Autoverkopen Europa: MG groeit het hardst

0

De verkoop van nieuwe personenwagens is in februari in Europa met 10,2 procent gestegen tot 883.608 eenheden. Het marktaandeel van elektrische auto’s bleef echter stabiel op 12 procent. Benzinemodellen behielden hun status als de populairste keuze voor kopers, gevolgd door hybride-elektrische modellen. De verkoop van dieselauto’s daalde in de meeste grote landen, behalve in Duitsland.

Van de 5 grote Europese markten groeiden Groot-Brittannië (+14,0 procent), Frankrijk (+13,0 procent) en Italië (+12,8 procent) met dubbele cijfers, gevolgd door Spanje (+9,9 procent) en Duitsland (+5,4 procent).In de eerste 2 maanden van dit jaar nam het aantal registraties van nieuwe auto’s met 10,9 procent toe naar 2,0 miljoen stuks.De belangrijkste markten van Europa boekten een solide groei, waarbij Duitsland (+11,8 procent), Italië (+11,7 procent), Frankrijk (+11,2 procent) en Groot-Brittannië (+10,3 procent) winsten met dubbele cijfers boekten. In Spanje namen de autoverkopen in de eerste 2 maanden van dit jaar met 8,7 procent toe.

 

Registratie van nieuwe auto’s per aandrijfvorm

Afgelopen maand hadden elektrische auto’s zoals gezegd een marktaandeel van 12 procent. Zij bleven daarmee stabiel vergeleken met februari 2023, terwijl hybride auto’s bijna 29 procent veroverden.Het gecombineerde marktaandeel van benzine- en dieselauto’s bedroeg in februari 48,4 procent; een daling ten opzichte van de 51,9 procent van vorig jaar.

In februari groeide de verkoop van elektrische auto’s met een bescheiden 10,3 procent tot 131.223 eenheden.Van de 5 grootste markten noteerden België (+66,9 procent), Frankrijk (+31,8 procent), Groot-Brittannië (+21,8 procent) en Nederland (+20,9 procent) aanzienlijke winsten met dubbele cijfers, terwijl de registraties in Duitsland met 15,4 procent daalden.

De verkoop van nieuwe hybride auto’s steeg met 24,7 procent, gedreven door substantiële groei in de 5 grootste markten: Frankrijk (+41,5 procent), Spanje (+26,5 procent), Groot-Brittannië (+20,2 procent), Duitsland (+16,4 procent) en Italië (+16,1 procent). Zij namen samen bijna 80 procent van de verkoop in Europa voor hun rekening.De afzet bedroeg 287.394 exemplaren, hetgeen goed was voor 28,9 procent van de markt.

De registraties van plug-in hybride auto’s steegen met een opmerkelijke 12,0 procent tot 72.376 eenheden, als gevolg van solide groei in belangrijke markten zoals Groot-Brittannië (+29,1 procent), Duitsland (+22,3 procent), België (+21,8 procent) en Frankrijk (+11,8 procent).Plug-in hybride elektrische auto’s vertegenwoordigden in februari 7,3 procent van de autoverkoop in Europa.

In februari groeide de Europese markt voor benzineauto’s met 5,9 procent, voornamelijk als gevolg van stijgingen in de 4 grootste markten, met name in Italië (+33,4 procent), samen met Groot-Brittannië (+7,0 procent), Spanje (+3,7 procent), Duitsland (+2,3 procent) enFrankrijk (+2,1 procent).Hoewel benzine onder autokopers nog steeds de populairste aandrijfvorm is, daalde het marktaandeel dit jaar van 36,9 procent naar 35,5 procent. Daarentegen kromp de Europese markt voor dieselauto’s in februari met 5,1 procent.Er werd een daling geregistreerd in verschillende markten, waaronder 4 van de grootste: Frankrijk (-30,5 procent), Spanje (-17,4 procent), Italië (-11,8 procent) en Groot-Brittannië (-8,1 procent).Duitsland week af van deze trend: de dieselverkoop groeide daar met 9,7 procent.De verkoop van oliegestookte auto’s bereikte 119.428 eenheden, goed voor een marktaandeel van 12,9 procent, vergeleken met 15 procent vorig jaar.

 

