Nissan Micra maakt een comeback

0

GetestDe nieuwe Micra

ModelNissan Micra

Modeljaar2017

RecensieDe nieuwe Nissan Micra heeft voldoende om in maart een vlotte verkoopstart te kunnen maken.

Aan het einde van het eerste kwartaal van 2017 wordt hij leverbaar: de nieuwe Nissan Micra 0.9 GI-T. Een exclusief aantal autojournalisten had het voorrecht om deze Japanse toekomst ‘Made in France’ nu al uit te proberen.

Nissan Micra 2017 achterkant

Na een 30-jarige carrière en 7 miljoen verkochte exemplaren wereldwijd, heeft Nissan nu de vijfde generatie Micra klaar. De modelreeks was hard op weg om zowel een icoon als één van Nissan’s bestsellers te worden, maar met de laatste, in Thailand gebouwde, te minimalistische editie beging het merk een misstap. Dat wordt nu rechtgezet.

Nissan Micra 2017 zijflank

De nieuwe Nissan Micra is namelijk primair voor Europa ontwikkeld, is gebaseerd op de succesvolle Clio van alliantiepartner Renault en zal ook in haar Franse Flins fabriek gebouwd gaan worden. Anders dan in China of in de Verenigde Staten zijn B segment modellen zeer gewild in Europa. met name bij in stedelijke gebieden woonachtige vrouwen. Dat biedt voor de nieuwe Micra een enorm potentieel.

De nieuwe Nissan Micra 2017

De nieuwe Nissan Micra zal officieel beschikbaar zijn voor tests in december. Dan zullen ook de prijzen bekend worden gemaakt. De eerste exemplaren worden bij de dealers afgeleverd in februari 2017. De eigenlijke lancering, met open deur dagen en introductieaanbiedingen, is gepland voor maart 2017.

Nissan Micra 2017
Het feit dat de nieuwe Micra op dezelfde productielijn geproduceerd zal worden als de Renault Clio (en de Zoe) illustreert dat de alliantie tussen beide autofabrikanten steeds inniger wordt. Niet eerder liet Nissan één van haar modellen door haar partner bouwen. De nieuwe Nissan Micra heeft dus een heuse primeur.

Nissan Micra 2017 cockpit

Toch is bovenomschreven productiebeslissing vooral van praktische aard, want de Nissan Micra heeft hetzelfde technische platform als zijn neef. Het ontbreken van typische Nissan DNA betekent dat de nieuwe editie fors groter is dan zijn voorganger. Met een lengte van 4 meter (3.999 mm om precies te zijn) is hij 17,4 centimeter langer. De breedte neemt met 7,7 centimeter toe tot 1,74 meter), maar de nieuwe Nissan Micra is 5,5 centimeter minder hoog (1,45 meter). De wielbasis groeide met 7,5 centimeter naar 2,52 meter. Onder de streep levert dit een Micra op die niet alleen veel ruimer is dan zijn voorganger, maar ook meer charisma heeft.

Nissan Micra 2017 op de weg

Terug van weggeweest is de 1.5 dCi dieselmotor in het gamma van de Micra. Die ontbrak bij de vorige generatie, maar nu de oliegestookte motor in de Flins fabriek voor het grijpen ligt, is het relatief eenvoudig om een dieselversie aan het pallet toe te voegen. Nissan gaat hiermee tegen de branchetrend in, maar de fabrikant rechtvaardigt het besluit door er op te wijzen dat 40 procent van de verkopen in het B segment door bedrijven wordt gegenereerd en die kunnen in sommige Europese landen de BTW op diesel terugkrijgen. Bovendien denkt Nissan met de Nissan Micra 1.5 dCi marktaandeel terug te winnen.

De nieuwe Nissan Micra 2017 in actie

Het benzinemotorenaanbod is ook niet langer Aziatisch. De 1.2/1.2 DIG-S unit heeft plaatsgemaakt voor de 0.9 GI-T. Feitelijk is dat de 0.9 TCe unit van Renault, maar dan met 5 pk extra (95 pk in plaats van 90 pk). Deze krachtbron zit onder de kap van de testauto. De vijfde generatie Micra wordt daarnaast leverbaar met een atmosferisch 1,0 liter blok (ook een driecilinder), maar die levert slechts 73 pk.

