+++ Er lijkt een concrete prijsindicatie te zijn voor de ALPINE sportwagen van Renault. De reïncarnatie van de mythische bolide gaat in de loop van volgend jaar in de verkoop en krijgt midscheeps achter een geblazen viercilinder met (maximaal) 300 pk.
Justin Hocevar, de directeur van Renault Australië heeft bevestigd dat de Alpine aldaar “tussen de 75.000 en 90.000 Australische dollar” gaat kosten. Ter vergelijking: de Porsche 718 Boxster kost ‘down under’ 125.000 dollar. Kortom, Renault gaat op tweederde van het prijsniveau van de Duitse rivaal zitten, al kan het tariefverschil in Nederland iets kleiner uitvallen vanwege de relatief lage CO2 uitstoot van de 718 Boxster (hetgeen weinig BPM betekent). Die Porsche kost bij ons 68 mille. Met een beetje geluk krijgt de Alpine bij ons dus een prijskaartje van 50 mille, en als het wat tegenzit 55 mille. Dat lijkt een mooi tarief voor een lichtgewicht sportwagen met 4 cilinder motor. Alfa Romeo zat met haar tarief voor de 4C (72.950 euro) duidelijk te hoog in de boom.’ +++
+++ AUDI wordt met haar autodeel dienst Audi At Home ook actief in Hongkong. Eind 2015 was het merk al van start gegaan in de Verenigde Staten (San Francisco en later Miami). Abonnees kunnen via de dienst gebruik maken van een vloot Audi modellen. Kiezen en reserveren gaat via de smartphone. Audi heeft Hongkong uitgekozen vanwege de parkeerproblematiek, de congestie en het bestedingspotentieel van de bevolking. De consument wil aldaar graag betalen voor hoogwaardige mobiliteitsdiensten, waarbij men zich bijvoorbeeld geen zorgen meer hoeft te maken om een eigen parkeerplek. Audi gaat de autodeel dienst misschien ook in Europa aanbieden.’ +++
+++ In het kader van de dieselaffaire hebben de autoriteiten in DUITSLAND “onregelmatigheden” vastgesteld bij modellen van meerdere fabrikanten: 5 Duitse en 11 buitenlandse. Hun systeem om schadelijke uitstoot te filteren schakelt zich uit bij een bepaalde buitentemperatuur. De Europese normen laten zo’n tijdelijke uitschakeling alleen toe om een ongeval of schade aan de motor te vermijden. In de ogen van het federale Duitse automobielagentschap KBA is dat niet het geval voor buitentemperaturen. Om hun modellen alsnog aan de normen te laten voldoen, roepen de Duitse merken vrijwillig 630.000 auto’s terug zodat de werking van de filters kan worden aangepast. De onregelmatigheden werden al in april vastgesteld, maar de KBA en ingenieurs van de fabrikanten verschilden van mening over de oplossing. Nu deze details geregeld zijn, kunnen Audi, Mercedes, Opel, Porsche en Volkswagen hun auto’s terugroepen. Porsche bijt met de Macan de spits af. Van deze SUV moeten 10.500 exemplaren terug naar de dealer. De aanpassingen komen bovenop de operatie bij Volkswagen om de sjoemelsoftware te verwijderen. Deze autofabrikant heeft in Duitsland dit jaar al 2,5 miljoen auto’s aangepast. Daarmee is het werk nog lang niet af. In totaal moet de Volkswagen Groep meer dan 8,5 miljoen auto’s terugroepen in Europa, en wereldwijd 11 miljoen exemplaren.’ +++
+++ De markt voor personenauto’s beleeft een mindere periode. De registraties dalen dit jaar naar verwachting met ruim 13 procent, zo stelt het Vooruitzicht Automotive van ING. Ook de verkoop van ELEKTRISCHE auto’s kent een terugval. Er wordt voornamelijk gekozen voor motoren op benzine. De dip in elektrisch is echter tijdelijk, zo stelt de bank: een omslag naar elektrische auto’s staat voor de deur. Na de sterke eindsprint in 2015 is het stil op de markt voor nieuwe personenauto’s. Vooral de zakelijke registraties vallen terug door aanscherpingen in de bijtelling. Hoewel volledig elektrische (emissievrije) auto’s wel een zeer lage bijtelling (4 procent) houden, loopt de markt hier niet voor warm. Daar komt echter verandering in. Max Erich, Sectoreconoom Automotive bij ING: “Het tijdperk van de elektrische auto nadert. De komende jaren worden belangrijke sprongen gemaakt om meer kopers aan te spreken”. In de periode januari tot en met augustus 2016 zijn ongeveer 15.000 nieuwe personenauto´s minder geregistreerd. De zakelijke markt, vorig jaar de drijvende kracht, houdt zich nu afzijdig. Veel zakelijke rijders besloten in 2015 nog te profiteren van een lage bijtelling. Nu deze is aangescherpt rijden leaserijders zo lang mogelijk in hun auto door. Leasecontracten worden verlengd, waardoor de registraties dit jaar verder terugvallen dan verwacht. ING Economisch Bureau heeft daarom haar raming voor 2016 aangepast van 415.000 naar 390.000 registraties. Voor 2017 zijn de verwachtingen niet veel hoger (400.000). Vooral (half)elektrische auto´s kennen een terugval. Het gezamenlijke aandeel van stekkerhybride modellen en volledig elektrische auto’s zakte van ruim 13 procent in 