Nieuwstelex

0

+++ AUDI heeft in januari in vergelijking met dezelfde maand van 2016 wereldwijd 13,5 procent minder auto’s verkocht. De afzetteller bleef steken op 124.000 exemplaren. Boosdoener is China, waar Audi probeert om te schakelen naar een nieuw verkoopmodel. De bestaande dealers zien dat evenwel niet zitten, met als gevolg dat zij hun inspanningen voor het Duitse merk op een laag pitje hebben gezet. De verkoop in dit Aziatische land kwam daardoor 35 procent lager uit dan in januari 2016. Elders in de wereld kon wel worden geplust. Zo nam de afzet in de Verenigde Staten met 11,8 procent toe en in Europa met 3,1 procent. Voor de komende maanden rekent Audi op herstel van de Chinese verkoop. De hoop is gevestigd op de A4, die nog in het begin van zijn levenscyclus zit, en op de afgelopen maand gelanceerde Q5. +++

+++ Wie een AUTOVERZEKERING heeft bij Centraal Beheer, gaat vanaf 13 april fors meer premie betalen. De WA-polis wordt 10 procent duurder, cascoverzekerden gaan 9 procent meer betalen. Dat heeft de verzekeraars, veruit de grootste op het gebied van autopolissen, per brief aan zijn klanten laten weten. Volgens Centraal Beheer moeten de premies omhoog om de hogere schadelast te kunnen betalen. Klanten van autoverzekeraars hebben jarenlang geprofiteerd van extreem lage premies. Ze betaalden zelfs zo weinig, dat De Nederlandsche Bank de sector aanspoorde om weer kostendekkend te gaan werken. Vorig jaar zijn de premies al fors gestegen. Verwacht wordt dat de stijging nog even aanhoudt. +++

+++ FORD heeft aangekondigd dat het in de komende 5 jaar 1 miljard dollar investeert in Argo AI, een specialist op het gebied van kunstmatige intelligentie. Het doel is de ontwikkeling van een besturingssysteem voor het autonoom rijdende automodel dat het concern in 2021 op de markt gaat brengen. “Autonoom rijdende auto’s zullen een grote impact hebben op de samenleving, zoals Ford’s lopende band dat 100 jaar geleden ook had”, aldus CEO Mark Fields. “Ford stelt alles in het werk om naast een autofabrikant ook een mobiliteitsbedrijf te zijn. We zijn ervan overtuigd dat de investering in Argo AI bijzonder lonend zal zijn voor onze aandeelhouders. We versterken Ford’s positie in het ontwikkelen van zelfrijdende auto’s en het introduceren van deze auto’s in de nabije toekomst. Ook wordt er technologie ontwikkeld die in de toekomst door middel van licenties aan andere bedrijven beschikbaar kan worden gesteld”. +++

+++ Vanaf nu is het mogelijk om tweedehands auto’s op INTERNET uit te zoeken, te betalen via iDEAL en nog dezelfde week thuis te laten bezorgen. De start-up Bynco is een nieuwe speler in Nederland die de virtuele verkoop van occasions mogelijk maakt. Bynco (Buy Your Next Car Online) is een initiatief van AutoBinck Group en richt zich op de internetverkoop van jong gebruikte auto’s. Bynco wil naar eigen zeggen eerlijk zijn over auto’s. Dat betekent dat internetkopers compleet inzicht krijgen in de staat van de auto. “Gebruikte auto’s zijn gebruikt en dan is het logisch dat er gebruikssporen zijn. Die poetsen we niet weg, maar tonen we juist”, legt Jeroen Veldman (general manager van Bynco) uit. “Je kunt op onze 360-graden foto’s alles zien wat je wilt zien”. Niet alleen ieder krasje in de lak, maar zelfs de geur in de auto is gedocumenteerd. Naast de pluspunten, staan ook de minpunten bij het autotype beschreven. Alle auto’s die op Bynco.com te koop staan, zijn technisch gekeurd door onafhankelijke specialisten van Dekra. Het onderzoeksrapport is standaard te downloaden bij iedere aangeboden auto. Wat Bynco volgens Veldman wezenlijk anders maakt is de koperservaring. Kopers rekenen af met iDEAL en krijgen de auto nog dezelfde week thuisbezorgd. Omdat het bij een auto om grote bedragen gaat, werkt Bynco met een onafhankelijke derden geldenrekening. Het aankoopbedrag staat hier veilig geparkeerd en kan ieder moment geannuleerd worden door de koper. In plaats van de korte proefrit bij de dealer, krijgt de koper de auto 14 dagen op proef. Bevalt de auto niet? Dan kan de auto retour zonder lastige vragen en krijgt de koper het volledige aankoopbedrag terug. Daarnaast werkt Bynco met vaste prijzen. “Bij veel dealers zitten er addertjes onder het gras. Rijklaar maakkosten, afleverkosten, garantiekosten komen vaak bovenop de bij klanten bekende vraagprijs. Met onze vaste prijs voorkomen wij verassingen, geen extra rijklaar maak- of afleverkosten en ook de 180 dagen garantie en het thuis afleveren is gewoon inclusief. Wij kunnen onze scherpe en eerlijke prijzen neerzetten omdat we goed kunnen inkopen en geen dure showrooms hoeven te financieren van de opbrengst”, zegt Veldman. De site Bynco.com is vanaf nu operationeel. Veldman: “De eerste maanden staan echter in het teken van feedback krijgen van kopers en bezoekers over wat we verder kunnen verbeteren. Daarnaast voegen we nog een aantal extra functies aan Bynco.com toe, zoals bijvoorbeeld detailfoto’s van de gebruikssporen. Ook staan de komende maanden in het teken van het verder vergroten van het aanbod naar enkele honderden auto’s. Bynco zal blijven doorontwikkelen om van internet de nieuwe manier van kopen te maken”. Als webshop voor auto’s heeft Bynco de aanvraag voor het keurmerk Thuiswinkel Waarborg opgestart. Daarnaast is Bynco erkend door de Rijksdienst Wegverkeer (RDW). Bynco is als start-up voortgekomen uit de AutoBinck Group, een Nederlands familiebedrijf, dat al 110 jaar actief is op de automarkt en heeft een jaaromzet van ruim 1,2 miljard euro. AutoBinck bestaat uit meer dan 50 bedrijven, is actief in 8 landen en telt zo’n 2.500 medewerkers. +++

