Fiat bevestigt komst 3 cilinder

0

Fiat heeft eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl bevestigd dat er een alternatief komt voor de niet door iedereen gewaardeerde TwinAir tweecilinder. Een woordvoerder van het Italiaans/Amerikaanse autoconcern laat weten: “We komen inderdaad met een nieuwe driecilinder motorenfamilie”.

Daarmee komt Fiat eindelijk tegemoet aan de kritiek van pers en de consument op de weliswaar karakteristiek klinkende, maar niet bijster geciviliseerde 2-pitter die in de praktijk bovendien veel minder zuinig is dan in de folder wordt beloofd. De nieuwe 3 cilinder motor zal in Brazilië geproduceerd gaan worden. In eerste instantie alleen in atmosferische variant, (een 1,0 liter met 78 pk en 107 Nm) maar later ook met turbo.

De krachtbron zal samen met een 4 cilinder afgeleide op termijn ook de Fire motoren gaan opvolgen. Fiat noemt de nieuwe aluminium motorenfamilie Global Small Engine. De 4 cilinder variant krijgt een inhoud van 1.332 cc en levert 109 pk en 139 Nm. Het voor een atmosferische motor relatief stevige vermogen is te danken aan een hoge compressie van 13:1.

In een later stadium volgen zoals gezegd varianten met een turbo én 4 kleppen per cilinder. De 1,0 liter schopt het dan tot ongeveer 120 pk, waarmee hij zich goed kan meten met soortgelijke motoren van de concurrentie. De 1,3 liter is in geblazen vorm in staat om 160 pk te ontwikkelen. Daarmee is het een adequate opvolger voor de huidige 1.4 Turbo MultiAir krachtbron, die 140 à 170 pk levert.

De woordvoerder van Fiat Chrysler Automobiles laat weten ook in (deels) elektrische aandrijving te investeren. Op korte termijn houdt het Italiaans/Amerikaanse concern evenwel vast aan diesels. Die zijn nodig om de CO2 vlootlimieten in 2020 te halen. Daarna zullen ze geleidelijk aan verdwijnen uit het A en B segment. Is Fiat Chrysler Automobiles daarmee een trendvolger op het gebied van aandrijflijnen? Dat is een beetje tegen het zere been van de Italianen, want men is er trots op dat zij marktleider in Europa is op het gebied van CNG. Fiat vindt gas momenteel een ondergesneeuwd alternatief. “Het kost niet veel meer en je kunt er als je het goed aanpakt bijna CO2-neutraal mee rijden”.

Fiat heeft in Europa een prima verkoopmaand achter de rug waarin het marktaandeel kon worden opgevoerd van 3,7 procent naar 4,1 procent. Dat is vooral te danken aan de landen Italië en Spanje waar het merk goed gepositioneerd is om van de aantrekkende vraag naar auto’s te profiteren. Minder gelukkig is het autoconcern met de ontwikkelingen in Turkije, wiens kredietwaardigheid onlangs werd afgewaardeerd tot junkstatus. Opsteker is dat de aldaar geproduceerde Tipo veel gevraagd is. Fiat moet in Bursa 20 shifts per week draaien om het ordertempo bij te kunnen houden.

De onverwacht grote vraag naar de Tipo (foto) elders is de reden waarom het model in Nederland nog maar amper leverbaar is: dit jaar tot nu toe 138 exemplaren. Voor de hatchback en de SW zijn de orderboeken überhaupt nog niet geopend. Maar elk nadeel heb zijn voordeel: met de huidige, verouderde benzinemotoren is het niet echt een aanrader, al helemaal niet omdat de prijs als gevolg van het stevige verbruik en navenante CO2-uitstoot stevig is. Ja, als er één model is dat zou kunnen profiteren van de nieuwe generatie 3 en 4 cilinder motoren, dan is het de Tipo wel.

Comments are closed.