Vorige week werd bekend dat Bentley haar befaamde 6.0-W12 motor gaat vervangen door een V8 met stekker hybride techniek. De nieuwe aandrijflijn debuteert in de Continental GT. De Brit belooft in deze vorm bloedsnel te worden!
De makers in Crewe omschrijven de nieuwe Continental GT met V8 Hybrid-hardware als de sterkste straat legale Bentley ooit. Die titel is nu nog in handen van de Batur die goed is voor 760 pk en 1.000 Nm, maar de nieuwe Continental GT wordt 782 pk sterk (bij een identiek koppel). De plug-in hybride aandrijflijn maakt niet alleen topprestaties mogelijk, maar transformeert de Bentley ook in een auto waarmee 80 kilometer elektrisch kan worden gereden. Mede daardoor daalt de CO2-uitstoot tot onder de 50 gram per km. Dat is 311 gram minder dan de GT Speed versie (met W12 motor) als emissiewaarde heeft!

Omdat het oog ook wat wil, moderniseert Bentley tegelijkertijd het uiterlijk van de Continental GT. De designwijzigingen zijn geïnspireerd door de zeer exclusieve Bacalar. Zo krijgt de nieuwe Continental GT koplampen met de eruit lopende richtaanwijzers en anders gevormde achterlichten. De koellucht openingen achter de voorste spatborden, waarover de huidige editie beschikt, keren niet terug. Verder kunnen we rekenen op andere bumpers en een vers design voor de velgen. De vorm van de uitlaat pijpen wordt ook gewijzigd.
De opvolger van de huidige, uit 2018 stammende, Continental GT krijgt (natuurlijk) weer vierwielaandrijving, maar beschikt ook over zaken als vierwielsturing, een elektronisch sperdifferentieel en actieve anti-rolstabilisatie op basis van een 48 Volt elektrisch systeem. Ook van de partij bij de vierde generatie van de inmiddels iconische Grand Tourer zijn actieve dempers met dubbele kleppen. In Crewe wordt gesproken van de “meest dynamisch rijdende Bentley ooit”.
Het ligt voor de hand dat er ook weer een Convertible uitvoering komt van dit Bentley model. De dichte (coupé) variant zal in juni worden gepresenteerd. De levering aan de klant moet in 2025 beginnen.
