Prijs vergelijking Mazda MX-30 R-EV

0

De elektrische Mazda MX-30 is er nu ook in R-EV uitvoering. Die versie kenmerkt zich door de aanwezigheid van een wankelmotor als range extender. Daarmee wordt volgens Mazda hét grote minpunt van de MX-30, zijn kleine actieradius, gecompenseerd. De wankelmotor zorgt er voor dat er minder frequent opgeladen moet worden omdat het rijbereik fors groter is. De MX-30 R-EV beleeft zijn wereldpremière op het Autosalon van Brussel.

De MX-30 beschikt over een accupakket met een capaciteit van slechts 35,5 kWh. Daardoor blijft het rijbereik van deze zogeheten Skyactiv-E uitvoering beperkt tot 170 kilometer. Eigenaren van deze elektrische Mazda moeten dus vaak opladen en dat is een tijdrovend proces want dit kan maximaal met 50 kW. Beide minpunten van de ontwapenend leuk vormgegeven en aangenaam rijdende MX-30 zorgen er voor dat de Japanner slechts moeizaam kopers vindt: vorig jaar in Nederland slechts 184. Ter vergelijking: de best verkochte elektrische auto in ons land, de Skoda Enyaq ging 5.467 keer over de toonbank.

MazdaMX30REVeditionR5

Mazda had het eerste in voorgaande alinea genoemde minpunt makkelijk kunnen oplossen door de MX-30 uit te rusten met een grotere batterij, maar dat weigerden de Japanners. De reden: een krachtiger accupakket zou de compacte cross-over niet alleen flink duurder maken, maar ook aanzienlijk zwaarder. Met als gevolg dat de goede rijeigenschappen teniet zouden worden gedaan. In plaats daarvan rust Mazda de MX-30 nu uit met een compacte wankelmotor. Die zorgt niet rechtstreeks voor de aandrijving, maar fungeert als een soort generator voor de accu. Met als effect dat het rijbereik fors toeneemt.

Hoe fors? Nou van 170 kilometer tot meer dan 600 kilometer. De actieradius is dus meer dan factor 3 groter dan bij de volledig elektrische versie. Mazda heeft de afgelopen 55 jaar veel ervaring opgedaan met de wankelmotor, ook al heeft dit type krachtbron na de pensionering van de RX-8 een tijdje in de mottenballen gelegen. Die 2+2-deurs sportwagen had een unit van 654 cc en bij de MX-30 R-EV gaat het om een exemplaar van 830 cc. Omdat de rotatiekrachtbron geen directe aandrijffunctie heeft, is hij evenwel veel minder sterk dan in de RX-8 die als sportwagen een reputatie hoog te houden had. Het direct ingespoten motortje levert slechts 75 pk (bij 4.700 toeren) en 116 Nm, maar dat is voor de functie van stroomgenerator voldoende.

MazdaMX30REVeditionR3

Gecombineerd zijn beide motoren van de MX-30 e-Skyactiv R-EV, zoals de nieuweling voluit heet, goed voor een systeemvermogen van 170 pk. Aan koppel is er maximaal 260 Nm beschikbaar. Ter vergelijking: de volledig elektrische versie van de MX-30 biedt 145 pk en 271 Nm. Om plaats te maken voor de wankelmotor, is het batterijpakket van de R-EV uitvoering echter verkleind tot 17,8 kWh, oftewel gehalveerd. Dat betekent ook een 50 procent kleiner elektrisch rijbereik: 85 kilometer. De MX-30 R-EV kan als stroombron fungeren voor V2L toepassingen. Die zogeheten Vehicle-to-Load functie stelt gebruikers in staat om elektrische apparaten tot 1.500 watt van stroom te voorzien via het stopcontact in de bagageruimte.

De 4,4 meter lange en 1.778 kilogram zware MX-30 R-EV sprint in 9,1 seconden naar 100 km/u en heeft een begrensde topsnelheid van 140 km/u. Dit prestatieniveau is vrijwel identiek aan dat van de 158 kilo lichtere volledig elektrische uitvoering, die 9,7 tellen voor de acceleratieklus nodig heeft. De bestuurder heeft bij de R-EV variant de mogelijkheid om te kiezen uit de aandrijfmodi Normal, EV en Charge. In de laatste modus kan de bestuurder instellen hoeveel batterijcapaciteit hij wil behouden. Volgens Mazda heeft de MX-30 R-EV een gemiddeld benzineverbruik van 1 liter per 100 km, hetgeen een CO2-uitstoot van 21 gram/km betekent.

MazdaMX30REVeditionR4

De MX-30 R-EV kan met 1-fase en 3-fase wisselstroomladers (AC) worden opgeladen, maar ook ‘snel’ met gelijkstroom (DC). Bovendien kan hij zowel Type 2- als CCS-aansluitingen gebruiken, om de Mazda op die manier geschikt te maken voor een maximaal aantal laadlocaties. Aan een snelle lader kan de batterij met 36 kW in ongeveer 25 minuten worden bijgeladen van 20 procent ‘vulling’ tot 80 procent. Met een 3-fasige wisselstroomlader (AC) van 11 kW neemt deze handeling ongeveer 50 minuten in beslag. 1-fase laden met 7,2 kW wisselstroom duurt ongeveer 1.5 uur.

