Tot nu toe valt de terreinwinst die Chinese automerken op de Nederlandse markt hebben geboekt, nogal tegen. Dat zal deels komen door dat er sterke negatieve sentimenten zijn tegenover het kopen van producten uit dit land (mensenrechten, privacy issues, agressieve buitenlandpolitiek), maar uit een onderzoek blijkt dat de trage opmars ook de wijten valt aan een te hoge prijsstelling.
Afgelopen herfst bleek dat Chinese autofabrikanten zelfs weer wat marktaandeel kwijtgeraakt zijn in ons land. Dat daalde namelijk van 4 procent in de eerste 9 maanden van 2023 naar 2,6 procent in dezelfde periode vorig jaar. Ook de verkoopcijfers van januari laten zien de Nederlandse autoconsument niet bij voorbaat verkocht is als het gaat om het aanbod van Chinese automerken. Met name MG en Nio hebben het momenteel moeilijk.
De hogere importheffing voor elektrische auto’s uit China helpt uiteraard niet. Het valt in dit verband op dat die hogere invoerbelasting slechts in enkele gevallen doorberekend wordt aan de consument. Veel Chinese automerken hebben hun prijzen min of meer stabiel gehouden. Maar die blijken ook dan te hoog te zijn om veel Europese consumenten te overtuigen, zo blijkt uit een onderzoek van de Amerikaanse marktonderzoeker Escalent.
Gemiddeld zouden de prijzen met zo’n 27 procent moeten zakken om Europeanen in Chinese auto’s te krijgen, zo stelt Escalent. Althans, pas dan zouden grote aantallen consumenten de aanschaf van een Chinese auto gaan overwegen. Nu wordt door menig Europeaan liever op veilig gespeeld door voor een model van een vertrouwd merk (Europees, Japans, Koreaans, Amerikaans) te kiezen. Dat de consument nogal wat wantrouwen heeft met betrekking tot Chinese auto’s, komt volgens Escalent door onbekendheid merk merken als Dongfeng, Hongqi en Xpeng. De enige uitzonderingen zijn MG en BYD. Die behoren volgens Escalent (nipt) tot de top 25 bekendste automerken. Maar als die verklaring klopt, waarom laten de verkopen van MG dan al geruime tijd een negatieve tendens zien?
Volgens Autointernationaal.nl is er daarom meer aan de hand. Je kan als Chinese autofabrikant nog zoveel geld uitgeven aan marketing in een poging om de naamsbekendheid te vergroten, maar als je niet de juiste producten hebt, dan zijn dergelijke investeringen zinloos. MG heeft gewoon misgegokt door haar ‘3’ instapmodel (alleen) te leveren met een hybride aandrijflijn. Dat had volledig elektrische techniek moeten zijn. Want dan zou er geen hard gevecht om de kopers gunst met Toyota (Yaris) en alle andere merken die een (mild) hybride B-segment hatchback in hun assortiment gevoerd hoeven te worden. Op elektrisch gebied zijn er een stuk minder concurrenten.
Ook Nio heeft niet de juiste producten (lees: modellen). Dit merk vist in een vijver waar te veel rivalen actief zijn. In China is wellicht een grote afzetmarkt voor grotere elektrische middenklassers, maar wij hebben in Europa liever een compact model. En op dat vlak heeft Nio niks te bieden. Dit probleem speelt ook bij Xpeng (waarvan de verkopen in januari eveneens gedaald zijn) en Zeekr (dat onder de 43.490 euro kostende ‘X’ niks te bieden heeft). Wellicht valt het muntje nu Kia zoveel succes heeft met haar EV3. Een kleiner model Nio of Xpeng heeft een veel positiever effect op de verkoopresultaten dan een 27 procent lagere prijs …
