Consumentenbond: Lexus bouwt de betrouwbaarste auto’s

0

In het grote jaarlijkse onderzoek (dit keer internationaal van aard) van de Consumentenbond naar de betrouwbaarheid van auto’s werden 30.000 mensen gevraagd naar hun ervaringen met de kwaliteit van hun personenwagen en hoe tevreden zij over hun voertuig zijn. In totaal werden meer dan 200 modellen van 33 verschillende merken onder de loep genomen.

Het in 2023 uitgevoerde onderzoek was aanzienlijk grootschaliger dan voorheen: in de Nederlandse editie van 2022 deden ongeveer 8.800 mensen mee. Ook de meetmethode is herzien, maar de vraagstelling blijft vergelijkbaar. Eigenaren van auto’s van de bouwjaren 2011 t/m 2023 gaven antwoord op de vraag of er zich mankementen hadden voorgedaan en zo ja, hoe ernstig die waren. Zij konden hierbij, net als in eerdere edities van het onderzoek,  kiezen uit 3 opties: het incident maakte het onmogelijk om verder te rijden, de auto moest snel naar de garage of de reparatie kon worden uitgesteld. Volgens de Consumentenbond werden de oordelen gecorrigeerd naar onder meer de leeftijd van de auto en het aantal gereden kilometers per jaar. Er is dit jaar naar mankementen over de gehele bezitsduur van de auto gevraagd en dus niet enkel naar de problemen die in het laatste jaar voorkwamen. In totaal hebben zoals gezegd 30.000 autobezitters aan het onderzoek meegedaan.

LexusConsumentenbond2023K

Op merkniveau behaalde Lexus de hoogste betrouwbaarheidsscore met een rapportcijfer 9,6. En bij de modellen gaat de bokaal ook naar de luxe dochter van Toyota. De vorige generatie NX (die tussen 2014 en 2021 in ons land nieuw te koop was) bleek namelijk de betrouwbaarste auto in het onderzoek te zijn. De (stekker) hybride SUV behaalde met een 9,9 vrijwel het maximaal haalbare rapportcijfer op het gebied van betrouwbaarheid. Het is een score die niet eerder werd behaald. Ook zijn klanten bovengemiddeld tevreden over hun NX: op dit gebied scoort dit model een rapportcijfer 8,5. De Lexus CT 200h gooit ook hoge ogen in het onderzoek. De Consumentenbond gaf aan dit model een rapportcijfer 9,4 voor wat betreft de betrouwbaarheid. Qua tevredenheid scoorde dit model zelfs nog iets beter dan de NX met een 8,6. Negatieve uitschieter bij Lexus was overigens de UX. Niet dat dit model notoir onbetrouwbaar is, maar klanten zijn erg ontevreden over het formaat van de kofferbak.

Lexus scoort traditioneel gezien goed in betrouwbaarheidsonderzoeken. Het merk werd eerder in 2020 ook uitgeroepen tot meest betrouwbare merk van Nederland. Vorig jaar wist Suzuki de topnotering te pakken met een rapportcijfer 8,5. Dit jaar scoorde dit merk nog beter met een 9,0 maar dat was dus niet voldoende om de hoogste positie vast te kunnen houden. Wel wist Suzuki de zilveren medaille te behalen. Dat dit ook een Japans automerk is, is geen toeval: autofabrikanten uit dit land scoren traditioneel hoog in onderzoeken naar de betrouwbaarheid van auto’s. Andere Aziatische producenten, zoals Kia, laten zich ook niet onbetuigd in dit opzicht. De Consumentenbond had onvoldoende gegevens om te kunnen beoordelen hoe de betrouwbaarheid van Chinese auto’s (bijvoorbeeld van de merken BYD en MG) is.

LexusConsumentenbond2023bK

Na Lexus (rapportcijfer 9,6) en Suzuki (9,0), volgen Subaru (8,9), Toyota (8,6), Kia (8,5), Smart (8,5), Honda (8,3), Mitsubishi (8,3), Nissan (8,1), BMW (8,0), DS (8.0), Mazda (8,0), Mini (8,0), Dacia (7,9), Jaguar (7,9), Audi (7,8) en Jeep (7,8). Buiten de top-10 zijn de resultaten als volgt: Mercedes-Benz (7,7), Hyundai (7,6), Tesla (7,6), Fiat (7,5), Seat (7,5), Alfa Romeo (7,4), Volvo (7,3), Renault (7,2), Skoda (7,2), Ford (7.1), Lancia (7,1), Volkswagen (7,1), Citroën (7,0), Peugeot (7,0), Opel (6,5) en hekkensluiter Land Rover (dat als enige een onvoldoende scoort met een rapportcijfer 4,8)

