Dacia doet al generaties lang goede zaken met een stoere Stepway uitvoering van de Sandero. De Roemeense hatchback, die van nature al eerder robuustheid dan elegantie uitstraalt, kan die terreinlook behandeling goed hebben. En er is blijkbaar ook een markt voor: een auto met cross-over elementen die toch niet meer dan 14.000 euro kost.
Het succes van de Sandero Stepway is Opel niet onopgemerkt gebleven. Die heeft zijn kleine stadsrakker, de Karl, nu ook een stoere outfit aangetrokken. Het resultaat staat te pronken op de autosalon van Parijs. Net als bij de Adam noemt Opel de saus ‘met extra stukjes plastic’ Rocks. De bumpers ogen in deze Tupperware vorm trouwens wel erg goedkoop. De velgen zijn 15 inch groot. De kentekenplaat achter is verhuisd van de bumper naar de kofferklep.
Om de schijn te wekken dat je er daadwerkelijk het terrein mee in kan, is de grondspeling met 18 millimeter verhoogd. De andere aanpassingen blijven beperkt tot enkele badges, (zogenaamde) dorpel beschermplaten en dakrails. Sommigen zullen de Karl Rocks een genante vertoning vinden, maar ten opzichte van de tamelijk anoniem ogende doordeweekse uitvoering, is de Opel op zijn minst opvallend te noemen. Althans, in de blauwe tint zoals hij op de beursvloer van Parijs te vinden is.
Binnenin zorgt Opel bij de Karl Rocks voor speciale Favo stoffen bekleding met een honingraatmotief. Verder is de terreinlook versie voorzien van een R300 radio waarvan het omhullende frame afgewerkt is in hoogglans zwarte pianolak. De Rocks uitvoering kan optioneel uitgerust worden met een R 4.0 IntelliLink radio. Die is ook geschikt voor Apple CarPlay of Android Auto, en het navigatiesysteem Navi 4.0 IntelliLink. Mocht u zich vast rijden in het terrein met de Karl, dan kunt u hulp inroepen via de Opel OnStar diensten.
Voor de aandrijving van de Karl Rocks zorgt de bekende atmosferische 1,0 liter driecilinder die gekoppeld is aan een handgeschakelde 5-bak. Bestellen kan eind dit jaar. Prijzen zijn er nog niet, maar reken op minimaal 14.495 euro. Of de wat minder sneu ogende Sandero Stepway (13.995 euro; groter en sneller, maar qua infotainment minder modern) nu voor zijn toekomst moet vrezen, zal de tijd leren.