Kort door de bocht: Kia Optima PHEV

0
Getest

Kia Optima PHEV

Modeljaar 2016
Uit de beoordeling De Kia Optima PHEV is weliswaar comfortabel, efficiënt en goed uitgerust, maar te duur om te kunnen verleiden.

Waarom de korte test?

Ook Kia wordt actief in het segment voor stekkerhybride auto’s. Op papier combineren dergelijke modellen het beste van 2 werelden: elektrisch rijden wanneer het kan, en pas de verbrandingsmotor inschakelen als het moet. Zo kan je stressvrije (geen zorgen over een lege accu) het milieu een goede dienstbewijzen. Tenminste, als je laaddiscipline hebt. En daar schort het nogal eens aan, zo bleek ook afgelopen weekend weer uit de gegevens van Travelcard: in de praktijk zijn stekkerhybride modellen veel minder zuinig dan fabrikanten in de folder beloven. Dit nieuws heeft ook de overheid bereikt, met als gevolg dat de verlaagde bijtelling voor dit soort auto’s zal worden afgeschaft. Alleen wie dit jaar nog zijn stekkerhybride voertuig op kenteken laat zetten, kan profiteren van fiscaal voordeel.

Kia Optima PHEV

Wat voor auto is de Kia Optima PHEV?

Als basismateriaal voor haar eerste stekkerhybride model heeft Kia haar Optima gebruikt: een keurig afgewerkte, best vlot ogende D segment middenklasser. De zogeheten PHEV versie kan alleen als sedan worden besteld en dat is jammer, want menigeen heeft liever een praktischer combimodel. Maar wie dat perse wil, kan de Kia Optima Sportwagon met diesel of benzinemotor bestellen.

 Kia Optima PHEV electrisch tanken

De PHEV versie, die vanaf deze maand leverbaar is, moet theoretisch 54 kilometer op louter elektriciteit kunnen rijden. Mede daardoor daalt het verbruik van de 154 pk sterke 2,0 liter GDI benzinemotor (geen turbo, wel directe inspuiting) sterk, met als gevolg een CO2-uitstoot van 37 gram/km. Dit betekent dat de Kia Optima PHEV bij registratie vóór 1 januari nog in aanmerking komt voor een tot 15 procent verlaagde bijtelling.

Kia Optima PHEV plug-in

Optisch is de Optima PHEV te herkennen aan speciale lichtmetalen velgen, een grille die alleen opent als dat nodig is, een aangepaste achterbumper, LED verlichting, verchroomde sierstrips op de zijschorten en ‘Eco’ emblemen rondom. Kia gaat het model leveren in 2 uitrustingniveaus: voor 37.995 euro krijgt de zakelijk rijder de BusinessLine. Voor wie het breder kan later hangen, is er de ExecutiveLine. Die moet 42.995 euro opbrengen. Daarmee zit Kia tamelijk hoog in de boom, want de BMW 330e kost slechts 1.800 euro meer.

Kia Optima PHEV motor

Is het wat?

De GDI unit is gekoppeld aan een 68 pk sterke elektromotor. Het gecombineerde aantal paarden komt daarmee uit op 204. Die zorgen er samen met 372 Nm aan koppel voor dat de Optima PHEV in 9,4 seconden op 100 km/u zit. Niet slecht, maar de genoemde BMW blaast de Kia compleet weg, want de 330e klaart de sprintklus in 6,0 seconden. Gelukkig zorgt de elektromotor voor aardig wat trekkracht als zijn benzinecollega het (nog) rustig aan doet. In de stad (en tijdens fileverkeer) is het een prettige aandrijflijn, maar op de snelweg is de Kia Optima voor een kloeke zakenauto opvallend snel buiten adem.

 Kia Optima PHEV power meter

Net als bij de Niro (een conventionele hybride die niet kan worden opgeladen) is een 6-traps automaat met dubbele koppeling standaard. Dat is een prettiger type transmissie dan de CVT exemplaren waar Toyota een abonnement op lijkt te hebben. De automaat wisselt soepel en geciviliseerd van verzet. Dat draagt bij aan het relaxte karakter van de PHEV uitvoering, die zich kenmerkt door rij gemak en comfort, maar zich niet zo scherp door bochten laat sturen dan de lichtere, conventioneel aangedreven versies van de Optima.

Kia Optima PHEV dashboard

De besturing is op zich goed bekrachtigd, maar de installatie werkt minder direct dan bij de recent geteste Sportswagon variant. En vanwege het extra gewicht van het (9,8 kWh sterke) accupakket, is de PHEV uitvoering minder gewillig om snel van richting te veranderen. Qua veercomfort is er geen wezenlijk verschil, maar de Kia Optima weet duidelijk minder goed raad met oneffenheden in het wegdek dan de Lexus IS 300h (39.595 euro als BusinessLine, maar niet via het stopcontact oplaadbaar).

 Achterstoelen van Kia Optima PHEV

Aan het gewijzigde instrumentarium kan je zien dat de PHEV versie een bijzondere aandrijflijn met een elektromotor heeft. De rest van het interieur is grotendeels identiek aan de cabine van de gewone Optima. Dit betekent royaal ruimte voor de achterpassagiers; voor zowel hun benen als hoofd is er plek zat. Minder goed gesteld is het met de kofferbak. Het accupakket vreet nogal wat liters (203) op, met als gevolg dat er na 307 liter aan bagage de klep al dicht moet. Wie hier niet mee uit de voeten kan (en dat is in de praktijk al snel het geval, want een B segment hatchback als de Citroën C3 kan evenveel koffers aan), kan beter de standaard dieseluitvoering van de Kia Optima nemen. Die is 7.000 euro goedkoper.

 Kia Optima PHEV achterbak

Kia Optima PHEV test en recensie

60%
60%
Awesome

Anders dan een paar jaar geleden heeft de autoconsument tegenwoordig wat te kiezen in het segment voor (stekker)hybride auto's. Er werden al 2 concurrenten genoemd, maar er zijn er meer, zoals de Ford Mondeo HEV (37.070 euro, niet via het stopcontact oplaadbaar) en de Volkswagen Passat GTE (45.190 euro). De moeder aller stekkerhybride modellen, de Mitsubishi Outlander PHEV is er vanaf 41.990 euro). In dit speelveld wekt de Kia niet de indruk een keiharde aanbieding te zijn. Met name de BMW 330e biedt veel meer Freude am Fahren. Bovendien heeft dit model het 'juiste' merklogo en is hij praktischer. De Kia Optima PHEV is weliswaar comfortabel, efficiënt en goed uitgerust, maar te duur om te kunnen verleiden.

  • Autointernationaal
    6
  • Beoordelingen door bezoekers (8 Stemmen)
    5.5

Reageren is niet mogelijk.