Dorstig en dus duur: Kia Optima SW 2.0 T-GDI GT

0

GetestDe nieuwe Optima SW 2.0 T-GDI GT

ModelKia Optima

Modeljaar2016

RecensieDe Koreaan rijdt lekker, maar is geen koopje.

Waarom de korte test?

Autointernationaal.nl berichtte al eerder dat Kia hogerop wil. Dat gaat het Koreaanse merk op twee manieren doen: enerzijds door een nieuw topmodel aan het gamma toe te voegen (de volgend jaar te introduceren ‘GT’) en anderzijds door het gamma van een huidige topmodel, de Optima, uit te breiden met een sportievere en duurdere versie. Die uitvoering, de SW 2.0 T-GDI GT, wordt nu getest.

Kia Optima SW 2.0 T-GDI GT stationwagon

Wat voor auto is de Kia Optima SW 2.0 T-GDI GT?

De Optima SW 2.0 T-GDI GT is ontwikkeld onder regie van Albert Biermann, voorheen verantwoordelijk voor de ontwikkeling van M modellen bij BMW. Wie weet biedt deze Koreaanse middenklasser dus ook wel ‘Freude am Fahren’! Feit is dat Biermann niet over één nacht ijs is gegaan. De oorspronkelijke GT uitvoering van de Kia Optima werd door hem afgekeurd. Dat was in zijn ogen weinig anders dan een dieseluitvoering met krachtigere motor. Voor zo weinig verschil met de standaardversie wilde hij zijn handen niet in het vuur steken.

Kia Optima SW 2.0 T-GDI GT zijflank

Is het wat?

Maar nu is de Optima SW 2.0 T-GDI GT klaar waaronder Biermann wel zijn handtekening durft te zetten. Tijdens de test wordt duidelijk dat de voormalige BMW ontwikkelingschef kaas heeft gegeten van sportieve auto’s. De Kia Optima SW 2.0 T-GDI GT beschikt over een perfect uitgebalanceerd onderstel met een goede demping en tegelijkertijd een uitstekend veercomfort. Hobbels in het wegdek weet de Kia nauwkeurig wel te filteren. Het bochtgedrag is volkomen probleemloos en de besturing, hoewel niet bijzonder communicatief, kan er ook goed mee door. De Optima SW 2.0 T-GDI GT is niet vrij van aandrijfreacties, maar hij is zeker leuker om mee te rijden dan de tamelijk klinische Skoda Octavia Combi RS, een directe concurrent.

Kia Optima SW 2.0 T-GDI GT koplampen

Michael Cole, de Managing Director van Kia Europa, kan dus tevreden zijn. Hij ambieerde voor de Optima SW 2.0 T-GDI GT een podiumplaats op het gebied van rijeigenschappen: “Wij wilden een auto aan ons gamma toevoegen die qua dynamische wegkwaliteiten tot de beste in zijn klasse behoort. Wij hebben reeds een goede reputatie op het gebied van design, kwaliteit en betrouwbaarheid. Wij willen nu ook tot de top gaan behoren qua rijgedrag”.

Kia Optima SW 2.0 T-GDI GT motor

Het kloppend hart van de Kia Optima SW 2.0 T-GDI GT wordt gevormd door een direct ingespoten viercilinder turbobenzinemotor. De krachtbron is in zekere zin een oude bekende, want hij deed zijn intrede in 2007, als resultaat van een samenwerking tussen Hyundai/Kia, Chrysler en Mitsubishi. Genetisch is de motor dus verwant aan de krachtbron van de Mitsubishi Lancer Evolution X! Ondanks dat het vermogen veel lager uitvalt (245 pk), zorgt dit Theta gezinslid voor veel plezier. De vermogenafgifte is mooi lineair en de krachtbron heeft geen hekel aan het maken van toeren. Enige smet op het blazoen is dan de trillende voorruit en dashboard, maar daar heeft de Skoda Octavia RS ook last van. Het uitlaatgeluid klinkt wat kunstmatig, maar is nog steeds erg leuk. Sprinten naar 100 km/u doet de Optima SW 2.0 T-GDI GT in een nette 7,6 seconden. Alleen bij de pomp merk je dat het blok al aardig op leeftijd is: het praktijkverbruik komt uit op 10 liter per 100 km. Kia geeft als emissiewaarde 191 gram/km op. Dat is fors meer dan bijvoorbeeld de Volvo V60 T5 uitstoot (149 gram).

Kia Optima SW 2.0 T-GDI GT

Terwijl veel modellen uit het Kia gamma leverbaar zijn met een automaat met dubbele koppeling, heeft men in Korea er de voorkeur aan gegeven om de Kia Optima SW 2.0 T-GDI GT te voorzien van een traditionele transmissie met koppelomvormer en 6 versnellingen. Een prima te verdedigen keuze, want de automaat gedraagt zich perfect met goed gekozen overbrengingsverhoudingen. Handmatige aansturing is ook mogelijk via schakelflippers.

Kia Optima SW 2.0 T-GDI GT laadruimte

De GT uitvoering van de Optima SW is net zo ruim en praktisch als de minder potente versies uit het gamma. Afwerking en ergonomie zijn foutloos, maar het interieur heeft een wat sombere uitstraling. Aan de buitenkant zullen sommige mensen weinig verschil kunnen zien met de GT-Line uitvoering van de Kia Optima 1.7 CRDi, de krachtigere motor ten spijt. Alleen aan de rode remklauwen kan je de échte GT herkennen.

Kia Optima SW 2.0 T-GDI GT cockpit

Zoals het hoort bij een topmodel is deze sportieve Kia volgehangen met toeters en bellen. Voorbeelden zijn elektrisch verstelbare, met leder beklede stoelen (tevens verwarmbaar en voorzien van ventilatiefunctie), adaptieve cruise controle en handenvrije toegang. Maar voor niets gaat de zon op, en blijkbaar al helemaal niet in Zuid Korea. Kia vraagt 54.495 euro voor de Kia Optima SW 2.0 T-GDI GT. Dat kan je gerust een premiumprijs noemen, want Audi vraagt 53.790 euro voor de 2.0 TFSI Quattro versie van de A4 Avant met S-tronic automaat. En hoe duur de Kia écht is, weet je pas nadat je hem hebt proberen in te ruilen …

Kia Optima SW 2.0 T-GDI GT

Kia Optima SW 2.0 T-GDI GT testrecensie: De Koreaan rijdt lekker, maar is geen koopje

70%
70%
Awesome

Kia heeft door de jaren heen een grote klantenkring opgebouwd met een 'veel voor weinig' recept. De Kia Optima SW 2.0 T-GDI GT biedt onverminderd 'veel', naar het is niet weinig wat het Koreaanse merk voor de sportieve stationwagon vraagt. Zelfs de prijzige Vignale uitvoering van de Ford Mondeo Wagon is goedkoper. Ondanks dat de praktische Optima SW 2.0 T-GDI GT een prettige metgezel is met keurige rijeigenschappen, is zijn krachtige, levendige maar onzuinige motor vanwege de BPM heffing ook een belangrijke sta in de weg om een grote klantenkring in het hogere segment op te bouwen. Zonder premiumstatus moet je eenvoudigweg méér in huis hebben.

  • 7
  • User Ratings (5 Votes)
    6.1

Comments are closed.