Geen voltooid leven voor Maserati GranTurismo

0

Het kan verkeren. Oorspronkelijk zou de Maserati GranTurismo al eind 2016 zijn laatste adem hebben uitgeblazen. Maar merkchef Reid Bigland vindt het leven van de grote sportieve Italiaan nog niet voltooid. Hij heeft besloten dat de GranTurismo nog zeker een jaar doorgebouwd gaat worden. Reden is dat de afzetmarkt voor dergelijke auto’s (een daar rekent hij ook de GranCabrio toe) stabiel is en dat tegelijkertijd de spoeling steeds dunner wordt: het aantal modellen met een atmosferische V8 motor onder de kap neemt namelijk gestaag af. Volgens Reidland biedt dat afzetkansen voor Maserati.

Toch: een jaar extra productie is in een autoleven niet echt heel lang. De facelift die de GranTurismo met het oog op de extra verkoopronde heeft ondergaan, mocht dus vooral niet te veel kosten. En dat is eerlijk gezegd te zien. Was de GranTurismo bij zijn introductie in 2007 nog een bijna foutloze schoonheid, sindsdien is de Maserati er niet fraaier opgeworden. Dat krijg je als je gaat ‘rommelen’ met een puur, strak uiterlijk. Elk nieuw lijntje of extra vouwtje is er dan al snel één te veel. Ook het spoiler/diffusor/splitter/luchtinlaat werk doet de Italiaan geen goed.

Om de modeljaar 2018 uitvoering van de GranTurismo er ‘nieuw’ (lees: anders) uit te laten zien, is de merkkarakteristieke ovale grille met drietandlogo vervangen door een hoekig exemplaar met daarnaast enorme roosters als extra koelopeningen. Italiaanse elegantie ziet er beslist anders uit. Wel zakt door de ingreep de luchtweerstandcoëfficiënt iets: van 0,33 naar 0,32. Ook de bumper aan de achterzijde is opnieuw getekend.

De GranTurismo is voortaan leverbaar in 2 versies: Sport en MC. Beide hebben dus die kenmerkende 4,7 liter atmosferische V8 onder de kap, die voortaan goed is voor 460 pk en 520 Nm (in de voormalige MC Stradale leverde het blok 450 pk en 510 Nm). Dat is even veel als de GranTurismo S al bood. De Sport uitvoering zit in 4,7 seconden op 100 km/u en kan een topsnelheid van 301 km/u halen. De lichtere MC versie (de afkorting staat voor: ‘Maserati Corse’) is marginaal sneller: 4,5 seconden en 304 km/u. In zowel de Sport als de MC is de V8 motor gekoppeld aan een 6-traps automaat. Daaraan kan je merken dat de GranTurismo niet echt okselfris meer is, want de Ghibli, Quattroporte en Levante hebben inmiddels (net als de meeste concurrenten) een exemplaar met 8 versnellingen.

In het kader van de facelift heeft Maserati het interieur van de GranTurismo opgewaardeerd met een nieuw multimediasysteem met groter 8,4-inch hoge resolutie scherm (plus de mogelijkheid de smartphone te koppelen via Android Auto of Apple Car Play) en een geluidsinstallatie van Harman Kardon. De Italiaanse coupé is per direct te bestellen, maar de prijzen zijn nog niet bekend. De eerste exemplaren worden in september afgeleverd.

Op een opvolger voor de 4-zits coupé is het nog zeker 3 jaar wachten. In totaal heeft Maserati tot nu toe meer dan 37.000 exemplaren van de GranTurismo en GranCabrio, in zekere zin de core business van de drietand, aan de man weten te brengen. De facelift van de open 4-zitter GranCabrio zal binnenkort worden gepresenteerd. In deze carrosserieversie kan nóg beter worden genoten van de atmosferische V8 motor. Maserati was bang dat de GranCabrio niet zou voldoen aan de jongste crashtest eisen, maar dat bleek mee te vallen.

Comments are closed.