en TotalEnergies op hetzelfde tarief uitkomen (56 cent exclusief btw) is volgens de gemeente louter toeval.
