Subaru vindt zichzelf opnieuw uit met de Sport Mobility Concept

0

Als er één merk is dat dat op dood spoor beland lijkt te zijn, dan is het Subaru wel. Althans, als de Nederlandse verkoopresultaten onder de loep worden genomen. Exclusief de van Toyota geleende Solterra (een aangepaste BZ4X) is het aantal kentekenregistraties in de eerste 9 maanden gedaald van 44 (2022) naar 26 (2023). Dat komt verdacht sterk in de buurt van een halvering van de verkoop. Terwijl de totale Nederlandse automarkt na 9 maanden bijna 30 procent gegroeid is.

Het roer moet dus om. De Solterra kan daar een groen steentje aan bijdragen, maar die brave elektrische cross-over is nou niet direct de auto waarmee je een jonger publiek aantrekt. En vers klantenbloed, dat is wat Subaru nodig heeft. Die lok je niet met luie, dorstige, veel CO2 uitstotende en daardoor in Nederland niet-competitief dure modellen als de Crosstrek, Outback en Forester. Een sportieve auto in de geest van de Impreza WRX van voor de eeuwwisseling zal wel voor een frisse wind kunnen zorgen. Gelukkig lijkt Subaru dat nu ook te begrijpen want zij heeft op de Japanse autotentoonstelling de Sport Mobility conceptstudie (toegegeven: het is een nogal flauwe, inspiratieloze naam) gepresenteerd. Het ontwerp is een eerbetoon aan de affiniteit van het Japanse merk met off-road rijden.

SubaruSportMobilityConcept2

Voor een eventuele productieversie van de Sport Mobility conceptstudie zullen we nog wel even geduld moeten hebben, want het gaat vooralsnog om een statisch showmodel met minimaal uitgewerkte details. Maar dat is niet erg: Subaru laat met het ontwerp zien een duidelijke visie te hebben op hoe een off-road sportwagen, geïnspireerd door de eigen meest succesvolle rallyracers, er uit zou kunnen gaan zien. Visueel legt de Sport Mobility conceptstudie dus geen link met het verleden (het is dus geen retro ontwerp), maar hij heeft het DNA van een compacte, sportieve 4×4 met rijplezier als overkoepelende prioriteit. Ja, dit betekent dat hier onmiskenbaar sprake is van de natuurlijke spirituele opvolger van bijvoorbeeld de WRC-winnende Impreza uit de jaren ’90.

Het duidelijk offroad-geïnspireerde design heeft er voor gezorgd dat de Sport Mobility conceptstudie geen laag boven het asfalt hangende coupé is. De korte overhangen, de dikke carrosseriebekleding en de grotere rijhoogte van het showmodel duiden op de mogelijkheid om uitdagend terrein aan te kunnen, terwijl de gebogen, ronde raampartij en de gebeeldhouwde carrosserie de nadruk leggen op aerodynamische efficiëntie in naam van het maximaliseren van de actieradius. Want ja, natuurlijk beschikt de Sport Mobility conceptstudie over een elektrische aandrijflijn.

SubaruSportMobilityConcept3

Het is niet duidelijk of de styling kenmerken van dit showmodel een heroverweging van de designtaal van Subaru aankondigen, maar de ultraslanke led lichtblokken (samen met 2 grotere delen die lijken op de klassieke secundaire lampen die je op een rallyauto aantreft), de stompe voorkant, de platte motorkap, de geprononceerde carrosseriedecoratie, de vierkante wielkasten en het velgontwerp uit één stuk (’turbofan’) markeren duidelijk een breuk met het heden en geven de auto veel uitstraling. Aan de zijkant zien we digitale buitenspiegels en lager op de carrosserie lijkt het alsof er met koolstof versterkt plastic is gebruikt. De achterkant heeft ook led verlichting en het ‘SUBARU’ opschrift is verlicht.

De optische kenmerken van de Sport Mobility conceptstudie zijn onmiskenbaar een afwijking van de huidige stijl die het uiterlijk van de diverse modellen van het merk bepalen. Subaru zegt over het ontwerp: “Dit showmodel belichaamt het plezier dat Subaru traditioneel bood, maar nu vertaald naar het tijdperk van elektrificatie. De Sport Mobility belichaamt het plezier om overal en altijd naar believen te rijden in alledaagse en buitengewone omgevingen”.

SubaruSportMobilityConcept4

Er zijn geen afbeeldingen van het interieur van de Sport Mobility conceptstudie vrijgegeven, maar Subaru suggereert dat de berijder van dit 2-deurs model “alle 4 de wielen naar believen” zou kunnen besturen, wat duidt op een quad-motor elektrische aandrijflijn met vierwielaandrijving en geavanceerde Torque Vectoring-technologie voor optimale wendbaarheid. De bestuurder zit laag op een centraal gemonteerde stoel die “uitstekend zicht” en daarmee bijdraagt aan “optimale waarneembaarheid” van de auto, waardoor “rijden met plezier én een gerust hart” mogelijk is. Die laatste eigenschap kan er ook voor zorgen dat Subaru haar huidige klantenkring met auto’s als deze Sport Mobility conceptstudie niet kwijtraakt.

In de afgelopen maanden is al een paar keer gesuggereerd dat Subaru zou kunnen terugkeren naar het World Rally Championship, waarbij zelfs Toyota bestuursvoorzitter Akio Toyoda te kennen heeft gegeven zijn landgenoot graag te willen helpen met een comeback naar de hoogste trede van de rallysport. Het is lang niet zeker of deze volledig elektrische Sport Mobility conceptstudie een voorproefje is van een toekomstige WRC deelnemer, maar het laat wel zien dat Subaru haar rijke rally-erfgoed niet vergeten is.

SubaruSportMobilityConcept5

Reageren is niet mogelijk.