Ook dat nog: Smart komt met een MPV

0

Als de wind vanuit het oosten waait, kunnen appels ver van de boom vallen. Dit is geen tegeltjeswijsheid van een tuinbouwer, maar de simpele constatering als het modellenbeleid van Smart onder de loep wordt genomen.

Hoe je het ook wendt of keert, de ‘stam’ van Smart is de ultracompacte 2-zits stadsauto. Al spoedig werd duidelijk dat daar de schoorstenen in Hambach niet van kunnen roken, maar welk model (Mitsubishi of Renault genen) ook werd toegevoegd, de oer-Smart verdween nooit van het toneel. Ook niet toen de focus kwam te liggen op elektrische aandrijving. Maar nu er een Chinese wind waait bij de voormalige Daimler dochter, lijkt het merk vergeten te zijn waar haar roots liggen. Na een 2-tal SUV modellen gelanceerd te hebben, wordt er voor Smart in China momenteel een MPV ontwikkeld. De nieuweling zal later in 2024 op de markt komen.

SmartMPVprototype2

Smart is een tegenwoordig een joint venture tussen de Geely Groep en Mercedes Benz Cars, opgericht in 2019. Het hoofdkantoor is gevestigd in Ningbo, een grote Chinese havenstad ten zuiden van Shanghai. Geely produceert de Smart voertuigen in haar nieuwe fabriek in Xi’an, die in 2021 in gebruik werd genomen. Mercedes zorgt voor het ontwerp. Oorspronkelijk produceerde Smart kleine microauto’s, maar de nieuwe eigendomsverhoudingen hebben er toe geleid dat het merk zich nu richt op full-size voertuigen.

SmartToekomstplannen2

De elektrische MPV van Smart heeft een doosachtige carrosserievorm en is groter dan zowel de Smart modellen #1 (een SUV) en de #3 (een coupé-SUV). Op de foto’s kunnen we zien dat de MPV geen schuifdeuren krijgt. Dat zou helemaal grensoverschrijdend gedrag van de huidige Smart ontwerpers zijn geweest.

SmartToekomstplannen

Gelukkig zorgt de Chinese vinger in de pap er wel voor dat de nieuwe MPV zal beschikken over techniek om opladen via 800 Volt mogelijk te maken. Ook van de partij is de nieuwste ADAS versi, inclusief Smart Pilot Assist 3.0. Daarmee kan de MPV deels zelfstandig rij taken uitvoeren. Smart heeft eerder aangekondigd dat zij jaarlijks minstens één nieuw model wil lanceren en dat er tegen 2027 minimaal 6 modellen in de showroom moeten staan. Die zullen niet alleen lokaal in China of in Europa verkocht gaan worden, maar bijvoorbeeld ook in Maleisië, de nieuwste exportmarkt waar de #1 in november werd gelanceerd.

Reageren is niet mogelijk.