‘Wiko’ ontkent schuld bij dieselschandaal Volkswagen

0

Er lopen rechtszaken wegens fraude en valse verklaringen tegen de voormalige baas van het Volkswagen concern, Martin Winterkorn. Maar niet alleen het emissie schandaal kleeft aan hem. Hij moet ook als getuige verschijnen in een ander proces.

Na vele jaren spreekt voormalig Volkswagen topman Martin Winterkorn zich eindelijk voor het eerst uit over zijn rol in het emissie schandaal.Dat deed hij in het kader van een rechtszaak die door beleggers tegen Volkswagen en Porsche SE was aangespannen. Deze kwestie loopt sinds 2018 bij de hogere regionale rechtbank van Braunschweig.In deze civiele zaak stellen beleggers de vraag welke directieleden van Volkswagen en Porsche op de hoogte waren van de emissiefraude en wanneer.Dit is van cruciaal belang voor de vraag wanneer de buitenwereld op grond van de Wet op de Effectenhandel had moeten worden geïnformeerd.De eisers willen compensatie voor hun verliezen.In totaal gaat het om zo’n 4,4 miljard euro.

Het is bekend dat de Volkswagen Groep al sinds 2015 diep door het stof gaat vanwege sjoemelsoftware die de Duitse fabrikant in auto’s met 1.2, 1.6 en 2.0 TDI dieselmotor (type EA 189) heeft geplaatst om de NOx-emissietests om de tuin te leiden. Maar de belangrijkste ‘boosdoener’, voormalige CEO Martin Winterkorn, lijkt buiten schot te blijven. Hij heeft in bovengenoemde rechtbank opnieuw verklaard niet direct betrokken te zijn geweest bij het dieselschandaal. Hij stelt dat hij niet op de hoogte was van de sjoemel praktijken.

De inmiddels 76 jaar oude Winterkorn zegt al 9 jaar lang dat hij geen voorkennis had van de praktijken. “Ik ben niet betrokken bij de ontwikkeling en het gebruik van de sjoemelsoftware”, aldus de voormalige topman. Winterkorn zegt dat hij zou hebben ingegrepen als hij op de hoogte was geweest. “Dan had ik zonder twijfel de juiste stappen ondernomen”. Winterkorn is van mening dat ingenieurs van Volkswagen tegen hem gejokt hebben. Er zou volgens hen niks aan de hand zijn. Dit neemt echter niet weg dat Winterkorn eindverantwoordelijk blijft. Daarom kan hij in het strafproces over deze kwestie nog steeds een straf opgelegd krijgen.

Daarnaast is er dus een aanklacht tegen Winterkorn ingediend omdat hij, samen met zijn opvolger als Volkswagen topman, Herbert Diess, en toenmalig bestuursvoorzitter Hans Dieter Pötsch de markten te laat zou hebben geïnformeerd over de misstanden. Daarom zou er sprake zijn van marktmanipulatie. Winterkorn kon eerder niet in de rechtbank verschijnen vanwege (geveinsde) problemen met zijn gezondheid, maar is nu voldoende fit bevonden.

 

Reageren is niet mogelijk.