Tussen de volledig elektrische MX-30 en de R-EV uitvoering met verbrandingsmotor (die zijn benzine uit een 50 liter tank haalt) zijn beperkte uiterlijke verschillen. De nieuwe Range Extender variant draagt een specifiek logo in de vorm van een rotor. Verder is hij voorzien van andere, zwartkleurige 18 inch velgen, die minder wegen en voor een lagere luchtweerstand zorgen.

MazdaMX30REVeditionR2

Om de comeback van de wankelmotor te vieren, debuteert de MX-30 R-EV als Edition R. Daarbij staat de letter ‘R’ voor ‘Return’. De speciale introductieversie kan worden herkend aan de Maroon Rouge metallic carrosseriekleur, die in 2020 ook werd gebruikt voor de speciale “100th Anniversary” uitvoering. Dat Maroon Rouge wordt gebruikt als accentkleur voor de dak bogen (een knipoog naar het dak van Mazda’s eerste personenauto: de R360 Coupé) plus delen van de achterzijde en wordt gecombineerd met een zwarte basistint voor de rest van het koetswerk (zie foto). De Edition R uitvoering beschikt over rotorvormige emblemen op de vloermatten en hoofdsteunen in het zwarte interieur die naar de wankelmotor verwijzen. Een ander uitrustingskenmerk van de Edition R, die 45.590 euro gaat kosten en is gebaseerd op de Makoto uitvoering met Premium en Sunroof Pack (zie volgende alinea), zijn 18-inch lichtmetalen velgen in de kleur Diamond Cut.

Mazda………. Audi……….. Cupra………. DS………….
MX-30 A3 Sportback Formentor 4
R-EV 40 TFSI e 1.4 e-Hybrid E-Tense 225
Edition R Essential Bastille+
45.590 euro 42.825 euro 46.990 euro 45.490 euro
Lynk&Co…… Opel………. Peugeot…….. Volkswagen…..
01 Grandland 3008 Golf
PHEV Hybrid HYbrid 180 1.4 e-Hybrid
Level 3 Allure Style Plus
44.882 euro 45.999 euro 45.880 euro 45.640 euro

Standaard is de MX-30 R-EV als Prime-Line (36.990 euro) uitgerust met onder meer led koplampen, hetzelfde type achterlichten, Kodo design knipperlichten, afwerking van de grille in het zwart, 18 inch lichtmetalen velgen in de kleur Grey, Active Driving Display (ADD) en een scala aan i-Activsense veiligheidsvoorzieningen.

Mazda………. KIA………… MG…………. Renault……..
MX-30 Ceed SW EHS Mégane Estate
R-EV PHEV 1.5 T-GDI PHEV Plug-in Hybrid
Prime Dynamic Luxury Equilibre
36.990 euro 36.295 euro 37.590 euro 36.740 euro

De daaropvolgende Exclusive-Line heeft een prijs van 37.990 euro en biedt, bovenop de Prime-Line uitvoering, onder andere verwarmbare en inklapbare buitenspiegels, stoelverwarming bij de voorstoelen, stuurwielverwarming, Smart-Keyless Entry en een middenarmsteun achter. De luxere uitvoering Advantage is verkrijgbaar voor 39.290 euro en de Makoto heeft een prijs van 40.490 euro. De uitvoeringen Advantage en Makoto hebben onder andere toevoegingen in de afwerking van het interieur en exterieur en zijn standaard uitgerust met een 1.500 Watt stopcontact in de kofferbak en beschikken over 18 inch lichtmetalen velgen in de kleur Diamond Cut. Voor een meerprijs van 2.000 euro is het mogelijk een Premium Pack op de MX-30 R-EV Makoto te hebben met onder andere een 360 graden monitor, een Bose premium audiosysteem en extra veiligheidssystemen. Tot slot is een schuif/kantel dak optioneel bij de Makoto uitvoering voor een meerprijs van 1.000 euro.

Mazda………. KIA………… Mitsubishi….. Renault……..
MX-30 Niro Eclipse Cross Captur
R-EV PHEV PHEV Plug-in Hybrid
Makoto Dynamic Intense E-Tech Engin.
40.490 euro 39.695 euro 39.990 euro 40.945 euro

Ter vergelijking: de volledig elektrische MX-30 is er vanaf 36.440 euro (je krijgt dan ook het uitrustingsniveau Prime Line). Het is nogal ongebruikelijk dat je voor deels emissievrije techniek (iets) meer moet betalen dan voor een uitvoering met nul CO2 uitstoot. Neem bijvoorbeeld de even grote Kia Niro. Die kost in PHEV DynamicLine uitvoering 39.695 euro en ‘EV’ met hetzelfde uitrustingsniveau 44.795 euro. Hopelijk lukt het de Mazda verkoper om hier ‘recht’ te praten wat ‘krom’ is.

 

 

Dit artikel is een prijs-update van het nieuwsbericht van 6 januari 2023, 17.39 uur.

Reageren is niet mogelijk.