Is de Mitsubishi Space Star een weduwen maker?

0

Automedia besteden veel aandacht aan de veiligste auto’s en/of elektrische modellen met de grootste actieradius, maar er is ook een hele wereld van autostatistieken met een duidelijk donkerder thema. Het Amerikaanse Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) heeft onlangs namelijk een lijst vrijgegeven van de voertuigen met de hoogste sterftecijfers voor het modeljaar 2020. Daarbij werd vastgesteld dat inzittenden van auto’s met een extreem hoog vermogen (zoals muscle cars) en van modellen aan de kleinere kant van het spectrum meer kans hebben op een dodelijke afloop bij een botsing.

Het IIHS berekent elke 3 jaar de sterftecijfers en doet dit sinds 1989. De laatste studie was de eerste die berekeningen voor de beste en slechtste modellen bevatte. 6 van de 21 gevaarlijkste auto’s voor wat betreft de sterftecijfers voor bestuurders waren muscle cars, waaronder de Ford Mustang, de Chevrolet Camaro, de Dodge Challenger en de Dodge Charger. Van dit 4-tal is alleen de eerste officieel te koop in Europa, dus over dat resultaat kan je in zekere zin de schouders ophalen. Maar in de top 10 komen we ook de Mitsubishi Space Star tegen, een model die vorig jaar 1.407 keer in Nederland de weg op werd gestuurd.

Het algemene gemiddelde voor deze laatste studie ligt op 38 doden per 1 miljoen geregistreerde voertuigjaren. Dat is meer dan de 36 in 2017 en het gemiddelde van 2011 (slechts 28 doden). Het model met de hoogste ‘sterftekans’ is de Mitsubishi Space Star. Die auto heet op de Amerikaanse markt Mirage en is aldaar verkrijgbaar als sedan (205 doden) en als hatchback (zoals wij die ook kennen; 183 doden). Op afstand volgt de Dodge Challenger met gemiddeld 154 doden.

Nu weten we niet wat de score zou zijn van bij ons bekende A segment modellen die niet op de Noord Amerikaanse markt verkocht worden, zoals de Citroën C1, Opel Karl of Suzuki Celerio. Maar toch. De Kia Rio komt wel in de Amerikaanse statistieken voor en van dat model (de sedan versie) bedraagt de ‘sterftekans’ 122 doden. Voor geen enkele auto is het een reclame als hij in de top-10 staat, maar het gemiddelde van de Rio is toch aanzienlijk lager dan de score van de Mitsubishi Space Star. Vanuit veiligheidsperspectief kan een auto dus beter niet te klein zijn.

Overigens is de term ‘widow maker’ (weduwen maker) al decennia oud. De omschrijving werd gebruikt voor de Porsche 911 toen men in Zuffenhausen nog geen oplossing had gevonden voor het veel te hoge gewichtsaandeel op/achter de achteras. Ook de Citroën DS was berucht als weduwenmaker. Die auto had weliswaar een zeer goede wegligging, in de zin dat de limiet erg hoog lag, maar als je die overschreed, dan was er ook geen redden meer aan. Tenminste niet door de doorsnee automobilist.

Reageren is niet mogelijk.