Smart is het best scorende Europese automerk. Dit resultaat werd namelijk behaald met de ForTwo / ForFour. Hoe de nieuwe Chinese modellen #1 en #3 scoren qua betrouwbaarheid, is nog niet bekend. BMW is het hoogst genoteerde Duitse merk in de lijst. De 8ste plek moet niet alleen gedeeld worden met Mini (zo moeder, zo dochter) en Mazda, maar ook met DS. Dat dit Franse premium merk zo hoog scoort, is opvallend omdat het repertoire bestaat uit modellen waarvan de techniek gedeeld wordt met auto’s van Citroën, Opel en Peugeot. En die bungelen onderaan in het onderzoek. Dat Opel qua betrouwbaarheid een significant slechter resultaat begaalde dan Citroën en Peugeot, komt vooral door de modellen die nog uit het General Motors tijdperk stammen. Met name de tweede generatie Meriva is wat dit betreft een deceptie.

LexusConsumentenbond2023c

Tesla wist een zeer respectabele 12de plek in de ranglijst van meest betrouwbare automerken te behalen. De Amerikaanse fabrikant eindigde op gelijke hoogte als Hyundai. Het goede resultaat van Tesla is vooral te danken aan de Model Y en in mindere mate aan de Model 3. De Model S, en dan met name exemplaren van voor 2018, blijken minder betrouwbaar te zijn. Land Rover bungelt helemaal onderaan in de lijst. Teleurstellend is ook het resultaat van Volkswagen. Veel auto’s verkopen betekent dus niet automatisch dat klanten ook tevreden zijn over de bouwkwaliteit.

Het meest betrouwbare model is volgens het Consumentenbond onderzoek dus de Lexus NX (bouwjaren 2014 – 2021). Die behaalde een 9,9 als rapportcijfer. Daarna volgen de Audi Q2, de Ford Puma, de Honda CR-V (2018 – 2023), de Nissan Qashqai (huidige model), de Suzuki Ignis en de Toyota RAV4 (huidige model). Deze modellen behaalden allemaal een 9,5 als rapportcijfer. Fractioneel lager scoorden de Lexus CT200h, de Mazda CX-30, de Toyota Corolla (huidige model) met een rapportcijfer 9,4. Daarna volgen de Hyundai i10 (huidige model), de Kia Picanto (idem), de Kia Rio (idem), de Toyota C-HR en de Toyota Yaris Cross met een 9,3. Een trede lager eindigden de Nissan Micra (2016-2023), de Opel Karl, de Toyota Auris (2012 -2018), de Toyota Aygo (tweede generatie) en de Volkswagen T-Cross met een 9,2. De Honda HR-V (vorige generatie), de Mazda CX-5 (huidige model), de Opel Crossland, de Suzuki Swift (2017-2024), de Toyota RAV4 (2013 – 2018) en de Volkswagen Polo (huidige model) werden beoordeeld met een 9,1. De laatste groep auto’s wiens rapportcijfer met een ‘9’ begint, zijn de Honda Civic (vorige generatie), de Honda Jazz (vorige en huidige editie), de Hyundai i20 (vorige generatie), de Mercedes-Benz A-klasse (huidige model), de Peugeot 108 en de Suzuki Vitara (huidige model). Deze modellen waren dus goed voor een rapportcijfer 9,0.

2021.09.15

In de categorie waar de rapportcijfers met een ‘8’ beginnen, eindigden de Hyundai Tucson (huidige model), de Kia Niro (vorige generatie), de Kia Stonic, de Mazda 2 (huidige model), de Mercedes-Benz GLA (vorige generatie), de Mitsubishi ASX, de Nissan Leaf (tweede generatie) en de Suzuki S-Cross (vorige editie) bovenaan met een rapportcijfer 8,9. Een 8,8 was het rapportcijfer dat werd uitgedeeld aan de BMW X1 (vorige generatie), de Kia Ceed / Pro Ceed (huidige model), de Mercedes-Benz GLC (vorige generatie), de Seat Arona, de Toyota Yaris (huidige en vorige generatie) en de Volkswagen T-Roc. De Audi A3 (huidige editie), de Audi Q5 (idem), de Dacia Duster (huidige model), de Dacia Sandero (2012 – 2020), de Jeep Renegade, de Mercedes-Benz B-klasse (vorige generatie) en de Mini Hatch (huidige model) werden beoordeeld met een rapportcijfer 8,7.

