In detail: de elektrische Caterham Project V

0

Het is geen gemakkelijk huwelijk: een laag gewicht (noodzakelijk voor het rijplezier dat van een sportwagen verwacht wordt) combineren met een elektrische aandrijflijn inclusief diens zware accupakket. Maar Caterham zegtde code gekraakt te hebben met de Project V.

Project V moet resulteren in een elektrische coupé. Caterham zal het studiemodel tonen op het aanstaande Goodwood Festival of Speed. Project V is een potentiële rivaal van de elektrische opvolger van de Alpine A110 en van de eveneens emissievrije nieuwe Porsche 718 Boxster / Cayman. Beide modellen komen in dezelfde periode op de markt als de Caterham, namelijk medio 2026.

CaterhamProjectV8

Met een lichte basis van koolstofvezel en aluminium, biedt deze ‘Britse berlinette’ een 2+1 configuratie. Dit betekent dat er midden achterin plaats is voor één passagier. Caterham zegt ook te werken aan een 2+2 variant. Er wordt gemikt op een gewicht van maximaal 1.190 kilo. Caterham denkt dat te kunnen bereiken door te opteren voor een onderstel van aluminium composiet. Voor de rest wordt er uitgebreid gebruikgemaakt van koolstofvezel.

CaterhamProjectV9

Voor een elektrische auto is Project V daarmee inderdaad vederlicht, maar fans van Caterhams zullen toch even een meloen moeten doorslikken: de ‘zeepkisten’ die het merk nu bouwt, namelijk allemaal varianten van de Seven, leggen allemaal minder dan 500 kilo in de weegschaal. Overigens: voor klanten die de betreffende meloen niet kunnen doorslikken, komt er ook een elektrische Seven. Die zal hooguit 700 kilo zwaar worden en werd eind mei al onthuld.

CaterhamProjectV13

De Project V beschikt over een elektromotor van 272 pk. Die is op de achteras gemonteerd en drijft dus rechtstreeks de achterwielen aan. De relatief compacte lithium/ion batterij heeft een capaciteit van 55 kWh. Daarmee zou een actieradius van 400 km mogelijk moeten zijn. Caterham belooft prestaties op klassiek sportief niveau: 0-100 km/u in “minder dan 4,5 seconden” en een topsnelheid van 230 km/u. Dankzij een laadvermogen van 150 kW kan de batterij snel (DC) worden bijgeladen (van van 20 naar 80 procent ‘vulling’) in 15 minuten tijd.

CaterhamProjectV12

De Project V is ontworpen door Anthony Jannarelly en werd gebouwd met behulp van Italdesign. De koplampen doen een beetje denken aan de exemplaren van de Aston Martin Valkyrie en de achterlichten hebben wat weg van de units van de Bentley Continental GT.

CaterhamProjectV7

Het onderstel maakt rondom gebruik van dubbele driehoeken met een volledig verstelbare geometrie en de auto is voorzien van elektrische stuurbekrachtiging. De Caterham beschikt over velgen van respectievelijk 19 (vóór) en 20 inch (achter).

CaterhamProjectV10

Het interieur werd met het oog op een laag gewicht zo eenvoudig mogelijk gehouden, maar is toch voorzien van een infotainment systeem en digitale instrumenten. Tijdens het rijden kan de bestuurder kiezen uit verschillende rij modi: Normal, Sport en Sprint. Het interieur ziet er echt wel strak uit: kenmerken zijn mooie materialen, een fraaie afwerking van het dashboard en moderne integraties zoals Apple CarPlay.

CaterhamProjectV2

Caterham heeft als doel om deze elektrische coupé op de markt te brengen voor een prijs van omgerekend 98.000 euro. De CEO van de kleine sportwagenbouwer, Bob Laishley, benadrukt dat de Project V niet bedoeld is om de bestaande Seven te vervangen. Dit oer model is een blijvertje.

CaterhamProjectV6

 

 

Reageren is niet mogelijk.