Opel scoort het slechtst in tevredenheidsonderzoek elektrische auto

0

Elektrische auto’s worden steeds beter. Toch zijn veel eigenaren niet tevreden over hun emissievrije voertuig, zo blijkt uit een studie van het Duitse marktonderzoeksbureau Uscale.

In totaal werden 3.446 eigenaren van een elektrische auto ondervraagd. Volgens een rapport van dit bureau zou slechts 18 procent van de eigenaren van een elektrische auto hun voertuig aanbevelen aan familie, vrienden of collega’s. Vorig jaar was dat nog 30 procent. Er zijn echter grote verschillen op merkniveau.

Volgens het onderzoek van Uscale zijn Tesla rijders bijzonder tevreden over hun elektrische auto. Van deze kopergroep zou 69 procent aanschaf van een model van dit merk aanbevelen. Ook de elektrische auto’s van Porsche (62 procent), Genesis (63 procent) en BMW (59 procent) behaalden hoge waarden. Modellen van Kia, Hyundai, Volvo en Skoda scoorden een aanbevelingspercentage van bijna 50 procent. De elektrische auto’s van Volkswagen, Ford, Renault en Audi behaalden slechts een ‘aanbevelingswaarde’ van rond de 30 procent. Onderaan de ranglijst bungelen de merken Nissan (13 procent), Peugeot (11 procent) en Opel (8 procent).

De marktonderzoekers verklaren de tegenstelling tussen technische vooruitgang van elektrische auto’s en de groeiende onvrede over deze modellen door een verandering in de gebruikersgroepen. De tijd dat vooral mensen met een pioniersmentaliteit vol overtuiging in een personenwagen zonder verbrandingsmotor reden, is voorbij. In plaats van ecologische motieven spelen kostenaspecten en rijeigenschappen een steeds grotere rol. Ook wordt er een directere vergelijking gemaakt met conventioneel aangedreven auto’s. En dan blijkt er weinig tolerantie te zijn voor ‘afwijkend gedrag’.

Als eigenaren van een elektrische auto wordt gevraagd naar de belangrijkste verbeterpunten, noemt 42 procent van de respondenten de actieradius en 47 procent de connectiviteitsapp van de fabrikant. Volgens het onderzoek is er ook nog ruimte voor verbetering als het gaat om de laadsnelheid, de routeplanning en de softwarekwaliteit in het algemeen.

Er zijn echter ook verschillen op merkniveau als het gaat om de gewenste verbeteringen. Tesla presteert bijvoorbeeld heel goed op alle vlakken, met uitzondering van de bouwkwaliteit. Op dat punt scoren de Duitse premiummerken beduidend beter, maar zij worden minder hoog gewaardeerd als het gaat om het stroomverbruik, het laadvermogen en de software van hun elektrische auto. Dit laatste aspect zorgt ook voor ontevreden klanten bij Volkswagen, Skoda en Cupra, evenals bij de Chinese merken MG en Polestar. De ontevredenheid van eigenaren van een elektrische auto van de Koreaanse fabrikanten Hyundai en Kia richt zich vooral opde navigatie- en routeplanning. De merken van de Stellantis Groep hebben in bijna alle opzichten de meeste moeite om bij hun klanten een glimlach op het gezicht te toveren. Met name op de Connect-apps is er stevige kritiek.

 

Reageren is niet mogelijk.