Fiat 600e daagt MG 4 uit … en verliest

0

Een elektrische auto met een acceptabele veelzijdigheid en een scherpe prijs: dat is het succesrecept voor de MG 4. Maar het Chinese merk heeft nu te maken met de Fiat 600e: de goedkoopste compacte elektrische SUV van Stellantis. Diens instapversie neemt het te midden van de prijzenoorlog op tegen de Standard Range uitvoering van de MG 4.

De Fiat wordt getest in Red uitvoering en kost dan 35.990 euro. Hij is met 156 pk iets minder sterk dan zijn rivaal die goed is voor 170 pk en slechts 32.285 euro kost. Dit prijsverschil (3.705 euro) is in deze klasse al snel een slok op een borrel. Het maakt duidelijk waarom de massale komst van Chinese autofabrikanten naar Europa een golf van paniek veroorzaakt hebben onder hun Europese collega’s die minder ver zijn met hun energietransitie. Stellantis zegt, waarschijnlijk vanwege het succes van haar Peugeot e-208, niet bang te zijn voor de nieuwkomers uit China, maar is die houding wel terecht? Immers, niet alleen de nieuwe Fiat 600e is aanzienlijk duurder dan de MG 4, maar ook de Jeep Avenger. Om nog maar te zwijgen over de Peugeot e-2008.

Fiat600eMG4c

De Fiat 600e Red en de MG 4 Standard Range hebben dezelfde batterijcapaciteit van 51 nuttige kWh (54 kWh bruto), maar niet dezelfde technologie: de eerste maakt gebruik van NMC cellen, terwijl de tweede LFP’s gebruikt. Verschillen zijn er ook qua formaat: de Fiat is 12 centimeter kleiner dan de MG. Voor wat betreft de carrosseriehoogte zijn beide modellen aan elkaar gewaagd: hier bedraagt het verschil slechts 2 centimeter. Beide rivalen zijn leverbaar in felle kleuren en dat komt hun moderne uitstraling ten goede. Maar de concurrentiestrijd die zij voeren gaat natuurlijk niet om uiterlijk vertoon.

Fiat600eMG4p

Fiat600eMG4q

Het verschil in batterijtype betekent dat de laatste gevoeliger is voor (zeer) koud weer. Het stroomverbruik van de MG 4 schiet dan omhoog naar 25 kWh/100 km bereikte, vergeleken met 18 kWh voor de Fiat, die geholpen wordt doordat een warmtepomp standaard is. Gelukkig voor de Chinees waren de temperaturen niet zo extreem toen de actieradiustest op een gestandaardiseerde route werd uitgevoerd. Maar ook toen bleek de MG 4 veel minder zuinig te zijn dan zijn concurrent en verbruikte hij gemiddeld 18,9 kWh vergeleken met 14,1 kWh per 100 km voor de Fiat 600e, wat resulteert in een verschil in rij bereik van 93 km in het voordeel van de Italiaan (362 km versus 269 km). Op de snelweg wordt dit gat echter aanzienlijke verkleind, waar de Fiat 23,3 kWh per 100 km consumeert tegenover 24,7 kWh voor de MG. De laatste kan dus slechts 206 km met een tempo van 130 km/u af leggen, vergeleken met 219 km voor de Fiat, voordat hij moet worden opgeladen. Geen wonder: LFP-technologie is op dit gebied minder efficiënt omdat er kostbare extra minuten voor nodig zijn om van 10 naar 80 procent acculading te gaan. De fout is een lager maximaal laadvermogen. Laat ik hieraan toevoegen dat de MG 4 slechts is uitgerust met een ingebouwde lader van 6,6 kW, vergeleken met 11 kW voor de Fiat 600e. Daarmee is niet gezegd dat de Chinese LFP-chemie geen voordelen heeft: de cellen staan ​​erom bekend dat ze in de loop van de tijd niet of nauwelijks verouderen, en ze ondersteunen het opladen tot 100 procent veel beter.

Fiat600eMG4e

Een nog steeds bestaand stereotype is dat alle elektrische auto’s er achter het stuur hetzelfde uitzien. Niet de Fiat 600e en de MG 4. De laatste heeft inderdaad een resoluut dynamisch temperament, dat goed wordt versterkt door zijn aandrijfarchitectuur en zijn rij modi die het vermogen niet beperken. Het geeft onmiddellijk een gevoel van sportiviteit en een tamelijk aangename balans, wat zich vertaalt in een aanzienlijk levendigere acceleratie: de MG zit 1,3 seconden eerder op 100 km/u bij een sprint vanuit stilstand dan de Fiat. Ondanks deze levendigheid is voor het rijden geen vliegbrevet nodig, zeker niet op deze Standaard Range versie die neutraler lijkt in zijn weggedrag dan de 64 kWh uitvoering. Ondanks dat tijdens de test ijs en kou getrotseerd moesten worden, voelde ik mij achter het stuur van de MG 4 geen moment minder veilig dan in de Fiat 600e. Zijn ESP bleek ook onder deze omstandigheden zijn taak te vervullen, terwijl ik mij in tal van situaties bevond die op zijn zachtst gezegd uitdagender waren met de weersomstandigheden tijdens de test van de 64 kWh uitvoering (in de regen). De MG pleziert ook met een prettige ‘One Pedal’ modus waardoor men het rempedaal niet hoeft aan te raken om de auto bij rood licht te laten stoppen. Op het gebied van rijhulpmiddelen valt te merken dat MG met de ‘4’ vooruitgang heeft geboekt. Hoewel die nog steeds niet opvallend effectief zijn, blijken ze nu veel minder opdringerig te zijn dan voorheen.

