Autofabrikanten zijn bereid meer te betalen voor ‘groen staal’, maar dit type metaal wordt nog altijd geproduceerd met behulp van fossiele brandstoffen. Voor het milieuvriendelijkere alternatief is grootschalige levering van groene waterstof noodzakelijk. Een groot deel van dat staal wordt voorlopig echter nog gemaakt met aardgas.
Dat zeggen Europese staalproducenten tegen persbureau Bloomberg. Er worden nog altijd miljarden tonnen steenkool verbrand bij het produceren van staal. Daarmee wordt 7 procent van de kooldioxide-uitstoot in de hele wereld veroorzaakt. Voor autofabrikanten is dat frustrerend want zij staan in de rij voor groen staal.
Autofabrikanten als BMW, Mercedes-Benz en de Volkswagen Groep zijn bereid om meer geld te betalen voor ‘groen staal’. Met de milieuvriendelijke manier van produceren kunnen zij zichzelf een beter imago bezorgen. Maar zonder grootschalige beschikbaarheid van groene waterstof wordt een groot deel van dat staal dus nog altijd gemaakt met aardgas.
Verschillende staalproducenten kijken naar opties om het industriële proces groener te maken. Grote Duitse staalproducenten als ThyssenKrupp en Salzgitter zetten in op het gebruik van groene waterstof, maar het zal nog wel even duren voordat dat ook echt gebruikt kan worden. De meeste projecten waarbij waterstof wordt gebruikt om staal te maken, bevinden zich nog in een vroeg (experimenteel) stadium.
Ook Tata Steel in IJmuiden heeft jaren geleden aangekondigd dat het richting 2030 steeds minder CO2 wil uitstoten. De fabriek wilde inzetten op groene waterstof, maar in juli werd duidelijk dat het bedrijf overweegt om zijn verduurzamingsplannen te herzien. Tata Steel wil staal mogelijk toch niet met waterstof maken en kijkt nu naar andere manieren om te het productieproces groener te maken. Het is onduidelijk wat de gevolgen van de herziening van de bedrijfsstrategie gaan zijn.
