De 124 Spider, die afgelopen maart op de autosalon van Genève het stralende middelpunt was op de stand van Fiat Chrysler, is als Anniversary Edition vrijwel uitverkocht. Met deze uitvoering werd de terugkeer van de betaalbare open Italiaanse sportwagen gevierd. De Alfa Romeo 4C Spider is ruim twee keer zo duur en voor de rest ben je aangewezen op het exclusieve repertoire van Ferrari, Lamborghini en Maserati.
Met de 124 Spider stelt Fiat de sportwagenfan in staat om al vanaf 33.995 euro een feestje je vieren. Voor de Anniversary Edition moest 5 mille meer worden betaald, maar dat geld kreeg de koper terug in de vorm van extra luxe en comfort. Deze genummerde, beperkte oplage is op voorhand via intekening al uitverkocht. Misschien is er een dealer te vinden die afstand wil doen van zijn eigen exemplaar, maar die exclusieve vis zal dan wel duur betaald moeten worden.
Volgende maand worden de eerste exemplaren van de 124 Spider in Nederland geleverd. Komt er een mooie nazomer, dan zal er vóór het winterseizoen nog volop genoten kunnen worden van lichtvoetig Italiaans, achterwiel aangedreven rij genot in een cabriolet en een karakteristiek design. De originele 124 Spider was destijds (1966) ontworpen door Tom Tjaarda, een Amerikaan met Nederlandse achtergrond. Hij was destijds in dienst bij het Italiaanse designhuis Pininfarina.
Of het design van de nieuwe 124 Spider, ontworpen in het Centro Stile van Fiat in Turijn, net zo tijdloos is als het originele model, moet de tijd leren maar feit is dat veel mensen diverse stijlelementen een lust voor het oog vinden. Samen met de 500 behoort hij tot de mooiste Fiat modellen. Beiden kenmerken zich door klassieke lijnen en uitgebalanceerde proporties. Een groot verschil is daarentegen de lengte van de motorkap. Die is bij de 124 Spider relatief groot en geeft het model een sportieve uitstraling. De zeshoekige grille plus het patroon van diens rooster, de ‘bulten’ op de motorkap en de bonkige, horizontale achterlichten zijn visuele verwijzingen naar het oorspronkelijke ontwerp.
Is de nieuwe Fiat 124 Spider een betere sportwagen dan zijn donorauto, de Mazda MX-5. De eerste vergelijkingstests lijken uit te wijzen dat dit afhangt van de uitvoering. De Fiat variant is voorzien van een turbobenzinemotor, die zich niet zozeer door meer vermogen (140 pk vs. 131 pk) van de basiskrachtbron van de Mazda onderscheidt, maar vooral door een veel gunstigere koppelkarakteristiek (240 Nm bij 2.250 toeren versus 150 Nm bij 4.800 omwentelingen). Dat maakt de 124 Spider een betere allrounder dan de MX-5, ondanks de hogere instapprijs en iets meer (9 gram/km) CO2-uitstoot.
Maar als de 2,0 liter versie van de MX-5 financieel binnen bereik ligt (37.890 euro), dan is dat het model om voor te gaan. Qua koppelkarakteristiek delft hij nog steeds het onderspit, maar voor wat betreft vermogen (160 pk) is de Mazda de Fiat royaal de baas. Daar komt bij dat een vrij ademende atmosferische motor zoals in de MX-5 zit uiteindelijk beter past bij een open sportwagen. Dat is ook de reden waarom de Fiat 124 Spider als Abarth het initiatief niet meer naar zich toe weet te trekken: die is vooral duur (45.495 euro) en zijn 170 paarden hebben een erg onrustig karakter. Voor de Italiaanse sportwagen geldt dus: minder is meer. En: wacht niet te lang met bestellen.