Autoverkopen Duitsland: elektrische auto’s in de lift

0

Dankzij een furieuze eindspurt heeft de Duitse automarkt op de valreep rode cijfers weten te vermijden. In december steeg het aantal nieuwe inschrijvingen naar 314.318 voertuigen; een plus van ruim 38 procent ten opzichte van dezelfde maand in 2021.

Al met al werden er vorig jaar in Duitsland 2,65 miljoen nieuwe voertuigen op kenteken gezet; een stijging van 1,1 procent ten opzichte van 2021. Zakelijke gebruikers waren goed voor ruim 64 procent (-0,9 procent) daarvan en particulieren voor bijna 36 procent (+4,9 procent).

“Met deze sterke eindsprint eindigt het autojaar 2022 positief, ook al bleef de markt als geheel ver achter bij de verwachtingen. Het vermogen om auto’s tijdig af te leveren is nog steeds een uitdaging, maar de situatie is wel aanzienlijk verbeterd. De fabrikanten kunnen de bestellingen in de momenteel erg dikke orderportefeuille geleidelijk wegwerken”, aldus de voorzitter van de Vereniging van Internationale Motorvoertuigfabrikanten (VDIK), Reinhard Zirpel.

Van de Duitse merken wist alleen Audi een verkoopstijging (+17,3 procent) te realiseren. Mercedes pluste met 8,3 procent, Ford met 3,9 procent en Porsche sloot het jaar af met een afzetstijging van 1,3 procent. De overige Duitse fabrikanten moesten inleveren: Opel zag het aantal kentekenregistraties met 10,7 procent dalen, gevolgd door Mini (-6,5 procent), BMW (-5,7 procent) en Volkswagen (-1,8 procent). Het in Wolfsburg gevestigde bedrijf blijft echter marktleider met een aandeel van 18,1 procent.

Bij de geïmporteerde merken is Skoda de marktleider met een aandeel van 5,4 procent. De Tsjechen worden gevolgd door Seat (4,2 procent marktaandeel) en Hyundai (4,0 procent). Renault kwam uit op 3 procent en haar dochteronderneming Dacia sloot het jaar af op 2,3 procent.

De Fiat 500 staat nog steeds bovenaan de verkooplijst van kleine auto’s. Bij dit model kiest ruim twee derde van de klanten voor de versie met elektrische aandrijving. De volledig elektrische Dacia Spring staat stabiel op de tweede plaats. De derde plaats gaat naar de Volkswagen Up, die in Duitsland wederom als elektrische versie te bestellen is. Die aandrijfvariant neemt het merendeel van de bestellingen voor zijn rekening.

In het B segment was vorig jaar de Corsa van Opel dominant; meestal met elektrische aandrijving. De andere podiumplaatsen zijn voor de Mini, waar hetzelfde fenomeen te zien is, en voor de Toyota Yaris, die vooral als hybride door klanten wordt besteld. Bij de compacte middenklassers is de Volkswagen ID.3 gezinslid Golf in de verkoopstatistieken gepasseerd. Appels vallen ook hier niet ver van de boom, ‘dus’ wist de Cupra Born de derde plaats te bemachtigen.

De elektrische hausse zet zich voort in het D segment. Hier duwt de Tesla Model 3 zichzelf weer naar de top, en wel met een soevereiniteit die de Mercedes C-Klasse en BMW 3 Serie bijna degradeert tot nicheproducten. Maar in de hogere middenklasse, de typische zakenauto’s, is men totaal niet onder de indruk van de elektrische hausse. Daar zijn de podiumplaatsen vor de BMW 5-serie, de Audi A6 en de Mercedes E-klasse is hier de orde. In het hoogste segment is de elektrische auto dan wel weer dominant. De Porsche Taycan bezet daar de eerste plek, gevolgd door de Mercedes S-klasse. Op de derde plaats staat nog een elektrische auto: de Audi e-Tron GT.

Een verrassing deed zich in december voor bij de sportwagens. Opvallend genoeg verloor de Porsche 911 aan het einde van het jaar zijn dominantie en moest hij duidelijk buigen voor de Ford Mustang. Geëlektrificeerde aandrijvingen spelen hier geen rol. De derde plaats ging naar de Mercedes E-Klasse Coupé.

 

Carrosserievormen

SUV modellen waren in 2022 met een marktaandeel van afgerond 40 procent nog steeds het populairste carrosserietype, vóór compacte middenklassers (15,9 procent) en kleine auto’s (12,4 procent).

In het SUV segment was Volkswagen vorig jaar marktleider. Dat heeft het merk te danken aan 2 zeer populaire modellen die met een minimaal verschil over de finish kwamen. De Volkswagen T-Roc (tweede) en de Tiguan (eerste), elk met ongeveer 59.000 registraties, overtreffen duidelijk de concurrenten zoals de  als derde geplaatste Ford Kuga, Die behaalde slechts 38.500 registraties. Het Volkswagen succes wordt gecompleteerd door de T-Cross, die in de loop van het jaar steeds zwakker presteerde, maar toch de zevende plaats bereikte.

 

Aandrijfvormen

Het jaar eindigde positief voor voertuigen met alternatieve aandrijvingen: in totaal werden 362.093 plug-in hybride auto’s geregistreerd. Dat betekent een groei van 11,3 procent. Zij hebben nu een marktaandeel van 13,7 procent. Volledig elektrische auto’s werden 470.559 keer op kenteken gezet en hebben nu een marktaandeel van 17,7 procent, Ten opzichte van vorig jaar is er sprake van een verkoopstijging van 32,2 procent. Dit betekent dat de groei van de Duitse autoverkopen vooral te danken is aan elektrische modellen.

In december werden 174.000 volledig elektrische voertuigen en plug-in hybride auto’s geregistreerd; een stijging van 114 procent. Daarvan behoorden er 104.000 stuks tot de eerste categorie. In 2022 werden in totaal ongeveer 833.000 oplaadbare personenwagens op kenteken gezet (plus 22 procent). Dit waren onder meer 470.600 puur elektrische auto’s (+32 procent).

 

Auto abonnementen

De markt voor autoabonnementen blijft zich positief ontwikkelen. In het voorgaande jaar werden 63.000 auto-abonnementen afgesloten. Dat blijkt uit een analyse van het Centre Automotive Research (CAR). Ten opzichte van 2021 is het aantal autoabonnementen met 4.500 toegenomen. Het marktaandeel van auto-abonnementen in nieuwe inschrijvingen op de markt voor particuliere klanten is 6,6 procent, tegen 5,3 procent in 2021.

Volgens experts zou de markt voor auto-abonnementen zich dit jaar positief moeten blijven ontwikkelen: Experts verwachten zo’n 100.000 contracten en een marktaandeel van ongeveer 10 procent. Een reden voor de toename van abonnementen is waarschijnlijk het groeiende aanbod aan modellen. In november waren er 621 verschillende autotypes en -varianten beschikbaar voor abonnement, en in 2021 als geheel waren dat er maximaal 432. De Stellantis Groep, die onder andere Opel, Fiat en Peugeot omvat, is momenteel bijzonder sterk met abonnementen. De enige grote autofabrikant uit Duitsland zonder een overeenkomstig aanbod is momenteel BMW.

De meeste abonnementsaanbiedingen hadden vorig jaar betrekking op modellen uit het middensegment. Bijna 300 voertuigen kwamen uit de prijsklasse tussen de 30.000 en 80.000 euro (vertaald naar de Nederlandse marktsituatie betekent dit afgerond 40.000 à 100.000 euro).

 

 

 

Reageren is niet mogelijk.