Nieuwstelex

0

+++ Is staatssecretaris Klaas Dijkhof een vriend of vijand van ALFA ROMEO ? Laten we het op een haat/liefde verhouding houden. Hij heeft zijn Brera noodgedwongen moeten verkopen wegens te grote onbetrouwbaarheid. “Het is de enige auto geweest waarin ik een hele voorraad vloeistof in de achterbak had staan. Je wist nooit wat nodig was”. Maar toch houdt Dijkhof een zwak voor de Brera. Hij vindt het design museumwaardig. Daarmee is niet gezegd dat de staatssecretaris een dure smaak heeft. Voor hem geen Lamborghini. “Dat is zo’n auto die ze gewoon belachelijk duur maken en dan kijken wie er in trapt. De uitdaging is juist om iets moois te maken wat voor veel mensen haalbaar is”, zo laat Dijkhof in een interview met de Volkskrant weten. +++

+++ De bestuursvoorzitters van Daimler, BMW en Volkswagen pleiten bij de Europese Commissie voor een verplichte software update bij oudere DIESEL modellen. De regel zou voor heel Europa moeten gelden. Na het dieselschandaal, dat al sinds 2015 loop, heeft de dieselmotor een slechte naam gekregen. Autofabrikanten als Volvo hebben inmiddels aangekondigd niet meer de investeren in nieuwe dieseltechniek. Diverse steden hebben het centrum afgesloten voor oudere diesels. Om het imago van de diesel weer wat op te peppen, pleiten BMW, Daimler en Volkswagen in Duitsland voor een verplichte, massale opfrisbeurt: het schoner maken van alle oude diesels door het installeren van nieuwe software. Op die manier zouden de auto’s kunnen voldoen aan de Euro5 norm, die gold voor modellen tot en met 2013. Het aanpassen van dieselmotoren is niet onomstreden. Auto’s blijken incidenteel minder vermogen te hebben, het verbruik stijgt en er treedt soms zelfs motorschade op. +++

+++ Circa 20 tankstations van Shell krijgen binnenkort ook snelladers voor ELEKTRISCHE auto’s. Daarvoor is Shell een samenwerking gestart met Allego, de laadpalen dochter van netwerkbedrijf Alliander. Het gaat om pompen in Nederland en in Groot-Brittannië. De eerste snelladers zullen worden geopend in de omgeving van Londen, Derby en in de Randstad. Het is de bedoeling dat de nieuwe laadmogelijkheden eind dit jaar allemaal in gebruik zijn. De partijen hebben geen financiële details naar buiten gebracht. Voor Allego betekent het project ook meteen een gang naar het Verenigd Koninkrijk. De onderneming beheert al zo’n 220 snellaad locaties in Nederland, België en Duitsland. Sommigen daarvan liggen al in de buurt van een Shell pomp, maar tot nu toe stond er nog geen enkele echt op het terrein van het tankstation. Met een snellader kan men de elektrische auto veel sneller opladen dan met een normale laadpaal. Wanneer een batterij vrij leeg is duurt het ongeveer 20 minuten voor de auto weer zodanig is opgeladen dat er een redelijke afstand mee afgelegd kan worden. +++

+++ De ANWB waarschuwt voor 2 KINDERZITJES die tijdens een test ernstige gebreken vertoonden. Kinderen in deze zitjes riskeren volgens de bond ernstig letsel. Onderzoek wees uit dat de Recaro Optia losraakte van het frame en vervolgens door de auto kon vliegen tijdens een frontale botsing. Bij de Jané Grand One brak een bevestigingspunt af waardoor het zitje niet goed op zijn plaats bleef. De stoeltjes zijn voor een tweede maal getest en dat gaf hetzelfde resultaat. De ANWB waarschuwt consumenten en adviseert deze zitjes niet aan te schaffen. Mensen die al een exemplaar hebben gekocht wordt geadviseerd het zitje terug naar de verkoper te brengen. De fabrikanten zijn van de tests op de hoogte gebracht. Jané heeft direct de uitlevering van de gewraakte zitjes gestaakt. De ANWB test ieder jaar in samenwerking met de Europese zusterclubs kinderzitjes, waarvan de uitkomsten doorgaans in het najaar worden gepubliceerd. Toen deze resultaten bekend werden, is besloten die eerder te publiceren. +++

