Einde van een tijdperk: laatste diesel rolt bij Volvo van de band

0

Volvo heeft er voor gekozen om vanaf 2030 alleen nog maar elektrische auto’s te verkopen. De modellen met een benzinemotor krijgen nog een paar jaar respijt, maar nu valt het doek voor de diesels. De Volvo XC90 mag op de betreffende assemblagelijn in Torslanda het licht uit doen.

Eind jaren zeventig was Volvo tot de conclusie gekomen dat er een dieselmodel niet langer mocht ontbreken in het gamma en in 1979 kwam de 244 GL D6 op de markt. Het Zweedse merk had in de jaren daarvoor een enigszins twijfelachtige reputatie opgebouwd door overmaatse bumpers op haar auto’s te monteren, maar liep in technisch opzicht niet bepaald voorop. Met de 244 GL D6 maakte Volvo wel (weer) indruk op de buitenwereld. Het was de eerste dieselauto in Europa die een 6 cilinder motor onder de kap had. Daar kon zelfs Mercedes-Benz niet tegenop. En ook Peugeot had het nakijken want de turbodieselmotor van de 604 kon qua loopcultuur niet tippen aan het aggregaat dat Volvo in de 244 GL D6 monteerde. Dat de 6 cilinder uit een bestelbus van Volkswagen (de LT) afkomstig was, mocht de pret bij de pers en het publiek niet drukken: deze zware motor paste de 240-serie, sowieso een bakbeest, als een oude jas.

Volvo244GLd6B

Ongeveer 20 jaar later kwam de volgende grote stap die tot een groot verkoopsucces zou leiden. Kort na de millenniumwisseling liet Volvo met de lancering van zijn eigen 5 cilinder unit zien dat het kon concurreren met de beste Duitse dieselmotoren. Maar nu is het verhaal voorbij. Je zou kunnen zeggen dat Volkswagen, dat Volvo in 1979 aan een dieselmotor had geholpen, het Zweedse merk er ook weer van af heeft geholpen. Door de zogeheten dieselgate met de TDI modellen van het autoconcern uit Wolfsburg kwam de diesel in  een kwade reuk te staan, waardoor de discussie over de hoge deeltjesuitstoot zich verhevigde. Een versnellende ontwikkeling van elektrische auto’s was de laatste nagel aan de doodskist voor de dieselmotor, althans voor Volvo.

In Torslanda is nu de laatste Volvo geproduceerd waarmee diesel getankt kan worden. Een historische en enigszins nostalgische dag voor strategiemanager Erik Severinson van het Zweedse automerk, die betrokken was bij de ontwikkeling van diverse belangrijke modellen. “Wij zijn heel trots op onze dieselmotoren die wij hebben gemaakt, maar voor ons is het nu een technologie die in een museum thuishoort en niet in de showroom”, zegt hij.

SeverinsonVolvo

Volvo zal zich de komende jaren concentreren op de productie en verkoop van benzine-hybride en volledig elektrische auto’s. Maar dat neemt niet weg dat de veelgeprezen D5 motor belangrijk was voor Volvo. “Onze eerste zelf ontwikkelde dieselmotor was een big deal. Het was een concurrerend product dat veel werkgelegenheid creëerde in zowel Göteborg als Skövde. De 5 cilinder motor zal altijd een speciaal plekje in mijn hart hebben”, aldus Severinson (foto).

Met modellen als de XC90 (foto) en XC60 waren dieselauto’s in 2019 nog goed voor het merendeel van Volvo’s verkopen in Europa. Daarover zegt Severinson: “Diesel is altijd een Europese business geweest, maar als je naar de product mix kijkt, zitten we nu slechts op een enkel-cijferig percentage. Commercieel gezien is dit voor ons een vrij kleine verandering”.

VolvoXC90lastDieselTorslanda

Hoewel elektrische auto’s zich snel ontwikkelen, zijn die niet in alle opzichten ideaal. Bijvoorbeeld voor mensen die een auto nodi hebben om een zware aanhangwagen te trekken, hebben elektrische auto’s nadelen. Wat gaat Volvo nu tegen klanten zeggen die een diesel willen? “Er is zeker nog een een groep autoconsumenten die behoefte heeft aan een dieselmodel. Maar veel klanten zijn al overgestapt naar plug-in hybride of elektrisch gaan rijden. Zij hebben hun rijstijl inmiddels aangepast. Voor mensen die elke dag met een paardentrailer achter hun auto rond moeten rijden, is een elektrische auto misschien niet ideaal, maar dat zijn er niet veel”, aldus Severinson.

De opkomst en ondergang van diesel is een goed voorbeeld van hoe snel de automarkt kan schakelen. In 2019 bedroeg het aandeel van diesels in de wereldwijde verkoop van Volvo 30 procent. Vorig jaar nog geen 10 procent. De elektrische auto’s? In 2019 waren zij goed voor 0 procent verkoopaandeel, maar vorig jaar al voor 16 procent. En vorig jaar steeg de verkoop van elektrische auto’s door Volvo Cars in vergelijking met 2022 met 70 procent. De trend is dus duidelijk. Maar het doel van 50 procent verkoopaandeel voor volledig elektrische auto’s in 2025 is nog ver weg.

Reageren is niet mogelijk.