Kort door de bocht: Kia Optima Sportswagon 1.7 CRDi

0
Getest

Kia Optima Sportswagon 1.7 CRDi

Modeljaar 2016
Uit de beoordeling De Optima Sportswagon ziet er goed uit, is aardig ruim en heeft een keurig verzorgd interieur.

Waarom de korte test?

Bij Kia arriveert eind september de nieuwe Optima Sportwagon in de showroom. De prijzen beginnen bij 32.495 euro. Daarmee is de combiversie 1.500 euro duurder dan de sedan. Kia noemt het uitrustingniveau van de instapversie Comfort Plus Line. Basismotor is de 140 pk sterke 1.7 CRDI dieselmotor. Een handbak is standaard, maar wie 2.500 euro bijbetaald kan een 7-traps DCT automaat met dubbele koppeling krijgen.

Andere uitrustingniveaus zijn Dynamic Line en Executive Line. Standaard is de Optima (de Comfort Plus Line dus) voorzien van onder andere parkeersensoren, automatische airconditioning, cruise controle, een navigatiesysteem met 7 inch beeldscherm, een achteruitrijdcamera, Bluetooth, een regensensor, 17 inch lichtmetalen velgen, actieve rijbaanassistentie, snelheidsbordenlezer en privacyglas. De Dynamic Line (35.495 euro) kenmerkt zich door een groter beeldscherm (8 in plaats van 7 inch), een Harman Kardon geluidsinstallatie, een panoramadak, een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel en een automatisch te openen achterklep. De meerwaarde van de Executive Line (38.995 euro) uitvoering zit hem in een verwarmbare achterbank, xenon verlichting, 18 inch lichtmetalen velgen, ventilatie voor de stoelen, een 360 graden camera, lederen bekleding en diverse rij assistentiesystemen. U kunt van de Optima Sportwagon 1.7 CRDI een schaap in wolfskleren van maken door te kiezen voor het GT Line (40.495 euro) uitrustingniveau.

Kia

Hyundai

Skoda

Optima Sportswagon i40 Wagon Superb Combi
1.7 CRDi Comfort Plus 1.7 CRDi Essence Nav. 1.6 TDI Active
32.495 euro 32.504 euro 32.440 euro

Kia

Opel

Renault

Optima Sportswagon Insignia Sports Tourer Talisman Estate
1.7 CRDi Executive CDTi 136 Innovation dCI 130 Intens
38.995 euro 38.495 euro 38.290 euro

Kia

Ford

Volvo

Optima Sportswagon Mondeo Wagon V60
2.0 T-GDI GT DCT EB 240A Vignale Ultim. T5A R+ Luxury
54.495 euro 54.975 euro 54.290 euro

De (écht) sportieve rijder wordt door Kia bediend met de GT uitvoering. Die beschikt over een elektronisch verstelbaar onderstel en een 2.0 T-GDI benzinemotor van 245 pk/350 Nm. Als Sportwagon kost als deze versie 54.495 euro (sedan 52.995 euro). Een 6-traps automaat is standaard. In 7,4 tellen sprint de Optima Sportwagon GT naar 100 km/u. Zijn topsnelheid bedraagt 240 km/u.

Wat voor auto is de Kia Optima Sportswagon?

Het is voor het eerst dat Kia met een stationwagon actief wordt in het D segment. De vorige generatie Optima was er alleen als sedan. Andere grote middenklassers als de Opel Insignia, Ford Mondeo en Skoda Superb zijn al geruime tijd als combi verkrijgbaar. Dat Kia met een alternatief zou komen, werd vorig jaar al duidelijk, toen het Koreaanse merk de Sportspace conceptstudie presenteerde. Dat ontwerp is nu vertaald naar een productiemodel, de Optima Sportswagon. Smaken verschillen, maar Autointernationaal.nl vindt het één van de fraaiste combi’s in zijn klasse. Met name in vergelijking met de genoemde Skoda Superb oogt de Kia veel sportiever.

Is het wat?

