Exclusief: rijden met de nieuwe Nissan Micra

0

GetestDe nieuwe Micra

ModelNissan Micra

Modeljaar2017

RecensieEen bovengemiddeld verfijnde, soepel verende, scherp gelijnde en prima uitgeruste auto.

Waarom de korte test?

Met de populariteit van de Qashqai in gedachten (vorige maand gingen er in Nederland liefst 818 exemplaren over de toonbank) zou je het misschien niet zeggen, maar met Nissan gaat het op Europees niveau momenteel niet zo goed. Dat komt omdat diezelfde Qashqai inmiddels veel nieuwe rivalen heeft gekregen, de Juke op leeftijd begint te raken en de Pulsar zoals eerder door Autointernationaal.nl voorspeld alleen via het verhuurkanaal valt te slijten. Ook aan de huidige Micra beleeft Nissan meer lasten dan lusten. Maar dat gaat veranderen: volgend jaar maart start de verkoop van zijn veel hoogwaardigere opvolger!

micraprototypekddba2

Wat voor auto is de nieuwe Nissan Micra?

De modelnaam ‘Micra’ klinkt een beetje oubollig, maar toch was dit in het verleden een sterk product. De tweede generatie werd zelfs uitgeroepen tot ‘Auto van het Jaar’ en er zijn niet veel Japanse modellen die dezelfde bokaal wisten te bemachtigen. Maar de latere edities hadden minder glans, met als dieptepunt de huidige generatie die in de Nissan showrooms vierkante banden aan het kweken is.

Op het hoofdkantoor van Nissan heeft men erkend dat die Micra gewoonweg niet goed genoeg is voor de kritische Europese autoconsument. Daarom gooit het merk het nu over een andere boeg: op basis van de populaire Clio van alliantiepartner Renault zal een kwalitatief veel betere opvolger worden gelanceerd. Een select aantal autojournalisten mocht nu al rijden met het prototype.

Nissan Micra

Is het wat?

In vergelijking met de oude Micra is de nieuwe editie 17 centimeter langer, 8 centimeter breder en 6 centimeter lager. Dat levert totaal andere carrosserieproporties op. Voor stijlgevoelige autoconsumenten is de vijfde generatie Micra een verademing. En dankzij de grotere maatvoering krijgen zij ook nog eens een grotere auto. Nissan gaat het model leveren in 3 uitrustingniveaus.

Er kon worden gereden met zowel de 0,9 liter turbobenzine 3-pits versie als de 1.5 dCi viercilinder diesel. Beiden zijn goed voor 90 pk. Met name de diesel is erg stil; ondanks dat er gereden werd met een prototype zou dit model wel eens de meest verfijnde auto in zijn klasse kunnen zijn! Prestatiecijfers zijn er nog niet, maar reken op minder dan 12 seconden voor de sprint naar 100 km/u. Dankzij 220 Nm aan koppel is er bij lage toerentallen al lekker veel trekkracht beschikbaar. Last but not least: de CO2 emissiewaarde van de Micra 1.5 dCi bedraagt slechts 85 gram/km.

Ook het veercomfort draagt bij aan het meer volwassen karakter van de nieuwe Micra. Nissan heeft bewust gekozen voor een relatief zachte afstelling. Het resultaat is een auto die kleine oneffenheden in het wegdek prima weet te absorberen. Tegelijkertijd gedraagt de nieuwe Micra zich mooi stabiel in bochten. Niet veel concurrenten weten dit niveau van finesse te evenaren. Nissan gaat de nieuwe Micra standaard uitrusten met devan de Qashqai bekende systemen Active Trace Control en Active Ride Control. Die helpen om de ruwe kantjes uit de rijeigenschappen te halen. Keerzijde van de medaille is dat de Micra niet de meest lichtvoetig aanvoelende auto in zijn klasse is. De Volkswagen Polo biedt bijvoorbeeld een scherpere besturing.

Nissan Micra

Nissan is trots op het interieur van de nieuwe Micra. Vanaf het tweede uitrustingniveau is een 7-inch touchscreen standaard, waarmee o.a. Apple CarPlay kan worden aangestuurd. Het dashboardontwerp is niet revolutionair maar wel aantrekkelijk. De kwaliteit van de gebruikte materialen is zelfs bij dit prototype prima. De langere wielbasis heeft niet alleen een gunstige uitwerking gehad op het veercomfort, maar ook op het ruimteaanbod. Het is makkelijk om een comfortabele zitpositie te vinden dankzij ruime verstelmogelijkheden van de zetels. Het is nog niet bekend hoeveel bagage men kwijt kan in de Micra, maar zijn donorauto Clio biedt een capaciteit van 300 liter. De verwachting is dat de Nissan hierbij in de buurt komt.

Qua veiligheidsvoorzieningen heeft Nissan zijn huiswerk goed gedaan. De nieuwe Micra gaat standaard geleverd worden met een autonome remassistent. Tegen meerprijs zal hij kunnen worden uitgerust met zaken als voetgangersherkenning, rijbaan hulp, dode hoek waarschuwing, verkeersborden herkenning en een 360 graden camera. Qua veiligheidsvoorzieningen staat de Micra dus niets in de weg om de volle 5 sterren te scoren in de botsproeven van Euro NCAP.

Nissan Micra

 

De eerste indruk is zeer goed!

80%
80%
Awesome

De eerste indruk van de nieuwe Micra is zó positief dat hij minimaal 4 sterren scoort. Hij heeft de potentie om een hogere waardering te krijgen, maar dat zal van de prijsstelling afhangen. Nissan hint er vast op dat het model niet meer tegen ramsj prijzen zal worden aangeboden zoals de vorige editie: reken op tarieven op Fiesta, Clio en Polo niveau. Daarvoor krijg je een bovengemiddeld verfijnde, soepel verende, scherp gelijnde en prima uitgeruste B segment auto. Zet deze Micra daarom zeker op uw proefritlijstje als u volgend voorjaar een nieuwe compacte hatchback zoekt!

  • 8
  • User Ratings (15 Votes)
    6.2

Comments are closed.