Nieuwstelex

0

+++ Er is een nieuwe aanwijzing dat APPLE tóch een zelfrijdende auto gaat maken. In een brief aan de NHTSA vraagt het hightech bedrijf deze Amerikaanse overheidsinstantie om soepel om te gaan met de regels op het gebied van autonoom rijden om zo gelijke kansen te creëren voor nieuwe en bestaande spelers. Apple laat weten fors te zullen investeren in zelfdenkende machines en automatisering. Concurrent Google is ook actief met techniek voor een zelfrijdende auto, maar kiest daarbij voor de rol van leverancier van software. Dit bedrijf heeft geen plannen om zelf een auto te ontwikkelen en te bouwen. +++

+++ BMW denkt dat het nog zo’n 7 jaar duurt voordat de hoeveelheid opgeslagen energie in een accu is verdubbeld. De actieradius van een i3 bedraagt nu op papier maximaal 300 kilometer. Het gaat volgens Stefan Juraschek, vice-president van het ontwikkelingsteam voor elektrische auto’s bij BMW, nog jaren duren voordat de gebruikskosten van dergelijke modellen lager zullen uitvallen dan die van een auto met een verbrandingsmotor. Tot die tijd zitten we in een periode van vallen en opstaan, met de nodige frustraties voor autofabrikanten. Toch is het de volgens hooggeplaatste manager geen optie om de handdoek in de ring te gooien. Het verbeteren van de batterijcapaciteit is volgens Juraschek cruciaal om de verkoop van elektrische auto’s te stimuleren. Verbrandingsmotoren zijn dus “nog jaren” kostentechnisch in het voordeel. Het Europese bureau van consumentenverenigingen (BEUC) denkt dat het omslagpunt in 2030 komt: dan kost een elektrische auto even veel kosten als een model met verbrandingsmotor. Dit betekent dat de komende 14 jaar fiscale voordelen of subsidies noodzakelijk zullen zijn. De Nederlandse overheid stelt extra geld beschikbaar voor uitbreiding van de LAADPAAL infrastructuur. Het bestaande potje van 5,7 miljoen wordt aangevuld met 1,5 miljoen euro. Daarvan kunnen in de periode tot 2018 afgerond 3.000 extra laadpalen worden aangelegd. +++

+++ In FRANKRIJK zijn afgelopen maand 8,5 procent meer nieuwe personenwagens verkocht. Vooral Renault en Volkswagen deden goede zaken. Citroën, Ford, Nissan en Smart zagen hun verkopen dalen. Peugeot wist haar afzet min of meer stabiel te houden. Dacia wist liefst 60,4 procent meer nieuwe auto’s te verkopen, ondanks dat de gelifte Sandero nog bij de dealers moet arriveren. Citroën wist in november nog niet te profiteren van de nieuwe C3. Importmerken die fors meer kopers trokken afgelopen maand waren Audi, Porsche, Fiat, Toyota, Mercedes Hyundai. Op modelniveau voert de Renault Clio de statistieken aan. Op jaarbasis zijn er in Frankrijk 99.559 stuks van verkocht, versus 89.690 exemplaren van de Peugeot 208. +++

+++ GENERAL MOTORS gaat samen met Power Solutions Internationals PSI zware pick-ups en middelgrote bestelwagens van Chevrolet en GMC bouwen met een 6.0 liter V8 motor op CNG (compressed natural gas) of LPG. De eerste wagens moeten begin volgend jaar in de verkoop komen, zo bericht Automobiel Management. PSI is één van de grootste en meest ervaren leveranciers van geïntegreerde turnkey oplossingen op het gebied van alternatieve aandrijfbronnen, omschrijft GM. De door PSI aangepaste auto’s blijven wel vallen onder de 5 jaar of 100.000 kilometer garantie van Chevrolet en GMC. Met de nieuwe modellen biedt General Motors meer dan 12 modellen op alternatieve energie, waaronder de Chevrolet Bolt. “Door meer keus te bieden helpen we commerciële wagenparkbeheerders en overheidsdiensten om hun brandstofverbruik, brandstofkosten en emissie te reduceren door alternatieve brandstoffen of elektriciteit in te zetten in plaats van de traditionele benzine”, zegt een woordvoerder van General Motors. +++

+++ RENAULT zal op 14 september 2017 de nieuwe Mégane RS voorstellen. Het debuut vindt plaats op de IAA van Frankfurt. Eind 2017 moet de Mégane RS in de showrooms arriveren. De Renault gaat niet voor brute kracht (300 pk vindt men voldoende), maar dankzij vierwielbesturing met de hete hatchback toch watervlug worden. Voor die tijd breidt Renault het Mégane gamma uit met een 165 pk /380 Nm sterke 1.6 dCi dieselversie. Die motorvariant (gemiddeld verbruik beschikt standaard over een 6-traps automaat met dubbele koppeling en valt uitsluitend te combineren met het uitrustingniveau GT. Dit betekent dat zaken als vierwielbesturing en een sportonderstel standaard zijn, evenals speciale bumpers en velgen. Daarnaast is de Mégane GT voorzien van een multimediasysteem met 8,7-inch beeldscherm, sportstoelen, LED koplampen, automatische airconditioning en een regen & licht sensor. De 165 pk sterke dieselmotor wordt begin volgend jaar leverbaar, zowel in de hatchback als de Estate. De Nederlandse prijzen zijn nog niet bekend, maar het verbruik al wel: 4,6 liter per 100 km.

+++ TOYOTA heeft laten weten dat wij in 2019 een tweede generatie GT86 kunnen verwachten. Daarvoor is het licht inmiddels op groen gezet. Toyota laat doorschemeren dat er opnieuw samengewerkt gaat worden met Subaru omdat diens boxermotor een relatief laag zwaartepunt mogelijk maakt. Een tweede ‘sportwagenijzer’ die Toyota in het vuur heeft, is de spirituele opvolger van de Supra. Hiervoor wordt samengewerkt met BMW. De nieuwe Supra arriveert in 2018 in de showrooms. +++

+++ VOLKSWAGEN heeft in de Verenigde Staten in november 24 procent meer auto’s verkocht dan in dezelfde maand van 2015. Het is de eerste verkoopstijging op de Amerikaanse markt sinds de het gesjoemel met de dieselmotoren aan het licht kwam. Toen vielen de verkopen in november (2015) met een kwart terug ten opzichte van dezelfde maand in 2014. Het herstel is te danken aan meerdere acties. Dochter Audi heeft nooit last gehad van de dieselaffaire en noteerde in november voor de 71e maand op rij een verkooprecord. +++

Comments are closed.