Voortbestaan Belgische Audi fabriek in gevaar

0

Volgens Duitse media is Audi van plan de productie van de Q8 e-Tron, het enige model dat het merk met de 4 ringen in het Belgische Vorst assembleert, naar Mexico en China te verhuizen. De vakbonden bij onze zuiderburen reageren geschrokken.

Audi is onder leiding van de afgelopen zomer aangetreden nieuwe topman Gernot Döllner bezig met een reorganisatie. Doel is om weer even slagvaardig te worden als de landgenoten / concurrenten BMW en Mercedes die met name in de periode 2019 t/m 2022 sneller wisten te groeien. Ook het wereldwijde productienetwerk zal door Döllner onder de loep worden genomen. Het valt niet uit te sluiten dat er een Audi fabriek gesloten gaat worden. De Belgische site van het Duitse premiummerk loopt wat dit betreft het grootste risico. In 2027 zal de Q8 e-Tron namelijk uit productie worden genomen. Audi heeft momenteel geen plannen om in Vorst een ander model te gaan produceren.

Audi wil haar productiecapaciteit in Europa inkrimpen. Om onrust in eigen land (ook elders in de Volkswagen Groep) te voorkomen lijken de Duitse fabrieken gespaard te worden. Hetzelfde geldt voor de site in Hongarije, waar de productiekosten relatief laag zijn. Maar de relatief oude fabriek in Vorst, waar ooit de Kever werd geassembleerd, is kwetsbaar. Het is voor Audi vanuit kostenoogpunt gunstiger om de productie van de Q8 e-Tron naar de fabrieken van moederbedrijf Volkswagen in Puebla (Mexico) en Changchun (China) verhuist. De ingreep zal waarschijnlijk plaatsvinden in 2027, als de grote elektrische SUV in zijn huidige vorm uit productie wordt genomen.

Als de Audi fabriek nabij Brussel geen aldaar te produceren opvolger toegewezen krijgt, dan brengt dat het voortbestaan van de site ernstig in gevaar. In Vorst is geschokt gereageerd op het nieuws, ook omdat het nog maar kort geleden is (oktober vorig jaar) dat men in de race was om een tweede elektrische SUV te gaan produceren, de Q4 e-Tron. Audi kon destijds de vraag naar dit model niet aan, maar het tij is volledig gekeerd. Met name op de Duitse thuismarkt is de vraag naar elektrische auto’s in december ingestort. Tekenen van herstel zijn er niet. Audi heeft zelf overigens ook een fabriek in Mexico. Daar wordt momenteel de Q5 geproduceerd. Niet uit te sluiten valt dat Audi de opvolger van de Q8 e-Tron aldaar gaat produceren. Het lange termijn perspectief voor de Q5 is slecht omdat de Q6 e-Tron bij het premium merk in de startblokken klaarstaat om aldaar geproduceerd te gaan worden.

Bij Audi werken in Vorst bijna 3.000 mensen. Een directe stakingsdreiging is er momenteel niet: de komende weken ligt de productie sowieso stil. Dat is een gevolg van de tegenvallende vraag naar de elektrische SUV, waarvan de naam in het kader werd veranderd van e-Tron in Q8 e-Tron. De pers roemt de Audi weliswaar nog steeds om zijn bouwkwaliteit, maar het model is qua actieradius en laadsnelheid achterhaald. In Vorst ontkent men overigens dat de vraag naar de elektrische SUV tegenvalt. Men noemt “ontbrekende onderdelen” als reden voor de productieonderbreking.

De Duitse directie van Audi bevestigt wel dat er concrete reorganisatieplannen zijn. “Wij werken voortdurend nauw samen met ons moederbedrijf, de Volkswagen Groep, over de toewijzing van nieuwe modellen aan de diverse fabrieken, om zo ons wereldwijde productienetwerk te kunnen optimaliseren. De formele beslissing over de reorganisatieplannen wordt komende lente genomen. Volkswagen, het grootste merk van de groep, kampt zelf (ook) met overcapaciteit en kan een productieorder van een van haar dochters daarom goed gebruiken.

Reageren is niet mogelijk.