De Alfieri blijkt voor Maserati een lastigere bevalling dan gedacht. Het is inmiddels al weer 2 jaar dat er een conceptversie werd gepresenteerd en een productiemodel lijkt verder weg dan ooit. Dat geldt al helemaal voor een cabrioletuitvoering.
Vooralsnog is er alleen sprake van uitstel, maar dat zou zonder tegenbericht ook wel eens afstel kunnen worden voor de Jaguar F-type killer van Maserati. De Italianen richten zich eerst op andere projecten. Zo wordt er prioriteit gegeven aan een nieuwe GranTurismo en GranCabrio. Deze bejaarde sportauto’s zijn inderdaad dringend aan vervanging toe.
Dat het licht nog niet op groen gezet is voor de Maserati Alfieri, heeft mogelijk te maken dat deze sportwagen te veel in het prijsvaarwater van de Ferrari California T (223.348 euro) terecht zou komen. En met dit zustermerk zijn de banden ondanks de beursgang allesbehalve doorgeknipt.
Volgens Maserati is er, nadat de GranTurismo en GranCabrio eind 2017 zijn vervangen, wel “ruimte” voor een productieversie van de Alfieri. Dat lijkt Autointernationaal.nl nogal optimistisch, want in 2019/2020 (daar spreken wij dan over) zullen eerst de Ghibli en Quattroporte afgelost moeten worden. Die zijn nu al geen partij meer voor de Duitse premiumconcurrentie.
De Alfieri komt dus pas na 2020 aan de beurt. Dan is het ontwerp inmiddels (dik) 6 jaar oud. De geplande 410, 450 en 520 pk vermogensversies van de V6 motor zijn leuk, maar wie wil er dan nog een sportwagen met verbrandingsmotor. Grote kans, dat Maserati er dan achter komt dat een elektrisch model meer prioriteit heeft ….