Fiat600eMG4d

De Fiat speelt een ander troefkaart uit. Hij is, laat ik het zo zeggen, gezinsvriendelijker, vooral omdat zijn maximale vermogen van 156 pk alleen beschikbaar is in de Sport modus (109 pk in de Normal modus) of door de weerstand onder het gaspedaal heen te drukken. Ook al wordt de Italiaan gekenmerkt door een pittige, instant acceleratie die specifiek is voor elektrische voertuigen, hij geeft er toch de voorkeur aan om soepel bespeeld te worden. Dat komt niet alleen door zijn minder directe besturing, maar ook doordat hij oneffenheden in het wegdek effectiever weet weg te filteren, ondanks de aanwezigheid van dikke banden. Dit neemt niet weg dat het weggedrag minder geruststellend is als het tempo wordt verhoogd. De Fiat 600e voelt zich dan ook meer thuis in de stad, ook omdat zijn carrosserie zowel compacter als beter te overzien is, en omdat hij een beperktere draaicirkel heeft. Dit draagt ​​bij aan zijn veelzijdigheid, een van zijn belangrijkste kwaliteiten. Het is echter jammer dat hij niet meer elektrische functies biedt, zoals rijden met één pedaal of simpelweg de modulatie van energieregeneratie tijdens het remmen. De 600e heeft alleen een vrij discrete B-modus.

Fiat600eMG4f

Fiat600eMG4g

Het is de interieurpresentatie waarin het verschil tussen de 2 rivalen het meest duidelijk is. Ook al is de Fiat 600e qua afwerking geen maatstaf, hij domineert de MG 4 met kop en schouders. Het aantrekkelijke ontwerp van het dashboard, geïnspireerd op dat van de 500e, is een lust voor het oog, terwijl de ergonomie ook veel beter is. Dit is vooral opvallend als het om schermen gaat. De digitale instrumentarium van de Italiaan is oneindig veel beter afleesbaar.

Fiat600eMG4n

Fiat600eMG4o

Hetzelfde geldt voor zijn multimediasysteem. De installatie van de MG laat zich veel minder intuïtief bedienen omdat zijn menu’s erg rommelig zijn.

Fiat600eMG4j

Fiat600eMG4k

De Fiat slaat de spijker op de kop als het gaat om de kwaliteit van de gebruikte materialen en de afwerking, waarbij de MG iets te veel zijn roeping als goedkope auto laat zien. De Chinees herwint echter punten als het gaat om de ruimte achterin, waar hij door de extra carrosserielengte meer beenruimte kan bieden. Het is echter geen echte 5-zitter vanwege het te hoge zitvlak voor de middelste passagier. Qua kofferbak is er amper verschil tussen beide modellen, al heeft de MG 4 een iets lagere laaddrempel.

Fiat600eMG4l

Fiat600eMG4m

Tot nu toe, tenminste als wij de prijs buiten beschouwing laten, lijkt de Fiat 600e een goede kans te hebben om dit duel te winnen. Vooral omdat hij met name bij koud weer een grotere actieradius heeft, een warmtepomp standaard is en de oplaadtijden bij een snelle terminal sneller zijn. Maar rechtvaardigt dat een prijsverschil van 3.705 euro? De MG 4 behoudt dus de overhand aan de prijskant. En dat hebben wij het nog niet gehad over de korting die het Chinese merk biedt op voorraad modellen. Wie zei dat Stellantis, het moederbedrijf van Fiat, niet geraakt wordt door de prijzenoorlog?

Fiat600eMG4h

Fiat600eMG4i

Naast de lagere prijs biedt MG een garantie van 7 jaar en is de ‘4’ standaard ook completer uitgerust met onder andere adaptieve cruise control, handsfree sleuteltoegang, lichtmetalen velgen en het V2L-systeem waarmee men een elektrisch apparaat kan aansluiten op het voertuig. Persoonlijk zou ik die lichtmetalen velgen graag inruilen voor een warmtepomp, maar gezien de prijs van de MG moet je niet te veel vragen, toch?

 

Conclusie

De wens van de Chinese auto-industrie om op de Europese markt een substantieel marktaandelen te veroveren, dwingt haar tot scherp aan de wind varen als het gaat om de prijsstelling. MG heeft dat uitstekend begrepen. Dus ondanks dat de ‘4’ in diverse opzichten minder goed scoort dan de Fiat 600e, is hij per saldo toch aantrekkelijker omdat het verschil in prijs niet kan worden genegeerd. Jammer, want over het geheel genomen blijkt het nieuwe Italiaanse product beter te presteren, beter afgewerkt te zijn en minder stroom te verbruiken. Maar een euro kan je nou eenmaal maar één keer uitgeven. En dus wint de MG 4 deze test. Tenzij Fiat de basisprijs van haar 600e verlaagd naar onder de 33 mille …

Fiat600eMG4b

 

 

Reageren is niet mogelijk.