Nissan Micra 2017 dashboard

Zodra je instapt, dan merk je direct dat de nieuwe Nissan Micra aanzienlijk ruimer is dan zijn voorganger. Nissan zorgt niet voor een nieuwe standaard in het B segment, maar scoort nu wel een ruime voldoende. Dankzij een in hoogte verstelbare stoel kan de bestuurder makkelijk een prettige zitpositie vinden. Verder valt op dat de middenconsole niet te breed is, waardoor er veel beenruimte is.

Nissan Micra 2017 infotainment systeem

Een ander positief effect van de gewijzigde carrosserie proporties is dat het zwaartepunt bij de nieuwe Nissan Micra een stuk lager ligt dan bij het oude model. Dat heeft een gunstige uitwerking op het weggedrag. De Micra rolt minder om zijn lengteas en dankzij het standaard Active Trace Control systeem worden in bochten minuscule rem ingrepen uitgevoerd, waardoor hij makkelijker in zijn spoort blijft en de carrosserie zich minder onrustig gedraagt. Nissan introduceerde dit stukje techniek reeds op de tweede generatie Qashqai en het systeem overtuigt in veel situaties. De aanwezigheid van Active Trace Control stelde Nissan in staat om voor een relatief soepele ophanging te opteren, waardoor het veercomfort goed is, ongeacht de velgmaat (16 of 17 inch).

Nissan Micra 2017 wieldop

De 0,9 liter driecilinder turbomotor is dus een oude bekende, want hij is al jaren te vinden in vele modellen van Renault (en Dacia). Het is een goede krachtbron zonder de beste in zijn klasse te zijn. Met de beschikbare 95 pk kan de Nissan Micra in alle denkbare situaties adequaat uit de voeten, maar het sprintvermogen (0-100 km/u in 12,1 seconden) is aan de bescheiden kant.

Nissan Micra 2017 motor

De primaire doelgroep zal daar prima mee kunnen leven. De Nissan Micra is immers vooral bestemd voor gebruik in en om de stad. Daar heb je plezier van de goede handelbaarheid van de Nissan, en de zachte vering. Parkeermanoeuvres kunnen worden vergemakkelijkt door het gebruik van 4 optionele camera’s voor een “birdview” van de auto. Een alternatief is de achteruitrijd camera in combinatie met parkeersensoren.

Nissan Micra 2017 zijspiegel

Een tegenvaller is de hoeveelheid rol geluiden die de Micra produceert. Met name op de snelweg, als het motorgeluid van de driecilinder naar de achtergrond verdwijnt, valt op dat er nogal wat resonanties in het onderstel zitten die vervolgens de passagiersruimte binnendringen, met name op een slecht wegdek. Ook als je door plassen water rijdt, hoor je dat erg goed. Mogelijke verklaring is het feit dat er gereden werd met een pre-productie exemplaar (Nissan zal pas begin december beginnen met de echte fabricage van de definitieve exemplaren).

Nissan Micra 2017
Met een luchtweerstand coëfficiënt van 0,29 (een record voor het B segment) heeft de Micra goede papieren om een mooi verbruik cijfer neer te zetten, ook omdat de Nissan relatief licht is (hij weegt iets minder dan 1.000 kilo). Het praktijkverbruik kwam uit op gemiddeld 6,5 liter/100 km tijdens de test, waarin de Nissan Micra stevig aan de tand werd gevoeld. Bij een rustiger rijgedrag zal de Nissan zonder twijfel een mooier cijfer laten zien.

Nissan Micra 2017 voorstoelen

Nu de Nissan Micra niet langer een Thaise eenheidsworst is, maar een dichtbij haar afzetgebied geproduceerde auto, is het voor Nissan makkelijker geworden om een scala aan personalisatie mogelijkheden te bieden. In totaal zijn er 125 mogelijke aankleedcombinaties. Met name het interieur kan op deze manier worden opgevrolijkt. Bij de testauto (een pre-productie exemplaar dus) was al duidelijk te zien dat de afwerking minimaal van Renault Clio niveau gaat worden. De bergvakken in de voorportieren en het dashboardkastje zijn groot genoeg om een 1,5 liter fles in op te kunnen bergen. In de achterdeuren zitten echter geen vakken en alleen de passagiersstoel heeft in de rugleuning een opbergmogelijkheid. De rechter achterpassagier is voor het opbergen van spullen dus aangewezen op de lade tussen de voorstoelen. Hij/zij zal met zijn linker collega altijd met een slingerbeweging de portierramen moeten openen/sluiten want elektrische bediening ontbreekt, ook op de optielijst.