Merk feb-24 feb-23 2024 2023 change
Volkswagen 9,7 10,7 9,6 10,8
Toyota 7 6,9 7,5 7,4 ++
Peugeot 5,8 5,9 5,7 5,5 o
Skoda 5,8 5,6 5,9 5,6 ++
BMW 5,1 4,9 5,3 5 ++
Renault 5 5,1 4,5 5,1
Dacia 4,7 5 4,9 5,1
Mercedes 4,7 5,4 4,4 5,5
Audi 4,7 5,5 4,9 5,4
Hyundai 4 4,2 4,1 4,3
Kia 3,9 4,4 4,2 4,7
Citroën 3,7 3,2 3,4 3,1 ++
Opel/Vauxhall 3,4 3,7 3,7 3,5 o
Fiat 3,4 3,4 3,2 3,4
Ford 3,3 4,3 3,4 4,2
Seat 2,9 2,3 2,7 2,2 ++
Tesla 2,8 2,6 2,3 1,8 ++
Volvo 2,7 2,2 2,6 2,2 ++
Nissan 2,4 2,1 2,5 2,1 ++
Suzuki 1,8 1,3 1,7 1,4 ++
Cupra 1,7 1,2 1,6 1,1 ++
MG 1,6 0,9 1,6 1,2 ++
Mazda 1,2 1,4 1,2 1,5
Jeep 1,1 1,1 1,2 1,1 +
Mini 1,1 1,3 1,1 1,2
Porsche 0,9 0,7 0,9 0,9 +
Land Rover 0,7 0,7 0,8 0,8 o
Mitsubishi 0,6 0,3 0,5 0,3 ++
Honda 0,5 0,4 0,6 0,5 ++
Lexus 0,5 0,3 0,5 0,4 ++
Lancia 0,4 0,3 0,4 0,3 ++
Alfa Romeo 0,4 0,4 0,4 0,4 o
DS 0,4 0,5 0,4 0,4
Smart 0,2 0,2 0,2 0,2 o
Jaguar 0,1 0,1 0,2 0,2 o
VW Exclusive 0,1 0 0,1 0,1 +
Maserati 0 0,1 0 0,1

 

Verkoopresultaten op concern- en merkniveau

De Volkswagen Groep had in februari een wat mindere maand waarin het marktaandeel van 26,1 procent naar 25,7 procent daalde, maar dit concern bleef wel met afstand de grootste speler op de Europese automarkt. Het hoofdmerk en Audi zagen hun verkopen teruglopen, maar er was winst voor Cupra, Porsche, Seat en Skoda.

Stellantis, dat in 2023 duidelijk terrein verloor, wist in februari weer wat op te krabbelen. Dat was vooral te danken aan Citroën, wiens aangescherpte gamma (minder keuze, lagere prijzen) vruchten begint af te werpen. Opvallend is dat Lancia binnen Stellantis de grootste groei realiseerde. Blijkbaar waren er in februari heel wat Italianen die op de valreep nog een exemplaar van de oude Ypsilon bestelden. Begrijpelijk, want de nieuwe editie is in elektrische vorm afgerond 2 keer zo duur.

De Renault Groep, Hyundai Motor (inclusief Kia), de BMW Groep en Mercedes-Benz Cars (inclusief Smart) verloren allemaal een beetje marktaandeel. Kia, Mini en Mercedes zagen ook in absolute zin hun verkopen dalen. Op een lager niveau zien we dat Mazda het momenteel ook moeilijk heeft. Begrijpelijk, want dit merk heeft op het gebied van volledig elektrische en plug-in hybride modellen geen sterke marktpositie. Ford zat in februari ook in de hoek waar de klappen vielen. En zal daar nog wel even blijven aangezien er van het ooit kilometer brede gamma nog maar weinig over is.

Landgenoot Toyota heeft niks te klagen. Dit merk wist haar marktaandeel in februari licht op te voeren. Aanzienlijk forser was de terreinwinst die dochter Lexus wist te realiseren. De verkopen namen afgelopen maand met liefst 55,4 procent toe. Dit merk heeft zijn gamma goed op orde met diverse SUV modellen, een brede keuze aan hybride types (al dan niet zelf-opladend), een aangescherpt elektrisch aanbod en sinds kort de LBX waarmee Lexus een compleet nieuwe doelgroep kan bereiken.

Andere Japanse merken deden het in februari ook niet slecht. Nissan wist bescheiden te plussen (dus op Europees niveau wordt de Micra niet gemist), Honda zette 47,1 procent meer auto’s op kenteken (in de vorm van de ZR-V heeft dit merk er een cross-over annex SUV bijgekregen) en Suzuki groeide zelfs nog wat harder (+50,8 procent). Mitsubishi verdubbelde in februari haar marktaandeel. Er werd vorig jaar wat cynisch gereageerd toen dit merk haar gamma ververste met Renault klonen, maar blijkbaar zijn dat wel modellen waar de Europese consument behoefte aan heeft.

In het premium segment staat Volvo dankzij de EX30 duidelijk op winst. Ook Tesla wist in februari haar marktaandeel te vergroten. JLR (Jaguar, Land Rover) maakte afgelopen maand pas op de plaats. Groei is in de komende maanden niet te verwachten aangezien het gamma van Jaguar flink zal worden ingekrompen en Land Rover haar goedkopere modellen verwaarloost. Maar goed, JLR vindt een hogere winstmarge belangrijker dan volumegroei, dus de Britten zullen daar niet van wakker liggen.

Last but nog least MG dat in februari in Europa haar verkopen ruimschoots wist te verdubbelen (+108,7 procent). Dit merk telt dus na een afwezigheid van ruim 40 jaar weer helemaal mee in onze marktregio. Het gamma wordt op een doordachte manier uitgebreid en vernieuwd. En als het MG niet lukt om te scoren in de hogere prijsklassen, dan gaat moederbedrijf SAIC Motor hier een ander, hoogwaardiger, merk in stelling brengen. Anders dan bijvoorbeeld Aiways of Seres lijkt MG dus een blijvertje te zijn op de Europese automarkt. Overigens groeiden Alpine en Mitsubishi in februari relatief gezien harder, maar geen van beiden wisten hun verkopen met bijna 8.500 auto’s op te voeren!

 

 

Reageren is niet mogelijk.