Eindelijk: nieuwe Maserati GranTurismo onthult zijn interieur

0

De looks en de specs van de nieuwe GranTurismo zijn al lang en breed bekend, maar het interieur hield Maserati nog even onder de pet. Tot nu.

Het was al duidelijk dat Maserati de nieuwe GranTurismo zowle gaat leveren met de V6 uit de MC20 (de Modena levert 496 pk en 600 Nm, terwijl de Trofeo goed is voor 557 pk en 650 Nm) als met een volledig elektrische aandrijflijn. In dat geval is er sprake van 770 pk en 1.350 Nm.

MaseratiGranTurismoDashboard25

We krijgen nu eindelijk ook het nieuwe dashboard te zien. Dat is misschien wel de grootste verandering ten opzichte van de vorige, uit 2007 stammende generatie. Gelukkig maar, want aan het oude dashboard kon je goed zijn dat die editie van de GranTurismo er al aardig wat levensjaren op had zitten.

MaseratiGranTurismoDashboard3

Het dashboard van de nieuwe GranTurismo heeft heel wat elementen van de Grecale. Dat is een beetje een teleurstelling want dat Maserati model is kort door de bocht slechts half zo duur. Maar Maserati moet als relatief klein automerk roeien met de riemen die zij heeft en dit betekent dat het ontwikkelingsbudget voor nieuwe modlelen niet oneindig is. Dus vandaar dat er gebruik wordt gemaakt van zoveel mogelijk bestaand materiaal.

MaseratiGranTurismoDashboard5

Het instrumentarium is volledig digitaal, maar er is nog steeds sprake van een klassieke opstelling: achter het stuur bevinden zich de meters en het infotainmentscherm zit in de middenconsole.

MaseratiGranTurismoDashboard7

Daaronder zien we ook een apart aircopaneel dat eveneens via aanraking geactiveerd dient te worden.

MaseratiGranTurismoDashboard22

Aan boord van de nieuwe GranTurismo zou er voldoende plek moeten zijn voor 4 volwassenen en hun bagage. Die kofferbak is bij de elektrische Folgore variant iets kleiner vanwege de aanwezigheid van een batterij. Daardoor zit er in de vloer van de bagageruimte een bult.

MaseratiGranTurismoDashboard14

De Modena uitvoering kent een klassieke aankleding met een licht tint leder en hout, terwijl de GranTurismo Trofeo een sportievere sfeer biedt met donker leer, rode accenten en carbon sierstukken.

MaseratiGranTurismoDashboard2

De Folgore uitvoering kenmerkt zich door een modern two-tone design met blauw leer en lichtgekleurde accenten.

MaseratiGranTurismoDashboard

De elektrische variant van de GranTurismo biedt bovendien grote schakelflippers achter het stuur. Daarmee kan het niveau van regeneratie van remenergie worden bepaald.

MaseratiGranTurismoDashboard20

Dit jaar 2023 worden de eerste exemplaren met V6 motor geleverd. De GranTurismo Trofeo sprint in 3,5 tellen naar 100 km/u. Dat is een indrukwekkende tijd, maar de Folgore uitvoering is nóg rapper. Die zit mede dankzij vierwielaandrijving in 2,7 seconden op 100 km/u. Zijn topsnelheid bedraagt een voor een elektrische auto zeer indrukwekkende 320 km/u. Later volgt nog een open GranCabrio.

MaseratiGranTurismoDashboard23

 

Reageren is niet mogelijk.