Kort door de bocht: Opel Karl

0
Getest

Opel Karl

Modeljaar 2016
Recensie Zijn 3 cilinder motor is bovengemiddeld goed maar heeft het op de snelweg moeilijk.

Waarom deze test?

Deze week vindt in Nederland de internationale persintroductie van de Opel Karl plaats. Een select aantal autojournalisten kon echter al eerder met de Duitse benjamin kennismaken. De Karl arriveert half juni bij de dealers voor prijzen vanaf 10.595. Er zijn 3 uitrustingniveaus die allemaal voorzien zijn van een atmosferische, 75 pk/96 Nm sterke 1,0 liter 3 cilinder benzinemotor. De basisversie heet Selection en biedt onder andere 5 deuren, 14-inch stalen velgen, cruise controle, dagverlichting, elektrisch bedienbare ramen vóór, een wegrijdhulp voor op hellingen, Isofix en hoofd & zijairbags voor zowel de bestuurder als de voorpassagier.

Een trede hoger staat de Edition, waaraan een prijskaartje van 11.595 euro hangt. Deze uitvoering biedt handbediende airconditioning, een geïntegreerde radio met stuurwielbediening en 4 speakers. Het topmodel is de 13.095 euro kostende Cosmo. Zijn meeruitrusting omvat onder meer automatische airco, een met leer bekleed stuurwiel, donker getinte achterste zijruiten plus achterruit, 15-inch lichtmetalen velgen, Lane Departure Warning, mistlampen met geïntegreerde bochtverlichting, telefoonvoorbereiding 2 extra speakers plus een USB aansluiting voor de radio. In een later stadium zal de Opel Karl leverbaar worden met een automaat.

Wat voor auto is Opel Karl?

Puur praktisch gezien is de Opel Karl de opvolger van de Agila. Dit model deed het nog best aardig, maar leverancier Suzuki stopte er mee. Deels omdat zij haar eigen variant (de Splash) afloste door de Celerio maar ook omdat Volkswagen tegenwoordig aandeelhouder van het Japanse merk is en liever niet heeft dat het bedrijf nog zaken doet met aartsrivaal Opel. In genetisch opzicht is de Karl echter de opvolger van de Chevrolet Spark. General Motors heeft besloten om helemaal te stoppen met dit volumemerk in Europa en het idee was dat als Opel een afgeleide van die Spark zou krijgen, het verlies aan marktaandeel beperkt zou blijven. Een vlieger die tot nu toe niet is opgegaan, maar goed, wie weet komt daar verandering in als de Karl volgende maand leverbaar wordt.

De Karl is 3,68 meter lang en daarmee is hij net wat langer dan de concurrentie. De wielbasis bedraagt 2,39 meter. De productie vindt plaats bij Daewoo in Zuid Korea, in dezelfde fabriek waar de Chevrolet Spark wordt gebouwd. De genetische voorvader van de Opel Karl zal niet de geschiedenis ingaan als een hoogvlieger (om het zachtjes uit te drukken), maar volgens Opel is zijn opvolger uit heel ander hout gesneden. Althans, de ontwikkeling vond plaats onder regie van de Duitsers zelf. Opel is met name trots op het touch screen, dat een hoge bedieningsvriendelijkheid zou bieden en gekoppeld kan worden aan je eigen smartphone. Het merk denkt daarmee met name jongere autoconsumenten te kunnen verleiden. De navigatie-informatie is in ieder geval altijd up-to-date en dus beter dan bij een vast systeem.

Is het wat?

De 3 cilinder motor van de 939 kilo zware Karl toont tijdens stadsritten een beschaafd karakter. Als gemiddeld verbruik geeft Opel 4,3 liter benzine per 100 km op. Dat is even veel als bijvoorbeeld de Hyundai met vergelijkbare motorisering verstookt, maar de Suzuki Celerio (790 kilo) kan met 3,6 liter toe. Dat scheelt een slok op een borrel. Voor de sprint naar 100 km/u is 13,9 seconden nodig. Daarmee is de Karl niet langzamer dan de Suzuki en iets vlotter dan de Renault Twingo SCe. Deze laatste concurrent krijgt regelmatig kritiek vanwege de bescheiden prestaties en ook voor de Opel Karl geldt dat hij op de snelweg net wat te kort komt. Je moet dan regelmatig terugschakelen, naar de vier of soms zelfs derde versnelling. Doe je dit niet, dan gebeurt er echt helemaal niks. Maar in de stad en op een B-weg reageert de Karl gewoon vlot. Daar komt bij dat de 3 cilinder motor (net als in de Corsa) goed oppakt en dankzij balansassen mooi trillingvrij is. De 5-bak schakelt licht, soepel en trefzeker. Niet zo hakerig als oude modellen van Opel dus.

