Lexus weert zich kranig in Britse APK

0

De Lexus US heeft de grootste kans om in één keer door de Britse APK keuring te komen. Er zijn meer modellen met uitstekende slagingspercentages die uit Japan komen.

Hoewel een hoge ‘slaagkans’ bij een APK keuring een garantie is voor algehele betrouwbaarheid, geeft een dergelijke score toch een goede indicatie van hoe storingsgevoelig een auto kan zijn. Ook zegt de score veel over hoe goed de vorige eigenaar/eigenaren voor het betreffende voertuig hebben gezorgd. Uiteraard is het altijd beter om te kiezen voor de model met de fraaiste APK rapportcijfers als er getwijfeld wordt tussen 2 occasions.

In Groot-Brittannië moeten auto’s na 3 jaar voor het eerst een zogeheten Ministry of Transport Test (MoT) keuring ondergaan. Die check is in grote lijnen vergelijkbaar is met de Algemeen Periodieke Keuring (APK) in Nederland. Alleen hoeven modellen die rijden op benzine of stroom bij ons pas na 4 jaar hun eerste controle te ondergaan. Bij auto’s met een dieselmotor of een gastank vindt de eerste APK keuring wel al na 3 jaar plaats.

In totaal zijn er tot eind juli 18.345.342 MoT keuringen uitgevoerd in Groot-Brittannië. Daarbij kwamen 13.150.543 voertuigen in 1 keer door de test. De overige 5.194.799 exemplaren werden afgekeurd. Daarmee ligt het gemiddelde slagingspercentage voor de MoT keuring op 71,7 procent. In een nader onderzoek naar welke modellen de check het beste doorstaan, kregen alleen modellen waarvan dit jaar meer dan 1.000 exemplaren onder de loep werden genomen, een plek in de rangschikking. Op die manier is er sprake van representatieve uitkomsten.

Eigenaren van een Japanse auto hoeven zich doorgaans weinig zorgen te maken over de uitslag van een APK keuring, zo blijkt uit de Britse cijfers. Lexus bezet namelijk de eerste 2 plekken in de top-10 van modellen met de hoogste slagingspercentages. De UX (foto) spant de kroon met een prachtig resultaat van 95,4 procent. Hierbij moet wel opgemerkt worden dat de oudste exemplaren van dit Lexus model nog geen 5 jaar oud is. Zijn grotere én oudere broer RX, waarvan maximaal 18 jaar oude exemplaren werden onderzocht, doet het nauwelijks minder goed met een gemiddeld slagingspercentage van 93,7 procent. De Lexus NX staat ook in de top 10 en wel op de 7de plaats. Deze Japanner vervult dus ook een glansrol in het onderzoek.

De totale top-10 van modellen die in Groot-Brittannië het minst vaak ‘zakken’ voor hun APK keuring ziet er als volgt uit:

1. Lexus UX: 95,4 procent

2. Lexus RX: 93,7 procent

3. Porsche Macan: 93,4 procent

4. Ford Puma: 93,4 procent

5. Volkswagen T-Cross: 91,8 procent

6. Audi Q2: 91,6 procent

7. Lexus NX: 91,5 procent

8. Volkswagen T-Roc: 91,0 procent

9. Jaguar I-Pace: 90,8 procent

9. Skoda Karoq: 90,8 procent

Aan de andere kant van het spectrum bevinden zich de modellen die het vaakst voor zure gezichten zorgen bij de APK. Dat zijn vooral Franse auto’s. Het blijkt dat 6 van de 10 modellen met de slechtste keuringscijfers uit dit land komen. De Peugeot 307 draagt de rode lantaarn met een APK slagingskans van slechts 48,3 procent. Dit is dus ruim onder het Britse gemiddelde. De Peugeot modellen 207 en 206 blijken ook met de Franse slag vervaardigd te zijn. Zij staan in de lijst van de 10 auto’s met de laagste slagingspercentages op de plekken 4 (50,6 procent) respectievelijk 7 (52,7 procent). Op de tweede plaats in de lijst staat na de 307 de Citroën Xsara (48,4 procent) terwijl de derde podiumplaats voor de Renault Grand Scénic (50,4 procent) is. Hierbij moet wel opgemerkt worden dat de Britten voor de bepaling van de laatste score de tweede en derde generatie van deze Franse MPV op één hoop geveegd hebben. De jongste editie, die op het punt staat om met pensioen te gaan en sinds 2016 werd gebouwd, is een stuk degelijker, helemaal als je kiest voor een versie van na de facelift met de 1.3 TCe motor (die de problematische 1.2 TCe unit verving).

De totale top-10 van modellen die in Groot-Brittannië het het vaakst ‘zakken’ voor hun APK keuring ziet er als volgt uit:

1. Peugeot 307: 48,3 procent

2. Citroen Xsara: 48,4 procent

3. Renault Grand Scenic: 50,4 procent

4. Peugeot 207: 50,6 procent

5. Volkswagen Beetle: 51,6 procent

6. Hyundai Getz: 52,0 procent

7. Volkswagen Fox: 52,4 procent

8. Ford Focus C-Max: 52,5 procent

9. Peugeot 206: 52,7 procent

10. Renault Mégane: 52,8 procent

 

Reageren is niet mogelijk.