+++ De SNORFIETS is bezig aan een enorme opmars. Er rijden inmiddels 700.000 van deze voertuigen rond waarop je zonder helm maximaal 25 km/u mag rijden. Dat is meer dan het dubbele in vergelijking met tien jaar geleden, toen de snorfiets nog een wat suf imago had. Maar de verkoop van de snorfietsen blijft in de lift zitten. Ze zijn vooral onder jongeren erg populair. Vooral het model dat sprekend op een scooter lijkt, vliegt de winkels uit. Met 26.943 nieuwe snorfietsen is de verkoop de eerste 6 maanden opnieuw fors gestegen. In vergelijking met het eerste half jaar van 2016 met 15,5 procent. Behalve in Groningen worden er in iedere provincie dit jaar meer snorfietsen verkocht. Limburg heeft de meeste snorfietsen per duizend inwoners, zo blijkt uit cijfers van de Bovag, RAI Vereniging en RDC. De snorfiets is vooral in de grote steden in de Randstad een regelrechte hit. Intussen telt ons land 41 snorfietsen per 1. 000 inwoners, met het heuvelachtige Limburg als koploper (46) en Friesland als hekkensluiter (29). Noord en Zuid Holland zitten met 43 per 1.000 inwoners net boven het gemiddelde, terwijl D66/Groen Links provincie Utrecht er ruim onder zit (33) en per 1.000 inwoners zelfs minder snorfietsen telt dan Drenthe (35) en Zeeland (34). +++

+++ De taxidivisie van Yandex en de Russische tak van taxibedrijf UBER willen gaan fuseren. Dat hebben beide bedrijven aangekondigd. Het nieuwe bedrijf gaat NewCo heten en heeft bij oprichting naar schatting tussen 5 en 6 procent van de Russische taximarkt in handen. Het nieuwe bedrijf mag de diensten aanbieden onder beide merknamen. De deal geldt niet alleen in Rusland, maar ook in Azerbeidjan, Armenië, Kazachstan, Wit-Rusland en Georgië. Yandex krijgt een meerderheidsbelang in het nieuwe bedrijf, aldus de aankondiging. Bovendien is de directeur van het nieuwe bedrijf de huidige topman van Yandex. Het is de tweede deal van Uber in een jaar tijd om niet langer zelfstandig in een land te opereren. Vorig jaar vertrok het uit China na een deal met een lokale concurrent. De fusie is er nog niet door: relevante toezichthouders moeten nog toestemming geven voor de deal. Dat zou voor het einde van het jaar moeten gebeuren. NewCo zou bij oprichting 3,75 miljard dollar waard zijn. Yandex investeert 100 miljoen dollar, Uber pompt 225 miljoen dollar in het nieuwe bedrijf. Yandex is van de 2 partners de bovenliggende partij. Het bedrijf heeft een omzet die in de Russische markt 2 keer zo hoog is en bezit bovendien belangrijk kaartenmateriaal voor het nieuwe taxibedrijf. Yandex is al jaren een van de bekendste internetbedrijven van Rusland. Het biedt veel diensten aan, waaronder een zoekmachine, mailsoftware, een marktplaats, een betaaldienst en muziekdownloads. +++

