Leapmotor zit op het vinkentouw bij Fiat fabriek

0

De werktijdverkorting die in februari voor de Italiaanse Mirafiori fabriek werd aangekondigd, zal naar verwachting deze maand worden verlengd. De vraag naar de aldaar geproduceerde Fiat 500e is namelijk sterk gedaald. Voor de diverse Maserati modellen die in dezelfde fabriek het levenslicht zien, is de marktsituatie net zo beroerd. Zullen modellen van Leapmotor voor redding kunnen zorgen?

Dat de vraag naar de Fiat 500e sterk is gedaald, ligt niet zozeer aan het model zelf. Primaire oorzaken zijn het schrappen van een koopsubsidie regeling in Duitsland en aanscherping van de randvoorwaarden voor een dergelijke bonus in Frankrijk. Deze wijzigingen hebben ervoor gezorgd dat de verkoop van elektrische auto’s in Europa de afgelopen maanden is gekelderd. En ons oude continent is de favoriete speeltuin van de Fiat 500e, ook al gaan een handvol exemplaren tegenwoordig naar Noord-Amerika.

Deze recessie treft de Mirafiori fabriek, waar op jaarbasis 80.000 exemplaren van de Fiat 500e geproduceerd kunnen worden, midscheeps. Als gevolg daarvan zijn 1.250 werknemers sinds 12 februari werkloos zijn. Aanvankelijk werd door het moederbedrijf van Fiat, Stellantis, gecommuniceerd dat het om een zeer tijdelijke maatregelen zou gaan, maar in Italiaanse vakbondskringen valt te vernemen dat de productiepauze tot 20 april voortduurt. Dat is ruim 2 maanden.

De Mirafiori fabriek lijdt niet alleen onder de verkoopproblemen van de Fiat 500e. Het is ook de site waar de Maserati modellen Ghibli, Quattroporte en Grecale worden geassembleerd. Dat zijn, zachtjes uitgedrukt, evenmin verkooptoppers. Met als gevolg dat 1.000 andere werknemers van de Mirafiori fabriek ook tijdelijk werkloos zijn geworden. Het kan verkeren, want tot voor kort was de 500e de lieveling van Stellantis. Het was zelfs de best verkochte elektrische auto van het Frans/Italiaanse autoconcern, want hij versloeg de Peugeot e-208 in verschillende landen, zoals Italië, België en Oostenrijk.

Maar het tij is gekeerd voor elektrische auto’s, tot het punt waarop de regering van Giorgia Meloni, die zich niettemin openlijk tegen snelle elektrificatie van het Europese wagenpark heeft gekeerd, zich zorgen begint te maken over de electorale schade die deze situatie zou kunnen veroorzaken. Rome doet momenteel een beroep op zowel het Amerikaanse Tesla en het Chinese BYD om zich met een fabriek in Italië te vestigen, maar de Italiaanse uitvoerende macht heeft ook besloten de haar knip te trekken. De regering Meloni heeft namelijk een fonds van 950 miljoen euro vrijgemaakt, dat in de vorm van bonussen zal worden verdeeld onder particulieren en professionals om hen aan te moedigen een elektrische auto te kopen. Zo zie je maar dat niemand een betere draai kan maken dan een politicus: eerst verklaren dat je een tegenstander van emissievrije mobiliteit bent, om vervolgens bij het eerste zuchtje economische tegenwind alsnog met een subsidieregeling te komen.

LeapmotorT03e

In de Mirafiori fabriek rekent men, net als op het hoofdkantoor van Stellantis trouwens, niet alleen op meevallers van de Italiaanse overheid, maar rekent men op hulp van China, en vooral op de in dit land gevestigde autofabrikant Leapmotor. Die moet de banen gaan redden en het personeel weer fulltime laten werken. De overeenkomst tussen Leapmotor en Stellantis zou er wel eens toe kunnen leiden dat de fabriek in de buitenwijken van Turijn de T03 (de kleine stadsauto met elektromotor; zie foto) en/of de grotere C11 (een SUV) gaat produceren. De beslissing zou nog niet genomen zijn, maar wat de uitkomst ook is, het zou de Chinezen in staat stellen de steeds meer restrictieve Europese wetten met betrekking tot auto’s uit dit Aziatische (hetzij in de vorm van een Franse boete als het transport voor een relatief hoge CO2 uitstoot heeft gezorgd, hetzij op Europees niveau met importheffingen die al in juli in werking zouden kunnen treden) te omzeilen.

Het volstaat te zeggen dat Leapmotor snel wil handelen en voor Stellantis is dan niet anders, ook al zijn de belangen van beide autofabrikanten niet hetzelfde en zelfs tegenstrijdig aangezien de baas van het Frans/Italiaans bedrijf, Carlos Tavares, de Chinezen vaak hekelt als zijn ergste nachtmerrie.

Reageren is niet mogelijk.