In detail: Lamborghini Lanzador Live

0

Lamborghini treedt in de voetsporen van Lotus (Eletre) en Porsche (Taycan). Dat doet de Italiaanse sportwagenspecialist met de introductie van een volledig elektrisch model: de Lanzador. Vooralsnog is het een conceptstudie maar het is de bedoeling dat de productievariant het vierde model in de line-up van Lamborghini wordt, naast de Huracan, Urus en Revuelto.

“De presentatie van de volledig elektrische Lanzador (de naam is afkomstig van een Spaanse vechtstier. Lanzador betekent in het Spaans ‘werper’) is een belangrijke mijlpaal in de geschiedenis van ons bedrijf en bepaalt onze weg naar CO2 reductie en elektrificatie”, zegt Stephan Winkelmann, de CEO van Lamborghini. “Het was heel fijn om de positieve reacties van onze gewaardeerde klanten te zien op deze toekomstvisie voor een volledig elektrische in serie te produceren model”.

LamborghiniLanzadorLive2

Met de Lanzador begint Lamborghini aan een nieuw hoofdstuk in haar geschiedenis, die van de “Ultra GT”. Ingrediënten zijn een elektrische aandrijflijn, een vergrootte bodemvrijheid en een 2+2-meubilairopstelling. Volgens Lamborghini combineert de Lanzador de prestaties van een supersportwagen met dagelijkse bruikbaarheid. De exacte technische specificaties geven de Italianen nog niet vrij (logisch, het gaat immers om een conceptstudie), maar we kunnen rekenen op vierwielaandrijving met op elke as een motor. Daarmee zal torque vectoring mogelijk zijn.

LamborghiniLanzadorLive3

Lamborghini heeft in de vorm van de Urus en de Huracan Sterrato al eerder opgehoogde model geïntroduceerd, maar de eerste is een echte SUV terwijl de laatste ondanks de extra bodemvrijheid nog steeds een volbloed sportwagen is. De Lanzador zit qua carrosserie hoogte ergens tussenin (een cross-over dus), net zoals de de Ferrari Purosangue. En aan de aandrijving komt dus geen geblazen V8 of atmosferische V10 meer te pas: de Lanzador is volledig elektrisch.

LamborghiniLanzadorLive4

Het design van de Lanzador, waarvan de onthulling tijdens de Monterey Car Week plaatsvond, is volgens de Italianen geïnspireerd op ruimteschepen. De rijhoogte is variabel en kan extra worden verlaagd om tijdens snelwegritten de luchtweerstand omlaag te brengen. Volgens Winkelmann is er niet alleen sprake van een technisch demonstratiemodel, maar qua duurzame materialen (waarin uit zee gevist plastic verwerkt is) ook een verfijnd ‘laboratorium op wielen’. De Lanzador is uitgerust met ALA, oftewel actieve aerodynamica en reeds bekend van de Huracán Performante en de Aventador SVJ. Zowel aan de voor- als achterzijde zijn er bewegende delen die afhankelijk van de gekozen rij modus van stand verschillen.

LamborghiniLanzadorLive5

Lamborghini is van plan om tegen eind 2024 zijn volledige product gamma te elektrificeren: het bedrijf investeert in 4 jaar tijd hiertoe meer dan 1,9 miljard euro; het grootste bedrag in de geschiedenis van het Italiaanse merk. De eerste fase betreft de omschakeling naar hybride aandrijftechnologie. In 2028 moet vervolgens de eerste volledig elektrische Lamborghini productierijp zijn. Daarvoor staat deze Lanzador dus model. Een concreet vermogen wordt dus niet genoemd, maar Lamborghini had het wel over “één megawatt”. Dat komt omgerekend neer op 1.362 pk.

LamborghiniLanzadorLive6

Qua design is de Lanzador een echte Lamborghini. Wel is opvallend dat het model in conceptstudievorm geen achterportieren heeft. Mogelijk krijgt de productievariant wel 4 deuren. Het nu getoonde model beschikt in ieder geval al wel over een grote achterklep. Die geeft toegang tot een voor Lamborghini begrippen grote bagageruimte. Het interieur heeft een middenconsole die als een soort brug vanuit het dashboard een glijvlucht maakt naar de ruimte tussen de voorstoelen. Dat moet voor een cockpit gevoel zorgen. Op de middenconsole zit een rode startschakelaar, maar geen centraal touchscreen. De bijrijder heeft een eigen digitale display zodat die passagier kan meegenieten van de waardes die de bestuurder op zijn of haar scherm zet.

 

Reageren is niet mogelijk.