Hoog spannend: Jaguar I-Pace

0

GetestDe nieuwe I-Pace

ModelJaguar I-Pace

Modeljaar2017

RecensieCompleet nieuw, maar ook authentiek en met de klassieke kernwaarden van het merk. Een knappe prestatie!

Waarom de korte test?

Jaguar zal eind volgend jaar één van de belangrijkste modellen uit haar geschiedenis introduceren. Die zin zou afkomstig kunnen zijn van de eigen PR afdeling, maar dat is niet het geval. Ook objectief bekeken is de I-Pace namelijk een auto om halsreikend naar uit te kijken. Een select aantal journalisten mocht er al mee kennis maken.

De nieuwe Jaguar I-Pace 2017

Wat voor auto is de Jaguar I-Pace?

De I-Pace is de eerste elektrische auto van Jaguar. Voor een merk dat in de jaren vijftig, zestig en zeventig van de vorige eeuw berucht was om zijn olielekkende motorblokken is dat een zondermeer voorpaginanieuws. Met de I-Pace maakt Jaguar zich klaar voor de onvermijdelijke omslag naar elektrisch rijden; een ontwikkeling die (anders dan bijvoorbeeld Mitsubishi met de i-MIEV dacht) top/down zal plaatsvinden. Tesla heeft het pad geëffend en de komende jaren zullen de Europese premiummerken volgen. Jaguar springt eind 2018 op de elektrische trein met de I-Pace.

Jaguar I-Pace

Hoewel het slechts één letter verschilt, is de I-Pace geen SUV à la de F-Pace. Zelfs ‘cross-over’ dekt de lading niet. Wat het dan wel is? Je zou er een soort hatchback in kunnen zien. Een moderne vertaling van de Citroën Xantia bijvoorbeeld. Het 5-deurs model is met 4,68 meter lengte voor Jaguar begrippen in ieder geval relatief compact.

Jaguar I-Pace voorstoelen

De wielbasis tikt daarentegen bijna de 3 meter aan en daarmee overtreft hij zowel de F-Pace als de XF. Ondanks de voor een Jaguar onconventionele carrosserieproporties, beschikt de I-Pace over een karakteristiek design. Dat komt niet alleen door herkenbare achterlichtunits en een neuspartij à la de C-X75 conceptstudie uit 2010, maar ook, zo zeggen de Britten zelf, doordat de nieuweling eigenlijk een omgekeerde F-type is. Dit keer niet met een lange neus en korte achterkant, maar andersom. En inderdaad: met een beetje verbeelding kan je er die sportwagen in spiegelbeeld in zien.

Jaguar I-Pace achterstoelen

Dat Jaguar voor onconventionele carrosserieproporties heeft kunnen kiezen, is (natuurlijk) te danken aan de totaal nieuwe, elektrische aandrijftechniek. De Britten konden in alle opzichten met een schone lei beginnen en dat heeft voor het eerst in de geschiedenis van het merk geresulteerd in een model met een relatief ver naar voren geplaatste cabine. Het resultaat is misschien wel de meest opvallende Jaguar sinds de E-type. De I-Pace heeft aan de voorzijde designelementen van een supersportwagen, maar beschikt ook over de praktische eigenschappen van een boodschappenauto. En tóch is het een echte Jaguar. BMW had bij het ontwerpen van haar ‘i’ modellen dezelfde schone lei voor zich liggen. De i3 en i8 zijn vanuit merkperspectief net zo ontraditioneel als de I-Pace voor Jaguar is, maar weten minder te overtuigen: de i8 heeft alle praktische nadelen van een sportwagen, terwijl het ‘rijdende telefooncel gehalte’ van de i3 net even te hoog is. De I-Pace combineert daarentegen het beste van 2 werelden.

Jaguar I-Pace laadruimte

Is de nieuwe Jaguar I-Pace wat?

Het beantwoorden van deze vraag is in dit stadium lastig. Van de I-Pace bestaat namelijk slechts één prototype en daar kon amper mee worden gereden. Het antwoord op de vraag hoe de elektrische Jaguar de tarzanbocht uitkomt, houdt u dus te goed. Maar het is wel goed mogelijk om het totaalconcept van de I-Pace te beoordelen. Bijvoorbeeld het interieur. Dat maakt mede door het glazendak een zeer ruimtelijke indruk. Volgens Jaguar is er plek voor 5 man aan boord en daarnaast is er 558 liter bagageruimte (530 liter voorin en 28 liter in de neuspartij).

Jaguar I-Pace dashboard

Het dashboard vertoont overeenkomsten met de boordplank van de nieuwe Range Rover Velar, in de zin dat er drie beeldschermen zijn: één daarvan dient als instrumentarium en via de andere twee exemplaren bedien je tal van functies. Jaguar sluit niet uit dat het definitieve ontwerp nog zal veranderen omdat uit marktonderzoek is gebleken dat de klanten van het merk niet perse een hekel hebben aan analoge meters of fysieke knoppen.

Jaguar I-Pace cockpit

Voor SUV begrippen zit je relatief laag in de I-Pace, maar dat geldt eigenlijk ook voor de F-Pace. In vergelijking met dit Jaguar model is de cabine minimalistisch, maar ruimtelijk. Het uitzicht over het laag geplaatste dashboard (je kijkt daar in dezelfde hoek naar als bij een SUV) is excellent.

Jaguar I-Pace

De I-Pace beschikt over 2 elektromotoren met een gecombineerd vermogen van 400 pk. Daarmee kan de Jaguar in circa 4 seconden naar 100 km/u accelereren. De actieradius is afgerond 500 kilometer en in 2 uur tijd kan het 90 kWh lithium/ion accupakket worden opgeladen. Na 90 minuten zit je op 80 procent van de maximale capaciteit. Tijdens de kennismaking werd duidelijk dat de I-Pace instant acceleratie biedt en in de stad daardoor dezelfde levendigheid heeft als een Mini. De wielophanging is identiek aan die van de XE, XF en F-Pace; auto’s die in hun klasse bovengemiddeld goede rijeigenschappen hebben. De I-Pace doet daar een schepje bovenop met zijn lage zwaartepunt (het accupakket bevindt zich in de wagenbodem).

Jaguar I-Pace voorkant

Jaguar I-Pace testrecensie

80%
80%
Awesome

Jaguar zegt dat de I-Pace goedkoper wordt dan de simpelste Tesla Model S (80.685 euro). Dat is een aantrekkelijke uitgangspositie voor een elektrische auto die net zo snel is, globaal net zo ruim en minstens zo sexy oogt. De Jaguar zou daarmee in 2019 een grote leasehit kunnen worden, ware het niet dat het fiscale voordeel bij zakelijk gebruik op elektrische auto's van boven de 50.000 euro dan verdwijnt (al is het afwachten met welk beleid het nieuwe kabinet komt). BMW, die momenteel herstellende is van de verkoopkater van de i3 en i8, komt pas in 2021 met een vergelijkbaar model, al zal die ook autonoom kunnen rijden. Jaguar gaat haar I-Pace overigens niet à la het Duitse merk in een sublabel positioneren. De Britten zijn er van overtuigd een onvervalste Jaguar te hebben gecreëerd. Compleet nieuw, maar ook authentiek en met de klassieke kernwaarden van het merk. Respekt!

  • 8
  • User Ratings (14 Votes)
    8.3

Comments are closed.