Autoverkopen België: beste eerste kwartaal sinds coronapandemie

0

Belgische autodealers zijn het jaar goed gestart. Het aantal inschrijvingen van nieuwe personenwagens in het eerste kwartaal was sinds de coronapandemie nog nooit zo hoog, zo maakte brancheorganisatie Febiac bekend.

In de eerste 3 maanden van 2024 werden bij onze zuiderburen 135.140 nieuwe personenwagens op kenteken gezet. Vergeleken met dezelfde periode vorig jaar gaat het om een stijging van 2,8 procent. BMW was wederom het populairste automerk met meer dan 10 procent marktaandeel. De fabrikant uit München kan terugkijken op het beste trimester ooit in België. Daarna volgen Volkswagen, Audi, Mercedes en Tesla.

 

Maart

Het resultaat voor de maand maart kwam echter 13,5 procent lager uit ten opzichte 2023. Volgens Febiac is dat voornamelijk het gevolg van het lagere aantal werkdagen, wat in overweging moet worden genomen bij de interpretatie van de verkoopcijfers.

BMW had het in maart extra moeilijk, want afgelopen maand zakte het aantal inschrijvingen van nieuwe personenwagens met 17,2 procent naar 4.439 eenheden. Maar dit Duitse premium merk blijft op jaarbasis wel marktleider dankzij 8,2 procent meer registraties (14.243 exemplaren).

België2024Q1

De rest van de Belgische top-10 bestond in maart uit Volkswagen (4.030 registraties; -1,6 procent minder dan in dezelfde maand van 2023), Audi (3.215; +0,2 procent), Mercedes (3.157; -8 procent), Tesla (3.121; +8 procent), Volvo (2.949; +29,3 procent), Dacia (2.672; +7,6 procent), Toyota (2.545; +19,4 procent), Renault (2.223; -29 procent) en Kia ((1.768; +14,3 procent).

De merken top-10 voor het eerste kwartaal van 2024 ziet er als volgt uit: BMW (14.243; +8,2 procent), Volkswagen (11.105; +0,6 procent), Audi (10.947; +6,6 procent), Mercedes (9.899; +1,9 procent), Volvo (8.519; +38,2 procent), Toyota (7.882; +11,3 procent), Dacia (7.345; +33,8 procent), Tesla (7.219; +61,6 procent), Renault (6.139; -10,6 procent) en Peugeot (6.046; -40,0 procent).

Het is opvallend hoe goed de premium merken het blijven doen op de Belgische markt, want niet alleen het marktleiderschap van BMW spring in het oog, maar ook Audi, Mercedes, Tesla en Volvo gedijden erg goed. Dit heeft natuurlijk alles te maken met het grote aandeel van leasewagens in de totale Belgische autoverkoop. Buiten de top-10 was BYD de grootste winnaar met een verkoopgroei van 261,5 procent, al gaat het absoluut gezien om slechts 423 auto’s. Andere harde groeiers waren afgelopen kwartaal in België Honda (99,1 procent), Tesla (61,6 procent), Lexus (54,7 procent) en Suzuki (52,9 procent).

De merken van het Stellantis concern hadden het tijdens de eerste 3 maanden van 2024 moeilijk op de Belgische automarkt. Peugeot tuimelde 40,0 procent omlaag qua aantal inschrijvingen van nieuwe personenwagens, maar ook Opel (-42,2 procent), Fiat (-48,8 procent) en DS (-46,6 procent) kregen harde klappen. Bij de Volkswagen Groep valt op dat het Spaanse merk Seat flink terrein verloor (-22,6 procent). Maar de grootste verliezer was Mini waarvan het aantal registraties in het eerste kwartaal 42,6 procent lager uitkwam dan in 2023. Gelukkig is er licht aan het eind van de tunnel want bij de Britse BMW-dochter zijn de orderboeken voor de Countryman en de Cooper geopend en later dit jaar volgt de Aceman.

Bij de kleinere spelers op de Belgische automarkt zien we dat Smart zich de grote winnaar van het eerste kwartaal mag noemen: dit merk wist 151 nieuwe auto’s op kenteken te zetten; een stijging van 586,4 procent. Lotus (+305,6 procent) en BAIC (+121,4 procent) waren ook goed bezig. In de eerste 3 maanden van 2024 ging het van kwaad naar erger met Jaguar (-35,9 procent), Subaru (-50,3 procent) en verhuurmerk Lynk&Co (-82,6 procent). Als we Lotus buiten beschouwing laten, dan zien we dat bij de exclusieve merken vooral Alpine (+52,8 procent), Lamborghini (+47,4 procent) en Aston Martin (+30,8 procent) goed presteerden. In dit deel van de markt ging Porsche onveranderd aan kop met 1.130 inschrijvingen, al waren dit er wel 10,7 procent minder dan in de eerste 3 maanden van 2023). Verlies was er ook voor Ferrari (-13,0 procent) en Bentley (-28,6 procent).

 

China boven?

Hoe zit het ondertussen met de doorbraak van de Chinese merken op de Belgische automarkt? Als we Polestar (487 registraties) voor het gemak even buiten beschouwing laten, dan zien we dat MG zich mocht verheugen op de  inschrijving van 786 nieuwe auto’s (overigens wel 17,8 procent minder dan in het eerste kwartaal van 2023) en dat BYD met 423 registraties flink oprukt. Lynk & Co hebben we al besproken, voor de andere Chinese spelers gaat het hoogstens om enkele tientallen nieuwe auto’s die konden worden ingeschreven.

 

Reageren is niet mogelijk.