Fisker komt naar Nederland

0

De elektrische Pear en Ocean van het Amerikaanse merk Fisker worden leverbaar in Nederland, België en Zwitserland. De auto is binnenkort te bestellen via de website van Fisker, Eind september moeten de levering aan de klant op gang komen, zo meldt de fabrikant.

De 4,77 meter lange en ruim 2,4 ton wegende Ocean zal dan de spits afbijten bij ons. De elektrische cross-over annex SUV is al langer bestelbaar in de Verenigde Staten, Canada en 7 andere Europese landen. “Uiteindelijk willen wij onze voertuigen over de hele wereld verkopen”, stelt Henrik Fisker, de voorzitter en CEO van het bedrijf (zie onderstaande foto). Verkoop in de Europese landen (tot nu toe zijn dat Denemarken, Duitsland, Frankrijk, Noorwegen, Oostenrijk, het Verenigd Koninkrijk en Zweden, straks dus aangevuld met Nederland, België en Zwitserland) gaat via een website. Er komen dus geen traditionele dealers aan te pas. Voor de service en verkoopondersteuning komen er centra in of nabij de grote steden, zo meldt Fisker.

FiskerHenrikOcean2

De basisuitvoering van de Ocean, genaamd Sport, gaat in Nederland naar verwachting minder dan 45.000 euro kosten. In meest luxueuze vorm (Extreme) moet de elektrische SUV circa 71.058 euro opbrengen. Hetzelfde prijskaartje hangt aan de One geheten introductieversie. Daarvan komen wereldwijd slechts 5.000 beschikbaar. Beide uitvoeringen hebben dankzij een 113 kWh accu een actieradius van maximaal 707 kilometer. De 2 elektromotoren zijn samen goed voor in de basis 475 pk, maar leveren na een druk op de boost-knop tijdelijk 663 pk. Dan kan de Ocean in afgerond 4 seconden naar 100 km/u sprinten.

FiskerPear

In de toekomst wil Fisker ook de Pear geen leveren. Dat is een wat kleinere elektrische cross-over annex SUV. Autointernationaal.nl verwacht dat dit model minder dan 39 mille gaat kosten. Aan de andere kant van het spectrum bevindt zich de Ronin, een 4-deurs cabriolet met een vermogen van 1.000 pk en een Nederlandse prijs van circa 390.000 euro.

FiskerRonin2

Na jaren van afwezigheid maakt Fisker dus een comeback. De eerste poging om een vaste speler te worden op de automarkt strandde met de Karma. Deze stekker hybride 4-deurs coupé werd tussen 2011 en 2014 met enig succes in Nederland verkocht, maar toen het zich ging rondzingen dat er tal van kinderziektes waren, keerde de autoconsument Fisker de rug toe en ging het merk failliet.

Henrik Fisker, een begenadigd auto-ontwerper, liet zich hierdoor echter niet uit het veld slaan. Hij wil nu Tesla op eigen terrein verslaan met een serie volledig elektrische modellen. Zijn rentree model, de Ocean, gaat gebouwd worden door Magna Steyr in Oostenrijk en heeft bij autojournalisten die er reeds mee hebben kunnen rijden een uitstekende indruk gemaakt.

 

Reageren is niet mogelijk.