+++ General Motors en Ford hebben in de afgelopen maand in de VERENIGDE STATEN 5 procent minder auto’s verkocht dan een jaar geleden. Aan de andere kant doen vooral de Japanse merken het iets beter. Toyota kwam uit op een plus van ruim 2 procent, Nissan op precies 2 procent terwijl Honda op de Amerikaanse markt vrijwel evenveel auto’s verkocht als in juni 2016. Audi wist 5 procent meer auto’s te verkopen, al komt dat ook doordat de afzet vorig jaar nog onder druk stond door de naweeën van de sjoemeldiesel affaire. Juni was voor Audi daarmee wel de op twee na beste maand uit haar geschiedenis. Onderzoeksbureau JD Power verwacht dat de Amerikaanse autoverkopen de rest van het jaar onder druk zullen blijven staan. Het bezoek aan showrooms is tot het laagste niveau in 5 jaar teruggezakt. Dat komt vooral ook doordat auto’s steeds duurder worden omdat de fabrikanten ze steeds meer voorzien van veiligheid/technologische snufjes. Ford meldt bijvoorbeeld dat de gemiddelde verkoopprijs van haar auto’s in de Verenigde Staten afgelopen maand 1.800 dollar hoger was dan een jaar eerder. Leuk, maar de Amerikaan lijkt daardoor juist zijn hand op de knip te houden. Met alle gevolgen voor de werkgelegenheid in de auto-industrie van dien. Alleen al bij de General Motors fabriek waar de Chevrolet Cruze wordt gebouwd, worden 1.200 mensen ontslagen. In totaal ontsloeg General Motors alleen al dit jaar in totaal meer dan 5.000 mensen en dat worden er wellicht nog meer. +++

+++ De Franse divisie van VOLKSWAGEN heeft verkoopcijfers naar boven toe aangepast om beter voor de dag te komen, aldus Der Spiegel. Door te sjoemelen met de verkoopcijfers kon het aantal verkochte auto’s per jaar worden opgeschroefd. In totaal zou de verstrekte informatie over 800.000 auto’s niet kloppen. Naar verluidt begon de fraude in 2010 en ging het om auto’s van de merken Volkswagen, Audi, Skoda en Seat. Volkswagen topman Matthias Müller zou het interne rapport op 24 april onder ogen hebben gekregen. Vervolgens moest het hoofd van de Franse tak van Volkswagen, Jacques Rivoal, het veld ruimen, maar precieze reden daarvan was tot nu toe niet duidelijk. +++

+++ VOLVO wil in 2021 autonoom rijdende modellen (Level 4) kunnen aanbieden. Daarvoor werkt het samen met Autoliv (een specialist op het gebied van auto veiligheidstechnologie) en Nvidia dat gespecialiseerd is in onder meer Artificial Intelligence (AI). Geavanceerde systemen en software voor autonoom rijdende auto’s worden nu ontwikkeld om over 4 jaar de eerste autonoom rijdende Volvo’s op de weg te kunnen zetten. Het drietal krijgt hierbij hulp van Zenuity. Deze joint venture van Volvo Cars en Autoliv is onlangs opgericht voor de ontwikkeling van software en technologie voor autonoom rijden. Volvo Cars, Autoliv en Zenuity zullen gebruikmaken van de door Nvidia ontwikkelde AI technologie als de basis voor de eigen ontwikkeling van geavanceerde software voor autonoom rijden. “Met de samenwerking met Nvidia bevinden we ons zich in de voorhoede van de snelgroeiende markt van de ontwikkeling van systemen die autonoom rijden mogelijk maken. Bovendien brengt het de ontwikkeling van autonoom rijdende Volvo’s in een stroomversnelling”, aldus Håkan Samuelsson, de CEO van Volvo Cars. De systemen kunnen echte situaties op de weg vergelijken met een gedetailleerde kaart van hoge kwaliteit. Zo kan een veilige route worden gepland. Die zich bovendien aanpast aan continu veranderende omstandigheden. Ook kan een 360 graden surround view van de auto tot stand worden gebracht. Zenuity zal Volvo Cars voorzien van software voor autonoom rijden. Tegelijkertijd zal Autoliv de software verkopen aan derden. +++