Nissan Micra 2017 achterstoelen

De voorstoelen zijn comfortabel en goed ontworpen, en voor zowel de bestuurder als de bijrijder is er een prettige zit plek. Achterin is het een beetje behelpen, zowel qua beenruimte als hoofdruimte. Toch kunnen daar niet al te lange personen prima meereizen, en op korte ritten zelfs ook een derde passagier. De achterbank leuning kan in 33:67 verhouding worden neergeklapt, maar de Nissan Micra doet niet aan een verschuifbare bank. Met een volume van 300 liter (of bijna 1.200 liter als er geen achterpassagiers zijn) zit de Nissan aan de bovenkant van het segmentgemiddelde. De til drempel is niet te hoog en de bagageruimte (breed en hoog) is mooi praktisch van vorm, waardoor er gemakkelijk grote voorwerpen zoals forse koffers vervoerd kunnen worden.

Nissan Micra 2017 laadruimte
Vanaf het tweede uitrustingsniveau (Acenta) is het ergonomisch goed in elkaar zittende dashboard van de nieuwe Micra voorzien van een 7-inch kleuren touch screen. Dat biedt toegang tot de geluidsinstallatie en biedt de mogelijkheid voor handenvrije Bluetooth telefonie en audiostreaming. Bij de duurdere versies is het ook compatibel met Apple Carplay en Siri spraaksturing. Vanaf de N-Connect versie beschikt de Micra ook over een navigatiefunctie. Optioneel is een geluidsinstallatie van Bose met 6 luidsprekers, waarvan er 2 zijn geïntegreerd in de hoofdsteun van de bestuurder. Uit de test blijkt dat het horen van het geluid ‘in 360 graden’ een leuke ervaring is. Het is alleen nog niet bekend tegen welke prijs deze optie zal worden aangeboden. Nissan heeft in ieder geval een segmentprimeur met een dergelijk systeem.

Nissan Micra 2017 detail

Na een generatielang in het B segment aan de zijlijn gestaan te hebben, werpt Nissan zich met de verfrissend nieuwe en prettig rijdende Micra weer volop in de strijd om de kopersgunst. Dat zal evenwel een fel gevecht worden, want de concurrentie geeft geen duimbreed toe. De nieuwe Nissan Micra is evenwel een prima alternatie voor de gevestigde orde. Niet alleen voor de Renault Clio, maar ook voor de Peugeot 208 en qua aankleedmogelijkheden doet de Nissan amper onder voor de nieuwe Citroën C3. Enigszins uitgebluste modellen als de Seat Ibiza en de Skoda Fabia zullen zeker last gaan krijgen van de herboren Japanner.

Nissan Micra 2017 geparkeerd

De keuze voor bestaande techniek betekent dat de Nissan Micra nog niet meedoet aan de hybride mode die zijn landgenoten Suzuki Baleno en Toyota Yaris in gang hebben gezet. Nissan zet daar een veel vlotter design tegenover, en loopt ook voorop als het gaat om de hightech uitrusting mogelijkheden. De concurrentie zal deze achterstand vlot kunnen wegwerken; er zit immers een nieuwe Yaris in de pijplijn, terwijl Ford eind deze maand een verse editie van de Fiesta presenteert.

Nissan Micra testrecensie: Rijden in een Micra is weer leuk geworden

80%
80%
Awesome

Anders gezegd: de vijfde generatie Nissan Micra heeft voldoende om in maart een vlotte verkoopstart te kunnen maken, maar hij zal vermoedelijk slechts kortstondig pieken in de statistieken. Zodra het 'nieuwe' er qua design van af is, zullen de minpunten van de Nissan nadrukkelijker in beeld komen (achterin niet de ruimste, niet de snelste, geen elektrische raambediening achterin, geen 6-bak, geen LED verlichting). De status van langdurige segmentwinnaar zit er dus niet in, maar voor de korte termijn is het een leuk alternatief voor alle modellen die sinds 2010 de dienst hebben uitgemaakt in het B segment.

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (47 Stemmen)
    6.2

Reageren is niet mogelijk.