2015 naar een kleine 5 procent in de periode januari t/m augustus 2016. Aan het eind van het jaar worden nog wel extra registraties van stekkerhybride modellen verwacht (de bijtelling op deze auto’s wordt per 2017 voor de laatste maal aangescherpt). Een elektrische dip is echter onvermijdelijk, zo stelt de bank. Volledig elektrische auto’s weten de populariteit van stekkerhybride modellen vooralsnog niet over te nemen. Hoewel zij qua actieradius voor de meeste ritten ruim voldoen (de gemiddelde auto in Nederland rijdt slechts 36 kilometer per dag) overheerst bij consumenten twijfel. Die twijfel moet de komende jaren worden weggenomen. Steeds meer autofabrikanten investeren in de ontwikkeling van volledig elektrische auto’s. Dat zal leiden tot belangrijke stappen in betaalbaarheid en actieradius. ING Economisch Bureau raamde het marktaandeel van volledig elektrisch in de registraties van nieuwe personenauto’s in Nederland in 2020 eerder al op 7 procent. Deze raming wordt, gezien de snel toenemende investeringen, verhoogd naar 10 procent. In 2025 wordt een aandeel van 25 procent verwacht. Erich: “Na 2020 zullen volledig elektrische auto’s de markt meer en meer op eigen kracht veroveren. Het marktaandeel zal in een stroomversnelling komen. Uiteindelijk zal de brandstofmotor worden ingehaald”.’ +++
+++ KIA heeft haar nieuwe Mexicaanse fabriek in gebruik genomen. Hoewel er van daaruit in eerste instantie geen auto’s richting de Europese markt zullen worden gestuurd, is de productiefaciliteit toch van belang voor ons. Kia gaat de nieuwe Mexicaanse fabriek namelijk gebruiken om, bij de bediening van de Noord Amerikaanse markt, de faciliteiten in eigen land te ontlasten. En van daaruit worden wél auto’s richting Europa gestuurd. Eén daarvan is de Optima Sportswagon. Kia had theoretisch ook van de vorige generatie van deze D segment middenklasser een combiuitvoering op de markt kunnen brengen (het model was helemaal klaar ontwikkeld), maar er was geen productiecapaciteit. Nu is die er, dankzij de nieuwe fabriek in Mexico, wel. De faciliteit aldaat is de 6e overzeese productievestiging van Kia. Er is 3 miljard dollar in geïnvesteerd. De fabriek heeft een capaciteit van 400.000 auto’s. Kia dan daardoor op jaarbasis wereldwijd 3,56 miljoen voertuigen fabriceren. In Mexico rolt inmiddels de Forte van de band, de spirituele opvolger van de Cerato. Volgend jaar start de bouw van de nieuwe Rio. De auto’s zijn bedoeld voor Mexico, de Verenigde Staten, Canada en Latijns Amerika.’ +++
+++ De TOYOTA Prius was jarenlang de ‘car to have’ voor iedere Amerikaan die zich milieuvriendelijk wilde voordoen, inclusief vele bekende sterren. Maar de lage olie/brandstofprijzen hebben een streep door de rekening gezet. Ondanks dat de Prius vorig jaar compleet vernieuwd werd, zijn er in de VS in de eerste 8 maanden van dit jaar 26 procent minder exemplaren verkocht dan in dezelfde periode van 2016. Toyota zag haar Amerikaanse afzet daardoor met 5 procent dalen. Sinds begin 2014 zijn er slechts 4 maanden geweest waarin er meer exemplaren van de Prius werden verkocht dan in dezelfde maand een jaar eerder. De Prius, die wel succesvol blijft op de Japanse thuismarkt, gaat daarmee tegen de trend in. De Amerikaanse markt als geheel vertoonde, althans tot juli, namelijk een redelijke groei. “We verkopen er een stuk minder van, maar dat heeft niets te maken met de auto zelf. De hele markt is dramatisch verschoven richting pick-ups en SUV modellen als gevolg van de lage benzineprijzen. Er is een direct verband tussen de verkoop van hybride auto’s en wat je aan de pomp betaalt”, zo laat een Toyota dealer tegenover deWall Street Journal weten. Steeds meer Amerikanen ruilen hun Prius nu dan ook in voor zo’n benzine slurpend model. Tegelijkertijd raakt men tweedehands exemplaren van de hybride liftback niet aan de straatstenen kwijt.’ +++
+++ VOLVO heeft eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl bevestigd dat zij een Cross Country uitvoering van de V90 in voorbereiding heeft. De Zweden zullen eind september het doek van de terreinlook versie halen. De Cross Country uitvoering onderscheidt zich door een grotere bodemvrijheid, standaard vierwielaandrijving en extra kunststof beschermmateriaal voor de carrosserie van de reguliere uitvoeringen van de V90. Volvo heeft hoge verwachtingen van het model. Op basis van de eerste generatie V70 verscheen in 1997 de V70 XC. In 2000 debuteerde de tweede editie V70 en die werd ook weer leverbaar als XC (vanaf 2002 omgedoopt tot XC70). Ook van de in 2007 gelanceerde V70 generatie verscheen een ruige variant met die naam. Omdat de XC 90 een SUV, besloot Volvo al geruime tijd geleden om de terreinlook versies om te dopen tot ‘Cross Country.’ +++