Neue Klasse: BMW i Vision Dee

0

Maak kennis met BMW’s aankondiger van de Neue Klasse voertuigarchitectuur. Het platform zal als basis dienen voor de volgende generatie auto’s van de fabrikant uit München. Die aankondiger heet ‘i Vision Dee’ en is een conceptstudie voor een middelgrote sedan die zijn publieksdebuut beleeft op de Consumer Electronics Show in Las Vegas. ‘Dee’ is een acroniem voor Digital Emotional Experience. BMW wil namelijk niet alleen voor wat betreft elektrische aandrijving voor een nieuwe standaard zorgen, maar ook op digitaal gebied.

Voor wat betreft het ontwerp van de i Vision Dee: Autointernationaal.nl verwacht niet dat BMW’s designchef Adrian van Hooydonk, hiermee alle handen op elkaar krijgt. Daarvoor oogt de conceptstudie te ingetogen en te bescheiden. Bovendien is de i Vision Dee overduidelijk een sedan en dat is een carrosserievorm uit het verleden. Het is twijfelachtig of de aloude populariteit van dit koetswerktype terug zal keren.

BMWiVisionDee2

De sedanvorm van de i Vision D zorgt er voor dat de ‘Neue Klasse’ weinig futuristisch oogt. Dat komt ook door de aanwezigheid van dubbele ronde koplampen en de lage bouw van de i Vision Dee. BMW spreekt zelf van een “puristische ontwerptaal”. Van Hooydonk is namelijk van plan om het huidige line-up in visueel opzicht te vereenvoudigen (het volledige assortiment zal in de komende 3 jaar worden vernieuwd). Het is moeilijk te zeggen of dat goed nieuws is.

BMWiVisionDee3

BMW heeft een reputatie hoog te houden op digitaal gebied (de eerste stappen daartoe werden al in de jaren zeventig met de eerste generatie 7-serie gezet en iDrive begon 22 jaar geleden aan haar zegetocht). Met de i Vision Dee wil BMW laten zien dat er op dit vlak nog veel meer mogelijk is. Zoals een digitale nierengrille door middel van dubbele diagonale strepen. Die grille is hier een dubbel scherm in plaats van een luchtinlaat; volgens BMW zou het concept “verschillende gezichtsuitdrukkingen kunnen produceren evenals stemmingen zoals vreugde, verbazing of goedkeuring visueel kunnen uitdrukken”. De achterlichten spelen hetzelfde trucje. Tussen hen in zit de knik van Hoffmeister.

BMWiVisionDee4

We zien hier niet alleen de elektrische BMW van de toekomst, maar de ontwerpers willen met de conceptstudie ook “laten zien wat er mogelijk is als hardware en software samensmelten”. De i Vision Dee is niet alleen bedoeld om te demonstreren hoe een auto een sterkere band tussen bestuurder en voertuig kan creëren, maar “exploiteert het volledige potentieel van digitalisering om de auto om te vormen tot een intelligente metgezel”.

BMWiVisionDee5

De voor- en zijramen kunnen dienst doen als schermen. Het Head-Up Display (HUD) loopt over de hele lengte van de voorruit. De hoeveelheid informatie die daar wordt weergegeven, kan in 5 fasen worden geselecteerd met een “mixed reality schuifregelaar”. Het gaat hierbij om de volgende 5 soorten: analoog; rij gerelateerde informatie; inhoud van het communicatiesysteem; augmented reality projectie en “toegang tot virtuele werelden”. In het persbericht wordt dat laatste niet uitgelegd. Maar de PR afdeling van BMW onthulde wel dat ramen (die verduisterd kunnen worden) “een meeslepende digitale omgeving” kunnen creëren, en dat het concept de avatar van de eigenaar op het raam aan de bestuurderszijde kan projecteren “om de welkomstceremonie te personaliseren”.

BMWiVisionDee6

Het interieur is een portie strakke, conceptuele gerechten; over veel daarvan is niet duidelijk of zij het productiestadium zullen halen. Het stuur “kan worden bediend door de duim te bewegen” en “creëert aanraakpunten die worden geactuveerd wanneer ze worden benaderd of aangeraakt”. Ik weet niet zeker hoe ver i Vision Dee kan gaan met “het op alle niveaus integreren van de dagelijkse digitale werelden van de klant in het voertuig”. Duidelijk is wel dat “Natuurlijke taal de eenvoudigste, meest intuïtieve vorm van interactie is, waardoor een perfect begrip tussen mens en voertuig mogelijk wordt”.

BMWiVisionDee7

BMW geeft wel meer informatie over de nieuwe E Ink-technologie. Op de CES van vorig jaar bracht BMW het iX Flow-concept verpakt in een ePaper-film. Met dezelfde technologie als een Amazon Kindle, kon de film verschuivende grijswaardenpatronen over het hele lichaam creëren; alsof Rorschach uit “The Watchmen” een auto was. De update van dit jaar is kleuren-E-inkt toegepast op de i Vision Dee met behulp van een evolutie van ePaper. Er kunnen maximaal 32 kleuren worden weergegeven op 240 E Ink-segmenten, waarbij elk segment afzonderlijk kan worden geregeld. De ingenieurs van BMW hebben animaties gemaakt die, eerlijk is eerlijk, voor een oogverblindend effect zorgen.

BMWiVisionDee9

De Neue Klasse architectuur zal vanaf 2025 beginnen om “mens en machines dichter bij elkaar te brengen”. De HUD over de volledige voorruit breedte zal daarbij horen, omdat de toekomst van de BMW Groep nou eenmaal “elektrisch, circulair en digitaal” is. Het lijkt erop dat E Ink ergens een rol gaat krijgen, maar dat werd niet genoemd. Autointernationaal.nl zal tussen nu en 2025 heel goed opletten om te begrijpen wat we kunnen verwachten als de i Vision Dee in de vorm van een reeks compacte modellen realiteit wordt.

BMWiVisionDee8

 

Reageren is niet mogelijk.