Duizenden auto’s van Citroën, Opel en Peugeot kampen met snel slijtende distributieriem

0

Duizenden bezitters van een auto met de vermaledijde driecilinder 1.2 PureTech motor van Peugeot SA / Stellantis rijden rond met een distributieriem die veel te snel slijt. Dat kan zorgen voor mogelijk gevaar en motorschade. Maar een terugroepactie van Stellantis (waartoe de merken Peugeot, Citroën, DS en Opel behoren) bereikt lang niet alle eigenaren van deze auto’s.

In navolging van Autointernationaal.nl, die al geruime tijd over deze kwestie bericht, stelt nu ook de ANWB dat “deze distributieriem voor veel problemen zorgt”. De automobilistenclub vindt dat Stellantis veel meer haar verantwoordelijkheid moet nemen. Het moederbedrijf van Peugeot, Citroën, DS en Opel stelt echter dat de terugroepactie alleen een software-update betreft,terwijl in de RDW melding over de terugroepactie expliciet gesproken wordt over de distributieriem.

Oliefilters, de rembekrachtiging en uiteindelijk ook het motorblok kunnen aangetast worden door loslatende deeltjes van de distributieriem. Dat kan niet alleen flinke schade opleveren maar potentieel ook een gevaar voor de verkeersveiligheid. Stellantis meldde onder druk van de berichtgeving van Autointernationaal.nl de problemen daarom bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Die publiceerde in december vorig jaar de terugroepactie voor auto’s met dit type motor. Daarmee werd de importeur verplicht alle bezitters van deze auto’s te informeren over de terugroepactie. Maar dat is niet voldoende gebeurd, zo blijkt uit tientallen meldingen. Anders gezegd: de terugroepactie vindt met de Franse slag plaats.

Daarnaast lijken veel bezitters onnodig en onterecht op kosten zijn gejaagd voor reparaties die verband lijken te houden met de snel slijtende distributieriem. Ook over de kosten van controle en zo nodige vervanging van de distributieriem bestaat onduidelijkheid bij de betrokken autobezitters. In een schriftelijke reactie stelt Stellantis dat de terugroepactie alleen een software-update van het remsysteem betreft en dat het alleen auto’s aangaat die in een deel van 2017 en 2018 zijn geproduceerd. Alle betrokken autobezitters hebben of zullen een brief daarover ontvangen, aldus het autoconcern. De reactie van Stellantis lijkt evenwel in tegenspraak met de expliciete vermelding van de problemen met de distributieriem in de het terugroepregister van de RDW.

Het autoconcern erkent dat er problemen met de distributieriem kunnen ontstaan. Auto’s met dit type motor kunnen “geconfronteerd worden met slijtage van de distributieriem” en daarom wordt daarop bij elke servicebeurt gecontroleerd. Voor wat betreft de vergoeding van de schade stelt Stellantis zich evenwel zeer klant onvriendelijk op. Zo is er een geval bekend dat iemand met een Peugeot de servicebeurt pas liet plaatsvinden bij een kilometerstand van 55.164 terwijl 55.000 voorgeschreven is. Stellantis is hierdoor van mening dat zij de schade aan de motor niet hoeft te vergoeden. Aangezien het slechts om een verschil gaat van 164 kilometer oftewel 0,3 promille is dat een erg klant onvriendelijke, kinderachtige houding en volkomen onwaardig voor een van ’s werelds grootste autofabrikanten die vorig jaar afgerond 17 miljard euro winst heeft gemaakt.

Naar reparatiekosten kampen klanten van Peugeot, Citroën, DS en Opel met een auto die voorzien is van de problematische PureTech motor met een extra hoge afschrijving omdat veel occasionkopers terecht met een grote boog om tweedehands modellen lopen die voorzien zijn van deze krachtbron. Er wordt gesproken van een extra waardeverlies van 2.000 euro.

Reageren is niet mogelijk.