Onduidelijkheid over goedkope Tesla

0

Amerikaanse media berichten dat Tesla de ontwikkeling van haar aangekondigde goedkopere model heeft stopgezet. Topman Elon Musk van de autofabrikant bestrijdt echter dat de ‘25.000 dollar auto’ van de baan is.

In plaats van een goedkopere elektrische auto, zou Tesla de voorkeur geven aan de productie van compacte zelfrijdende taxi’s, zo berichtten de Amerikaanse media. Die mededeling kwam als een schok want als reden werd genoemd de te sterke Chinese concurrentie. Als zelfs Tesla competitie uit de weg gaat en de handdoek in de ring gooit, wie kan dan nog fabrikanten als BYD een halt toeroepen? Het is dan ook niet verwonderlijk dat beleggers paniekerig reageerden en in enkele gevallen hun aandelen in het automerk van Musk verkochten.

De speculatie dat Tesla zijn geld liever investeert in zogeheten robottaxi’s is overigens niet nieuw. Je bent dan geneigd te denken dat het gaat om een gevalletje ‘oud nieuws’. Maar de Amerikaanse pers zegt zich te baseren op 3 bronnen die bekend zijn met het project van Tesla om een goedkoper model te bouwen. Ook zou er inzage in documenten zijn geweest die de beslissing om de nieuwe instapper te annuleren, bevestigen.

Musk had in januari nog verklaard dat de productie van de goedkope Tesla in de tweede helft van 2025 zal beginnen. Het prijskaartje van dat model wordt geraamd op 25.000 dollar (33.000 euro in Nederland). De goedkope Tesla zou in eerste instantie in China gebouwd gaan worden, maar vanaf een later tijdstip ook in Duitsland. Europa is de belangrijkste afzetmarkt voor het model.

Musk reageerde zeer kort en direct op de berichten over het schrappen van de goedkope Tesla. Hij zei dat de Amerikaanse pers aan het liegen is. Daarna keerde de rust op de Amerikaanse beurs terug. Musk heeft al sinds 2020 plannen voor een goedkopere Tesla. Aanvankelijk bleef het bij plannen. Maar in januari belandde het voornemen van Tesla weer in de actualiteit. Feit is dat het automerk van Musk een dergelijk model nodig heeft om de aansluiting bij BYD in het marktsegment voor elektrische auto’s niet te verliezen.

Reageren is niet mogelijk.