Op 7 september haalt Hyundai het doek van haar derde generatie i30. De Koreaanse autofabrikant spreekt van een “voor en door Europa ontwikkelde middenklasser”. Dat is niet louter PR praat want hetzelfde marktsegment bedient Hyundai elders met de Elantra. En het Koreaanse merk heeft inderdaad een ontwikkelingscentrum in Europa (Rüsselsheim, Duitsland). Ook het testwerk vond in onze marktregio plaats.
Hyundai meldt nog geen specificaties, dus we moeten het doen met deze plaatjes. Daarop is te zien dat de nieuwe i30 een designmengelmoes wordt van de i20, Tucson en de Infiniti Q30. Hij krijgt Hyundai’s nieuwe Cascading grille. Dat de nieuwe Hyundai stylingelementen van een premiumproduct (de Infiniti) heeft, is natuurlijk geen slechte zaak, maar van een verrassend ontwerp kan niet worden gesproken.
Volgens de designchef van Hyundai, de befaamde Peter Schreyer, was dat ook helemaal niet de bedoeling. Hij spreekt van een “visuele taal die iedereen zal aanspreken”. Anders gezegd: verwacht qua vormgeving geen extremiteiten. Net zoals de i20 die ook niet biedt. Hyundai onderscheidt zich liever met degelijke bouwkwaliteit. Daar maak je volgens Schreyer, samen met een braaf design, de meeste vrienden mee. Een 5-deurs hatchback bijt de spits af. Daarna volgt een Wagon uitvoering plus een 4-deurs coupé. De laatste carrosserievariant neemt het stokje van de i40 over.
Op de autosalon van Parijs, die 1 oktober van start gaat, maakt de derde generatie i30 zijn publieksdebuut. Een uitgebreid pakket veiligheidsaccessoires wordt standaard. Hyundai belooft dat de i30 ook qua rij dynamiek “aan de behoeften van de Europese klanten voldoet”. Naast reguliere versies heeft Hyundai ook een N versie in de pijplijn zitten; een hete uitvoering met circa 260 pk. De Nederlandse marktlancering van de i30 is overigens pas voor begin volgend jaar voorzien.