+++ Drie ondernemers willen één van de grootste WATERSTOF netwerken van Europa aanleggen in Noord-Nederland. Nederland is dan in één klap 9 waterstoftankstations rijker. Maar we moeten niet alleen vanuit de auto denken, de kansen van waterstof in de energiesector zijn enorm, meent hoogleraar Future Energy Systems Ad van Wijk. De bedrijven hopen met hun samenwerking een doorbraak van waterstof als schone brandstof te bewerkstelligen. De enige uitstoot die het geeft is water. Stefan Holthausen is één van die ondernemers die met het netwerk aan de slag gaat en directeur van de Holthausen groep in Hoogezand. “Er is zeker vraag naar”, zegt hij. “Het is wachten op de infrastructuur. En wij hebben besloten dat we daar antwoord op gaan geven”. Maar alleen bij mobiliteit moet het niet blijven, meent Ad van Wijk, hoogleraar Future Energy Systems bij de TU Delft. Volgens hem moet de nadruk allereerst op de kansen binnen de chemie- en energiesector komen te liggen. En daar is Noord-Nederland inderdaad uitermate geschikt voor. “Het gebied heeft een unieke positie binnen Europa. Er komen veel leidingen en kabels bij elkaar. En waterstof is een uitstekende drager van bijvoorbeeld de groene energie die via de Noordzee binnenkomt”. Volgens Van Wijk moeten we het niet hebben over efficiency, maar over de kosten van het systeem. Volgens hem zijn de kosten voor het aanpassen van het huidige systeem naar een waterstofnetwerk helemaal niet zo hoog. ‘Het aanpassen van gasleidingen is bijvoorbeeld veel goedkoper dan die leidingen weghalen en nieuwe plaatsen. En als we huishoudens zouden willen verwarmen met waterstof, dan is het aanpassen van ketels en kooktoestellen geen moeilijke operatie. En het waterstof is net zo veilig als aardgas en er zit geen koolmonoxide in”. Als we dan toch even kijken naar mobiliteit, wat zijn dan de voordelen van auto’s op waterstof ten opzichte van elektrische auto’s? ‘Batterijen zijn veel groter en minder milieuvriendelijk dan een waterstoftank”, legt Robert Dencher van het H2Platform uit. “Daarnaast kun je waterstof goed onder de grond bewaren. Ook tank je binnen 5 minuten en is de actieradius veel groter. We hopen in 2020 op 20 tankstations te zitten. Daarvoor moeten overheid, klant, rijder en producent van de auto baat hebben bij de doorontwikkeling en daar wordt nu hard aan gewerkt”. Met het project van de drie ondernemers in Noord-Holland, waarbij ook de Gasunie is betrokken, lijkt het allemaal weer een stapje dichterbij te komen. +++

+++ Autoproducenten die nieuwe modellen op de markt brengen, moeten die vanaf 1 september laten onderwerpen aan een nieuwe emissie & verbruikstest. De bestaande test geeft niet altijd een realistisch beeld van het te verwachten brandstofverbruik. Die nieuwe meetmethode ( WLTP of Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) moet de verouderde NEDC test vervangen. Elke nieuwe auto die op de markt komt, moet homologatietests doorlopen. Het gaat dan onder meer om metingen van het brandstofverbruik, de CO2-uitstoot en de uitstoot van andere stoffen, zoals stikstofoxides en fijn stof. Tot nog toe werden al die zaken gemeten via een NEDC test (New European Driving Cycle), maar die is gedateerd en slaagt er bijvoorbeeld niet altijd in om een realistisch beeld te geven van het te verwachten brandstofverbruik. De WLTP standaard moet soelaas brengen. Die nieuwe laboratoriumtest vindt plaats in realistischere testomstandigheden. Zo houdt de methode onder meer rekening met verschillende rij omstandigheden, zoals stad/buiten/snelweg verkeer, is de testafstand langer en is ook het rijgedrag realistischer. Volgens deskundigen zal het resultaat van de test dan ook “veel dichter bij het reële verbruik op de weg liggen”. De standaard wordt stapsgewijs ingevoerd. Vanaf september moeten alle nieuwe modellen de WLTP test doorlopen en een jaar later wordt de meetmethode ingevoerd voor alle nieuwe auto’s die verkocht worden. +++

Reageren is niet mogelijk.