Gelekt: de nieuwe Opel Frontera (Electric)

0

Opel vervangt dit jaar de Crossland door de Frontera. Dat is wederom een voor het B-segment bestemd SUV model, maar met een moderner onderstel waardoor volledig elektrische aandrijving voortaan tot de mogelijkheden behoort. Ook belooft de Frontera veel ruimer te zijn dan de Crossland.

De Frontera (Electric) is het technische zustermodel van de nog in Europa te introduceren, nieuwe Citroën (ë-)C3 Aircross. Beiden hebben het Smart Car Platform van moederbedrijf Stellantis als basis. Die bodemplaat beleefde eind vorig jaar zijn debuut onder de nieuwe Citroën C3 en zal ook door Fiat gebruikt gaan worden voor een 5-tal modellen, waardoor de vierde generatie Panda die promoveert van het A- naar het B-segment.

OpelFronteraPlaagK

Dat Opel door Stellantis verboden werd om voor de opvolger van de Crossland het hoogwaardigere (e-)CMP platform van onder meer de Mokka te gebruiken, leidde enkele jaren terug tot enige wrevel in Rüsselsheim, maar heeft als voordeel dat de Frontera voor een relatief scherp tarief kan worden aangeboden. Dat is niet alleen met het oog op de concurrentie buitenshuis prettig, maar betekent ook dat de nieuwe B-segment SUV een grotere prijsafstand tot de Mokka zal hebben dan de Crossland. Het resultaat is minder interne rivaliteit.

De Frontera komt waarschijnlijk beschikbaar in 3 aandrijfsmaken: benzine met handgeschakelde 6-bak (100 pk), mild hybride met 6-traps automaat (136 pk) en volledig elektrisch. In het laatste geval kan het motorvermogen variëren van 113 pk tot 156 pk. De batterij heeft dan een capaciteit van 44 respectievelijk 54 kWh. Dat is aan de magere kant, maar daar staat een scherp prijsniveau tegenover.

Reageren is niet mogelijk.