Parijs: veel hogere parkeertarieven voor zware auto’s

0

Eigenaren van een zware auto moeten meer parkeergeld gaan betalen in Parijs. Dat is de uitslag van een referendum. De opkomst was echter zeer laag (minder dan 6 procent), zodat de vraag valide is of het überhaupt wel een grote wens is van de 1,4 miljoen opgeroepen Parijzenaren om de parkeertarieven te verhogen, of dat het vooral politiek hobbyisme is. Erg democratisch lijkt het besluit in ieder geval niet.

Mensen die hun zware auto in Parijs willen parkeren, krijgen dus te maken met fors hogere parkeertarieven. Bij een referendum over dit onderwerp heeft iets meer dan de helft van de kiezers (54,5 procent) vóór een plan van de gemeente gestemd. Het stadsbestuur noemt de maatregel “noodzakelijk om “grote vervuilende auto’s uit de stad te weren” en zegt dat de zware modellen vanwege hun hogere gewicht gevaarlijk zijn voor voetgangers en fietsers.

Het stadsbestuur wil dat SUV’s en andere zware auto’s voor het parkeren in het centrum 18 euro per uur gaan betalen. Nu is het tarief nog 6 euro. Ook het parkeertarief in de buitenwijken moet volgens het stadsbestuur omhoog, en wel naar 12 euro per uur. Bovendien nemen de parkeerkosten toe naarmate een auto er langer staat. Bij 6 uur parkeren is de bestuurder van een zware auto straks 225 euro kwijt, tegenover 75 euro voor een auto die minder zwaar is.

De hogere tarieven gaan alleen bezoekers van de Franse hoofdstad treffen want inwoners hoeven de forsere parkeerbedragen niet te betalen. Ook onder meer vaklui en zorgmedewerkers zijn ervan uitgezonderd. Het tarief geldt voor brandstofauto’s en hybride voertuigen vanaf 1.600 kilo, en voor elektrische auto’s van meer dan 2.000 kilo. De regels gelden bovendien niet voor privégarages en privé parkeerplaatsen. Wie een SUV heeft onder deze gewichtsgrens, betaalt het gewone tarief.

Wanneer de maatregel precies ingaat is nog niet duidelijk. Volgens lokale media moet de Franse gemeenteraad er in mei eerst over debatteren en zal het daarna nog enkele maanden duren voor alles geregeld is. Burgemeester Hidalgo hoopt dat de nieuwe tarieven op 1 september ingaan. Zij is blij dat een meerderheid van de kiezers heeft ingestemd met de plannen. Hoe die maatregel er in de praktijk uit komt te zien is ook nog niet duidelijk.

De automobilistenfederatie 40 millions d’automobilistes had campagne gevoerd tegen de maatregel. De organisatie spreekt van “aanvallen op de vrijheid onder valse groene voorwendselen” en vreest naar eigen zeggen dat “deze opstand geleid door een ultra-stedelijke en anti-auto minderheid” zich over meer Franse steden zal verspreiden.

Onder de huidige burgemeester Hidalgo, lid van de Socialistische Partij, zijn de straten van Parijs behoorlijk op de schop gegaan. Sinds 2000 is er zo’n 84 kilometer aan fietspaden aangelegd. Volgens de gemeente wordt er in vergelijking met de periode aan het eind van de corona lockdowns 71 procent meer gefietst in de stad. Vorig jaar was er ook al een referendum, toen over elektrische huurstepjes. Destijds stemden Parijzenaren elektrische huurstepjes het straatbeeld uit.

“Hoe groter, hoe meer ze vervuilen”, zei Hidalgo over de zware auto’s. Volgens de gemeente zijn de gemiddelde afmetingen en het gemiddelde gewicht van personenwagens in Parijs toegenomen doordat meer mensen een SUV kopen: nu zo’n 40 procent van alle autoconsumenten. Het gemiddelde gewicht van in de Franse hoofdstad verkochte auto’s is in 30 jaar met zo’n 250 kilo toegenomen (tot meer dan 1.200 kg). De stijging heeft zich niet alleen in Parijs voorgedaan: alle Europeanen kopen steeds zwaardere en grotere auto’s. Vorige maand bleek nog dat auto’s in Europa elk jaar gemiddeld een halve centimeter breder worden. En dat is niet altijd handig met inparkeren.

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat de kans op ernstig letsel of zelfs overlijden voor voetgangers of fietsers veel hoger is als het een ongeluk met een SUV betreft. Ook inzittenden van een andere auto die een ongeluk krijgen met een SUV hebben volgens een van de onderzoeken 20 procent meer risico op ernstig letsel. Een SUV beschermt zijn eigen inzittenden daarentegen wel beter: die hebben juist 25 procent minder kans op ernstige verwondingen.

Ook blijkt uit onderzoek dat SUV’s inderdaad slechter zijn voor het milieu. Zo gebruiken ze gemiddeld 20 procent meer benzine dan een middelgrote auto. Als alle SUV’s wereldwijd een land zouden zijn, zouden ze het zesde meest vervuilende land van de wereld zijn. Bovendien is het aantal SUV’s in Europa de laatste jaren toegenomen, waardoor hun uitstoot meestijgt. Volgens de gemeente Parijs is een SUV een voertuig dat kenmerken van een personenauto combineert met die van een bedrijfswagen, vaak gekenmerkt door zijn grotere afmetingen en hogere gewicht: een SUV weegt 200 kg meer dan een standaardvoertuig, is 25 cm langer en 10 cm breder.

Maar lang niet iedereen is blij met het voorstel voor de hogere parkeerkosten, zoals belangenorganisaties voor automobilisten en gemeenteraadsleden van de oppositie. Die zeggen dat de definitie die de gemeente in het voorstel aanhoudt niet precies genoeg is, omdat deze op gewicht is gebaseerd (zwaarder dan 1.600 kg) en niet op bijvoorbeeld hoogte. Daardoor zouden sommige kleinere SUV modellen niet onder de regeling vallen, terwijl sommige grote sedans, stationwagens of liftbacks er wel door worden geraakt, zo luidt hun kritiek. Volgens de Franse krant Les Echos is de helft van alle auto’s die te zwaar zijn volgens de nieuwe maatregel officieel geen SUV. Ook vinden tegenstanders het oneerlijk dat eigenaars van SUV’s of andere zwaardere auto’s sinds 2024 ook al meer belasting betalen. Volgens hen worden die auto-eigenaren dan dubbel geraakt.

 

Reageren is niet mogelijk.