De Karl voelt overigens sowieso licht aan en dat komt de rijeigenschappen ten goede. Dankzij het lage gewicht gaat hij makkelijk de bocht om en de Opel heeft weinig last van onderstuur. Het veercomfort is ‘Europees hard’ oftewel stevig, maar niet oncomfortabel. Het zorgt er voor dat de Karl in bochten amper overhelt. Het stuurgevoel is redelijk direct en niet zo nerveus. Daarmee is de Opel Karl beter in balans dan de Corsa, die wel last heeft van te nerveuze rijeigenschappen. 4 volwassenen kunnen over niet al te lange afstand prima van A naar B vervoerd worden. Op zich is de hoeveelheid hoofdruimte achterin prima, maar voor de benen is er weinig plek. Kinderen zul je evenwel niet snel horen klagen.

De kofferruimte is met de achterbankleuning omhoog 195 liter hoog; dit volume kan tot 940 liter worden vergroot. Ter vergelijking: de Hyundai i10 scoort hier 250 resp. 1.045 liter. Ook de Suzuki Celerio is ruimer. Wel onderscheidt de Karl zich positief van de Adam, waarbij na 170 (of 663) liter de kofferklep al dicht moet. De til drempel van de Karl is mooi laag en de greep is weggewerkt achter het merklogo op de achterklep. Het interieur van de Karl doet vertrouwd aan, ondanks zijn on-Europese productielocatie. het stuurwiel is afkomstig van de Corsa en het touch screen monteert Opel ook in de Adam. Daaronder bevinden zich 2 grote, conventionele draaiknoppen voor de klimaatregeling.

Tot de optiemogelijkheden behoren stoel of stuurwielverwarming en een panoramadak. Standaard zijn volop bergvakken voor waterflessen of de mobiele telefoon. Voorin valt er volop chroom te bespeuren (instrumentarium, knoppen klimaatregeling, infotainment systeem), maar achterin (en zeker in de kofferbak) is het een troosteloze zaak. Aan zaken als armzalige bekledingmaterialen, dunne kunststofdelen en een hoedenplak zonder noemenswaardige versteviging kan je merken dat de Karl beslist niet te veel mocht kosten. “De lage instapprijs moest uit de lengte of de breedte komen”, zo licht interieurdesigner Steffan Arndt de materiaalkeuze toe. “Datgene wat het meest in het blikveld zit, is het best afgewerkt. Op de rest hebben we bespaard”. Het is aan u om te bepalen of u met deze keuze kunt leven. Een pluspunt is het feit dat de achterbank is uitgevoerd met 3 gordels. Daarmee is de Karl op papier een 5-zitter. Sommige concurrenten laten het bij 2 gordels achterin.

Opel Karl test en recensie

80%
80%
Awesome

Opel zegt dat er in Europa veel belangstelling is voor de Karl. Alleen al in Duitsland zijn er meer dan 15.000 bestellingen. Dat klinkt imposant, maar het marktsegment is in Europa een kleine 3 miljoen exemplaren groot. In het voordeel van de Karl pleit dat hij de vrijwel even grote (3,70 meter) Adam totaal niet bijt. Beide modellen hebben een eigen doelgroep. Daar waar de Adam een Duits alternatief is voor de Fiat 500, daar kan de Karl gezien worden als een oplossing voor diegenen die zich geen Skoda Fabia kunnen permitteren. Opel biedt die kopersgroep een plezierig alternatief. De Karl onderscheidt zich door standaard 3 gordels achterin (al is er onvoldoende plek voor 3 volwassenen), de prettige rijeigenschappen (dankzij een volwassen onderstel) en mooie materialen voor het dashboard (de rest is minder goed afgewerkt). Zijn 3 cilinder motor is bovengemiddeld goed maar heeft het op de snelweg moeilijk. Daar komt bij dat de krachtbron niet bijzonder zuinig is.

  • Autointernationaal
    8
  • User Ratings (63 Votes)
    4.2

Comments are closed.