Mooie rapportcijfers (8,0 t/m 8,6) werden behaald door de Alfa Romeo Giulia (8,2), de Audi A3 (8,3; vorige generatie), de Audi A4 (8,6 voor de huidige generatie), de Audi Q3 (8,4 voor de huidige generatie en 8,2 voor de vorige editie), BMW 2-serie (8,4; idem), BMW 3-serie (8,1 voor de huidige generatie en 8,3 voor de vorige editie), Citroën C1 (8,1; tweede generatie), Citroën C3 / C3 Aircross (8,3; huidige generatie), Citroën C4 (8,5; huidige generatie), Dacia Sandero (8,3; huidige generatie), Ford Fiesta (8,6 voor de huidige generatie), Ford Focus (8,4 voor de huidige generatie), Ford Kuga (8,5 voor de huidige generatie), Ford Mondeo (8,6), Honda Jazz (8,6; vorige editie), Hyundai i30 (8,2 voor de huidige generatie), Hyundai Ioniq (8,4), Jeep Compass (8,2; huidige model), Kia Ceed / Pro Ceed (8,5; vorige generatie), Kia Sportage (8,6 voor de vorige generatie), Mazda 3 (8,5; huidige editie), Mazda CX-3 (8,5), Mercedes-Benz B-klasse (8,4; huidige editie), Mercedes-Benz C-klasse (8,2; vorige editie), Mitsubishi Outlander (8,1; laatste generatie), Nissan Qashqai (8,1 voor de tweede generatie), Peugeot 208 (8,5 voor het huidige model), Peugeot 2008 (8,3 voor het huidige model, Renault Captur (8,1 voor de eerste generatie), Renault Clio (8,1 voor de huidige editie en 8,3 voor de vorige generatie), Renault Kadjar (8,4), Renault Twingo (8,6; huidige model), Seat Ateca (8,5), Seat Leon (8,2; vorige generatie), Skoda Fabia (8,3; vorige generatie), Skoda Kamiq (8,5), Skoda Karoq (8,4), Tesla Model 3 (8,4), Volkswagen Tiguan (8,4; tweede editie), Volkswagen Touran (8,4; tweede generatie), Volkswagen Up (8,1), Volvo V40 (8,5) en Volvo XC40 (8,1).

Betrouwbaarheidswaarderingen die beginnen met het rapportcijfer ‘7’ waren er voor de Audi A1 (7,6), Audi A4 (7,4 voor de vorige editie), de Audi A6 (7,5; vorige generatie), de BMW 1-serie (7,8; vorige generatie), BMW 5-serie (7,4 voor het model van 2 generaties terug), de Citroën C4 Cactus (7,8), de Citroën C4 Spacetourer (7,3), de Citroën C5 Aircross (7,9), Dacia Logan / Logan MCV (7,8), Fiat 500 (7,9), Fiat Panda (7,9; huidige model), Ford B-Max (7,5), Ford Fiesta (7,1 voor de vorige editie), Ford Focus (7,4 voor de vorige editie), Ford Kuga (7,4 voor de vorige editie), Hyundai i10 (7,6; vorige editie), Hyundai i30 (7,5 voor de vorige editie), Hyundai ix20 (7,6), Hyundai Kona (7,9), Hyundai Tucson (7,8; vorige generatie), Kia Ceed / Pro Ceed (8,5; vorige generatie), Kia Sportage (7,4 voor het model van 2 generaties terug), Mazda CX-5 (7,7; vorige editie), Mercedes-Benz A-klasse (7,2; vorige model), Opel Astra (7,7; vorige generatie), Opel Corsa (7,5 voor huidige editie en 7,6 voor vorige generatie), Opel Grandland (7,9), Peugeot 208 (7,6 voor de vorige generatie, Peugeot 2008 (7,2 voor de vorige editie), Peugeot 3008 (7,8; bouwjaren 2016 – 2023), Renault Captur (7,9 voor de huidige editie), Renault Grand Scénic (7,5; laatste generatie), Renault Mégane (7,5; huidige model), Renault Scénic (7,7; laatste generatie), Renault Zoé (7,9), Skoda Octavia (7,5; vorige generatie), Skoda Superb (7,1; bouwjaren 2015-2023), Volkswagen Golf (7,7; huidige editie en 7,8 voor vorige generatie), Volkswagen Passat (7,7; bouwjaren 2014-2023), Volkswagen Polo (7,1; vorige generatie), Volvo V60 (7,1; vorige generatie) en Volvo XC60 (7,7; huidige generatie).