Stap je in, dan stelt de kwaliteitsindruk van de Optima Sportswagon niet teleur. Het dashboard oogt fraai en voelt solide aan. Het Koreaanse merk heeft een ergonomisch doordachte werkplek gecreëerd voor de bestuurder met een comfortabele zitpositie. Zowel de pedalen als het stuur en de schakelpook zijn goed geplaatst.

Met 552 liter bagageruimte is de Kia niet zo’n slokop als de Skoda Superb Combi (daar hoeft pas na 660 liter de klep dicht), maar de Koreaan verslaat wel de Mazda 6 SportBreak (522 liter). Klap je de achterbankleuning neer, dan is de uitslag hetzelfde: de Optima Sportswagon zit met 1.686 liter laadcapaciteit tussen beide concurrenten in. De bagageruimte heeft een mooi praktische vorm. Onder de laadbodem bevindt zich extra bergruimte. Aan de zijkanten bevinden zich bagagenetten. Door de hogere daklijn hebben achterpassagiers meer hoofdruimte dan in de sedanversie van de Optima. Op de hoeveelheid beenruimte is (ook) niks aan te merken.

Kia en moederbedrijf Hyundai hebben sinds enige tijd Albert Biermann in dienst; een Duitser die in het verleden leiding gaf aan de M divisie van BMW. Die technisch directeur van het Koreaanse merkenduo is zijn salaris dubbel en dwars waard, want hij heeft de Sportswagon versie in vergelijking met de sedan merkbaar aangescherpt. De besturing werkt duidelijk sneller, hetgeen het rij plezier en de lichtvoetigheid ten goede komt, ook al is de installatie wat gevoelloos. De Optima Sportswagon helt voor het leuke iets te veel over, maar de chocoladekant van de gekozen onderstelafstelling is dat het veercomfort prima is. Met de meeste oneffenheden in het wegdek weet de Kia goed raad.

Testauto was de 1,7 liter CRDi dieseluitvoering. Daarmee is de Optima Sportswagon motorisch geen topper, maar reden voor kritiek is er ook niet. Het blok is stationair goed hoorbaar, evenals wanneer je fors accelereert maar al cruisend doet de motor vrijwel onhoorbaar zijn werk en valt er op de loopcultuur niks aan te merken. Dankzij 340 Nm aan koppel zijn er vlotte tussenacceleraties mogelijk, waardoor inhalen een eitje is. Voor de sprint naar 100 km/u heeft de Kia 9,8 seconden nodig. Dat is geen recordwaarde en een gevolg van het feit dat de dieselmotor onder de 1.500 toeren nog niet wakker is. Jammer is dat zijn CO2-uitstoot met 113 gram/km niet laag genoeg is om in aanmerking te komen voor een verlaagde bijtelling. Op de handgeschakelde 6-bak valt niks aan te merken: daarmee kan je soepel van verzet wisselen. Met de automaat is ook niks mis, maar het maakt de Optima Sportswagon 1.7 CRDI (nog) minder efficiënt. Ook versterkt deze transmissie het wat afstandelijke rij karakter van de Kia.

Kia Optima Sportswagon 1.7 CRDi test en recensie

70%
70%
Awesome

De Optima Sportswagon ziet er goed uit, is aardig ruim en heeft een keurig verzorgd interieur. De rijeigenschappen zijn niet superspannend, maar van een ondermaatse prestatie is evenmin sprake. Op de dieselmotor is weinig aan te merken, afgezien van het feit dat de Kia met deze krachtbron in Nederland niet kan rekenen op een fiscaalvriendelijke behandeling. Diverse stationwagons van de concurrentie (Ford Mondeo 1.5 TDCi, Opel Insignia 1.6 CDTi, Renault Talisman dCi 130) bieden wél een verlaagde bijtelling. Omdat de Optima Sportswagon tegelijkertijd niet de ruimste is (dat is de Skoda Superb Combi) noch de sportiefst rijdende aanbieding (dat is de Mazda 6 SportBreak), heeft de Kia het gevaar het imago te krijgen van een stationwagon die nergens in uitblinkt. Nou ja, op één aspect misschien wel: zijn design.

  • Autointernationaal
    7
  • User Ratings (7 Votes)
    6.4

Comments are closed.