C’est fini: laatste Mini Clubman loopt van de band

0

De Clubman, de Mini die net wat praktischer probeerde te zijn dan de reguliere carrosserieversie (maar niet heus), is na meer dan een halve eeuw met pensioen gestuurd. Het originele model (een evolutie van de Austin Seven Countryman en de Morris Mini Traveller) was een heel kleine (mini) stationwagen met 2 verticaal scharnierende achterdeurtjes. De daarop volgende (nou ja, na een ruime pauze) versies interpreteerden het begrip ‘combi op geheel eigen wijze. De verticaal scharnierden achterdeurtjes bleven, al hadden die bij de laatste editie best wel forse proporties aangenomen. Dat was misschien wel de reden waarom dat model niet aansloeg: als er één Mini model is dat als geen ander symbool staat voor de obesitas trend bij de auto, dan is het de Clubman. Van een handzaam autotootje was deze Mini getransformeerd tot een volgevreten middenklasser. De hardcore merkfans haalden daar natuurlijk hun neus voor op. En diegenen die wel oren hadden naar een Mini van maxi proporties, kozen natuurlijk een Countryman. Eind oefening voor de Clubman.

Mini gaat nu een andere troefkaart uitspelen: de Aceman: een afgerond 4 meter lange cross-over annex SUV zie carrosserieproportie technisch niks fout doet, maar daardoor de eigenwijsheid mist van de Clubman. De autogeschiedenis leert dat dit soort grijzere mussen uitstekend verkopen, dus Mini hoeft zich nergens zorgen over te maken.

MiniClubman2

In de Mini Plant Oxford in Engeland is nu het laatste exemplaar van de Clubman van de band gerold. Al met al is het model 17 jaar lang in productie geweest in Oxford. Meer dan een half miljoen exemplaren, bestemd voor klanten in meer dan meer dan 50 landen, zagen daar het levenslicht. In 1982 had de Austin Metro de Clubman overbodig gemaakt, maar dankzij BMW zou het modeltype in 2007 terugkeren, Moderne voertuigveiligheidsnormen vormden toen een uitdaging voor de ontwerpers van de achterdeuren. “Wij moesten ervoor zorgen dat beide deuren altijd volledig open zouden gaan zonder dat zij het zicht op de achterlichten ontnamen”, zegt Guy Elliott, die destijds deel uitmaakte van het ontwikkelingsteam.

De herboren Clubman werd in 2015 geüpdatet. Hoewel het ‘Mini gehalte’ nog steeds hoog was, maakte het ongebruikelijke rechter achterportier plaats voor een set meer conventionele deuren. Daarmee overspeelde moederbedrijf BMW haar hand want de Clubman was ineens een gewone auto geworden en dat moet een Mini helemaal niet willen zijn. Vorig jaar lanceerde Mini de ‘Final Edition’ met een speciale grille, en beperkte de oplage tot 1.969 exemplaren, als eerbetoon aan het lanceringsjaar van het origineel.

MiniClubman3

De BMW Groep zegt dat het de komende jaren ongeveer 750 miljoen dollar zal te investeren in het opnieuw inrichten van de fabriek in Oxford om plaats te bieden aan assemblageruimte voor de komende elektrische Aceman cross-over en nieuwe Cooper varianten die later dit jaar zullen debuteren.

Reageren is niet mogelijk.