Modellen van de ‘zesjes cultuur‘ qua betrouwbaarheid zijn in alfabetische volgorde de Citroën C3 (6,5; vorige generatie), de Citroën C3 Picasso (6,7), Dacia Duster (vorige generatie), Nissan Qashqai (6,2; eerste generatie), Opel Mokka (6,4; vorige generatie), Opel Zafira Tourer (6,6), Peugeot 308 (6,2; vorige generatie), Renault Mégane (6,1; vorige editie), Volkswagen Tiguan (6,2; eerste generatie) en Volvo XC60 (6,0; eerste generatie).

De minst betrouwbare auto was de vorige Citroën C4 Grand Picasso die een bedroevend slechte 3,9 als rapportcijfer kreeg. Ook de Opel Astra (2009 – 2015; rapportcijfer 4,2), de Peugeot 3008 (eerste generatie; rapportcijfer 4,5), de Fiat Punto (2012 -2018; rapportcijfer 4,6) scoorden allemaal een onvoldoende. Dat geldt ook voor de Citroën C4 (2010 – 2020), de Opel Meriva (2010 -2018), de Renault Scénic (2009 – 2016) en de Skoda Octavia (huidige model) die allemaal een rapportcijfer 4,9 kregen voor hun betrouwbaarheid. Iets beter brachten de Peugeot 5008 (eerste generatie; rapportcijfer 5,2), de Citroën C4 Picasso (2013 – 2018; rapportcijfer 5,4), de Volkswagen Passat (2010 – 2014; rapportcijfer 5,6) het er van af. De betrouwbaarheid van de Alfa Romeo Giulietta, de Citroën Berlingo (2012 – 2018) en de Peugeot 508 (2011 – 2018) werden beoordeeld met een 5,7. De Ford C-Max (2012 – 2018) behaalde een 5,8.

 

Elektrisch

Elektrische auto’s hebben veel minder bewegende onderdelen. Dat verkleint de kans op mankementen. Daar staat tegenover dat elektrische auto’s vaak compleet nieuwe ontwerpen zijn en geen evoluties van bestaande modellen. Ze zijn bovendien uitgerust met veel elektronica en hebben meestal nieuw ontwikkelde software voor al die elektronica en voor het opladen van de auto. Dit betekent dat kinderziektes niet uitgesloten moeten worden.

Tesla doet het zoals gezegd desondanks niet slecht als het gaat om de betrouwbaarheid van haar auto’s gaat. Dit resultaat op merk niveau is vooral te danken aan de Model Y die weinig problemen veroorzaakt. Oudere exemplaren van de Model S (bouwjaren tot 2018) hebben echter een geheugenchip die het na verloop van tijd begeeft. De Model 3 zit qua betrouwbaarheid tussen beide hiervoor genoemde types in. Bij de meer recent gebouwde auto’s van Tesla gaan de klachten niet zozeer over onbetrouwbaarheid van de software of elektrische componenten, maar over de wielophanging, de stoelen en de carrosserielak.

Bij andere fabrikanten van elektrische auto’s zien we dat de kans op kinderziektes nog niet zover is teruggedrongen als bij Tesla. Zo geeft de ID.3 meer problemen dan een Volkswagen met een verbrandingsmotor. Autointernationaal.nl merkte eerder op dat de elektrificatie trend in autoland een zegen is voor Franse fabrikanten omdat die niet goed in staat zijn om solide verbrandingsmotoren te bouwen. Met name Stellantis heeft daar last van. Die ‘zegen’ is inderdaad van toepassing, want eigenaren van een Peugeot e-208 melden weinig problemen. Dat je beter een Franse auto met elektrische aandrijving dan met een benzine- of dieselmotor kan kopen, blijkt ook uit de betrouwbaarheidsscore van DS (en diens 3 E-Tense). Renault scoort qua betrouwbaarheid van haar modellen overigens duidelijk beter dan de merken van Stellantis. Dat is niet aan de Zoé of Mégane E-Tech te danken, maar aan het feit dat de Clio en Captur zeker niet met de Franse slag vervaardigd zijn.