+++ Op 14 april zal Fiat Chrysler Automobiles op de autotentoonstelling van New York diverse extra krachtige modellen presenteren. Eén daarvan is de Dodge Challenger Demon met 800 pk. Dat model (merk) wordt in Europa niet geleverd dus gaat aan onze neus voorbij, maar interessant is wel een nog krachtigere versie van de JEEP Grand Cherokee SRT. Die gaat waarschijnlijk Trackhawk heten. Onder zijn motorkap kunnen wij de 6,2 liter grote V8 van de Dodge Charger en Challenger Hellcat aanteffen. Dat blok is goed voor 707 pk. +++

+++ LYNK & CO, het nieuwe automerk van het Chinese Geely, gaat haar modellen direct aan de consument verkopen. Dit betekent dat de dealer zijn traditionele rol verliest. Dat hoeft volgens merkchef Alain Visser evenwel geen doodvonnis te zijn. Voor het onderhoud en de service van de auto’s van Lynk & Co zal wél een beroep worden gedaan op dealers. Deze activiteiten zijn voor hen het meest winstgevend. Lynk & Co wil zijn auto’s daarnaast gaan aanbieden via autodeel diensten zodat de consument alleen betaalt voor het gebruik, en zich geen zorgen hoeft te maken over het bezit. +++

+++ MINI heeft eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl bevestigd dat het leveringsprogramma van de Countryman dit jaar zal worden uitgebreid met de One en een stekkerhybride uitvoering. Momenteel is de SUV alleen leverbaar als Cooper, Cooper D, Cooper S, Cooper SD en John Cooper Works. De One uitvoering krijgt een prijskaartje van 29.900 euro en heeft een 112 pk variant van de 1,5 liter driecilinder turbobenzinemotor onder de kap. Ter vergelijking: in de 3.000 euro duurdere Cooper is het blok 136 pk sterk. De prijsstelling van de stekkerhybride versie is nog niet bekend, maar Autointernationaal.nl rekent op 42.900 euro. Alle motorvarianten worden exclusief door VDL Nedcar in Born geproduceerd. +++

+++ RENAULT heeft in 2016 niet alleen goed zaken gedaan met haar eigen modellen, maar ook door voor andere partijen auto’s te produceren. Daarmee werd een omzet van 6,4 miljard euro gerealiseerd. Dat is 15 procent van het totaal omzet. Sinds 2010 is de bijdrage aan de concernomzet met 40 procent toegenomen. Renault bouwt auto’s voor onder meer Fiat, Mercedes, Smart en Opel/Vauxhall. De Fransen zullen dit jaar daarnaast 132.000 exemplaren van de nieuwe Micra gaan fabriceren voor alliantiepartner Nissan. Renault verkoopt ook steeds meer motoren aan derden. Volgens topman Carlos Ghosn gaat het om een zeer winstgevende bedrijfsactiviteit. Met name in de verkoop van bestelwagens voor Mercedes en General Motors zou nog veel groei zitten. +++

+++ SMART gaat in de toekomst op de Noord Amerikaanse markt alleen nog maar de elektrische versies van haar modellen aanbieden. Door zich te specialiseren kan het merk zich volgens regiodirecteur Dietmar Exler beter bewapenen tegen de feller wordende concurrentie in het segment voor stadsauto’s. “Door ons in de Verenigde Staten en Canada te concentreren op elektrische voertuigen geven we onszelf een voorsprong om een duurzame en uitstootvrije toekomst te garanderen”, aldus de topmanager. Momenteel verkoopt Smart ook modellen met verbrandingsmotor op de Noord Amerikaanse markt, maar daar komt nog voor het eind van het jaar een eind aan. +++

+++ Alle personenauto’s in ons land moeten worden uitgerust met een ademslot, snelheidsbegrenzer en apparatuur die het onmogelijk maakt met een smartphone te appen en mailen tijdens het rijden. Dat bepleit Egbert-Jan van Hasselt van de Nationale Politie. De landelijk projectleider Infrastructuur zegt dat alleen dergelijke maatregelen kunnen zorgen voor een daling van het aantal VERKEERSSLACHTOFFERS. “Automobilisten gedragen zich steeds slechter. Afleiding, drankgebruik en te hoge snelheid in het verkeer zijn steeds vaker de oorzaak van ongevallen”, aldus Van Hasselt. “Technisch is hier wat aan te doen. Dus als je gedronken hebt, start je auto gewoon niet en als je te hard rijdt, gaat er een piepje af of remt je wagen automatisch af. Ik doe een oproep aan de politiek om hier werk van te maken”. Landelijk verkeersofficier Achilles Damen vindt het een interessant plan. “Alle technische hulpmiddelen die het veiliger kunnen maken en die helpen het aantal slachtoffers terug te dringen, vind ik de moeite waard. Mits er juridisch geen haken en ogen aan zitten, ben ik voorstander”. +++

Reageren is niet mogelijk.