 

Tesla rijders meest tevreden

Voor het eerst vroeg de Consumentenbond in haar onderzoek ook naar de tevredenheid van autobezitters over hun voertuig. Daaruit blijft dat merken die niet per se heel hoog scoren qua betrouwbaarheid wel zeer tevreden klanten kunnen hebben. Zo heeft Tesla de meest tevreden klanten. De tevredenheidsscore van dit merk bedraagt 9,2. Tesla rijders zijn vooral erg tevreden over de prestaties en over de rij hulp- en veiligheidssystemen.

In dit opzicht scoren ook eigenaren van een Alfa Romeo, Lexus en Subaru bovengemiddeld hoog. Dit trio was goed voor een rapportcijfer 8,8. Alfa Romeo is weliswaar geen hoogvlieger als het gaat om de betrouwbaarheid van haar modellen, maar klanten zijn erg tevreden over het uiterlijk en de prestaties van hun auto. Dat Lexus de toppositie niet wist te pakken qua tevredenheid, komt vooral door het krappe formaat van de kofferbak bij diverse modellen. Vooral de UX scoort wat dit betreft zeer slecht.

Daarna volgen Mazda (8,7), Honda, (8,6), Volvo (8,6), Audi (8,5), BMW (8,5), Toyota (8,5), Mercedes-Benz (8,4), Kia (8,3), Skoda (8,3), Volkswagen (8,3), Hyundai (8,2), Jaguar (8,2), Mini (8,2), Nissan (8,2), Seat (8,2) en Suzuki (8,2). Dacia, Ford en Jeep behaalden een 8,0. Voor DS Automobiles, Fiat, Peugeot en Renault was het resultaat een 7,9. Dat Volvo relatief hoog scoort, heeft dit merk te danken aan het zitcomfort en aan de assistentiesystemen aan boord. Suzuki krijgt daarentegen een relatief lage beoordeling qua tevredenheid. Dat komt doordat het formaat van de bagageruimte van modellen als de Ignis en Swift weinig handen op elkaar krijgt. Ook de prestaties van de 1,2 liter modellen zijn niet om over naar huis te schrijven.

Merken die relatief laag scoren qua klanttevredenheid zijn Citroën (met name over de vorige generatie C4, de C4 Cactus en de vorige generatie C4 Grand Picasso zijn eigenaren weinig enthousiast, Fiat (alle modellen, dus ook de 500), Ford (gelukkig vallen de meer recente modellen zoals de huidige Focus plus Kuga en de Puma meer in de smaak; ook de laatste editie van de Mondeo scoort goed), Mitsubishi (ASX en Outlander), Opel (alle modellen; alleen de Zafira Tourer wordt qua tevredenheid beoordeeld met een 8,0, maar dat zal het ‘Citroën C4 Grand Picasso effect zijn: er is veel waardering voor het ruime, variabele interieur), Peugeot (modellen van voor 2014) en Renault (alleen de huidige Clio krijgt een tevredenheidscijfer dat met een ‘8’ begint). De rode draad: het moederbedrijf van deze merken, Stellantis (Ford uitgezonderd), kan zeker niet achterover leunen. In 2023 werd er door dit autoconcern op Europees niveau veel marktaandeel verloren en dat kan vermoedelijk niet los worden gezien van ontevredenheid van klanten.

 

Kanttekeningen bij het onderzoek van de Consumentenbond

Op modelniveau gaat de Tesla Model 3 aan kop met een tevredenheidscijfer van 9,0. Hoe dit resultaat zich verhoudt tot het resultaat op merkniveau (9,2) als er geen ander model specifiek rapportcijfer wordt vermeld, is voor Autointernationaal.nl niet helemaal duidelijk, maar het is de Consumentenbond eigen om soms, vriendelijk gezegd, onlogische onderzoeksresultaten te publiceren. Hetzelfde geldt voor Alfa Romeo: eigenaren van een Giulia geven voor de tevredenheid over hun auto gemiddeld een 8,8. Maar Giulietta rijders houden het bij een 8,1. Dan kan het gemiddelde op merkniveau toch nooit een 8,8 zijn, Consumentenbond? Of rotzooien jullie maar wat aan?

Vaar dus niet blind op de cijfers van de Consumentenbond, maar in grote lijnen komen de resultaten overeen met de uitkomsten van andere onderzoeken naar de betrouwbaarheid van auto’s.

 

 

Reageren is niet mogelijk.